E-mail Blacklisting

door op 16 nov 2012, in abuse, Helpdesk, Hosting

Als het ooit voorkomt dat je plotseling geen e-mail meer kan verzenden maar nog wel gewoon kan ontvangen, dan is er een grote kans dat dit probleem wordt veroorzaakt door e-mail blacklisting. E-mail blacklisting is vaak een ontzettend vervelend probleem omdat de oorzaak onduidelijk is en het altijd op het verkeerde moment gebeurt. Omdat e-mail blacklisting een relatief onbekend begrip is, maar wel veel voorkomt op onze Supportdesk, besteden wij hier met dit nieuwsbericht extra aandacht aan.

Wat is een e-mail blacklist?
Een e-mail blacklist is eigenlijk niet veel meer dan een database die gevuld is met IP-adressen van computers en servers op het internet waarvan bekend is dat deze worden gebruikt om spam te versturen, virussen te hosten of andere onwenselijke praktijken te faciliteren. De e-mail blacklists worden bijgehouden door externe partijen die zich over het algemeen inzetten voor een spamvrij internet. Voorbeelden van deze externe partijen zijn Barracuda, SEM, Spam Cannibal en Spamhaus.

Hoe werkt een e-mail blacklist?
Aan ieder e-mailbericht wordt het IP-adres van de verzender toegevoegd. Als het e-mailbericht wordt ontvangen door een mailserver die met blacklists de IP adressen controleert, kan het zijn dat het IP adres wordt geblokkeerd. Op dat moment zal het e-mailbericht niet aankomen.

Staat mijn IP-adres op een e-mail blacklist?
Via de meest gebruikte blacklist check van MX-Toolbox kun je binnen een paar seconden te weten komen of het IP-adres van je internetverbinding op een blacklist staat. Op onze supportdesk wordt vooral de website multirbl.valli.org gebruikt voor het controleren van IP adressen op blacklists. Het voordeel van multirbl.valli.org is dat deze heel uitgebreid is, het nadeel is dat er ook gecontroleerd wordt op blacklists die wel bestaan maar geen invloed hebben. Dit is dan ook gelijk één van de lastige aspecten van blacklisting, niet iedere blacklist zal namelijk directe problemen veroorzaken.

Help! Mijn IP-adres staat op een e-mail blacklist!
Geen nood, zo lang u nog e-mail kunt verzenden is er geen probleem. Zodra u geen e-mail meer kunt verzenden met een e-mailprogramma, kunt u altijd nog gebruikmaken van de webmail. Om het probleem op te lossen hebben wij een handleiding geschreven, deze kun je vinden op deze pagina https://www.mijndomein.nl/servicedesk/ik-kan-wel-email-ophalen-maar-verzenden-geeft-een-foutmelding.html

9 reacties

  • frank bakhuizen

    Om verschillende redenen gebruik ik al uitsluitend webmail.
    Dus ik (mijndomein!) zal nooit een blacklist probleem krijgen ?…
    Snap ik niet helemaal

  • anita

    Maar andersom werkt het totaal niet!

    Ik gebruik webmail maar krijg dagelijks zeer veel spam.
    Sinds de nieuwe webmail kun je zelfs geen block list meer maken en heb ik erg veel last.
    Kan hier niets aan gedaan worden?

  • Arijan

    @Frank: In principe niet gezien de blacklisting het ipadres betreft dat jij krijgt toegewezen van jouw internet provider. De webmail staat hier los van…

    @Anita:
    Dit is een bekend probleem. Regelmatig zijn er SPAMruns vanuit het buitenland. Veel providers hebben dan te kampen met dit probleem. In ons geval zal dit in de nabije toekomst flink worden aangepakt. Helaas kan ik niet op details in gaan maar adviseer je om de niwus pagina goed in de gaten te houden.

    • E-One

      Eindelijk een vooruitgang op dit vlak!!!?? Nee, het is niet waar. Kom op met dat nieuws. Nu ligt mijn mail ook plat door storing. Performance van ‘het SAN’ niet goed?

  • webmaster

    Arijan,

    Als je de webmail gebruikt wordt (ook) het IP van mijndomein meegezonden.
    ( kijk maar in de headers )
    Als dit IP in blacklist staat, kan uw abonnee er zelf niets aan doen.
    Inderdaad is het in 2012 veel erger dan voorgaande jaren.

    ( ervaren mijndomein gebruiker )

  • webmaster

    Kort over SPAM,

    Vanaf 2012 blokkeren wij alles Uit Oost europa, Afrika, Zuid amerika en China.
    En dit maakte al direct heel veel verschil en stuk rustiger in de mailbox.
    Echter,
    vanaf september 2012 is er weer een Rus actief welke met afwijkende IP adressen werkt.
    ( komt nog niet voor in Whois )

    • Jos

      De blokkade vanaf Afrika (voor de duidelijkheid een heel continent!), geeft ons hier de nodige problemen om emails te versturen, aangezien wij regelmatig vanaf Afrika emails versturen.
      Helaas hebben we dit moeten oplossen door gebruik te moeten maken van een externe SMTP server van een andere provider.

  • TechNooyer

    Ik verstuur al jaren via mijn scripts 4000 mails weg op een server van een andere host…
    ik kom bij mijndomein.nl en ik word al voor de 2de keer geblokkeerd…
    mails verstuur ik snachts, en ik word wakker en site is geblokkeerd…
    lekker handig zo, mensen komen kijken en site is geblokkeerd…

    zwaar frustrerend en iritant!