E-mail Blacklisting

door op 16 nov 2012, in abuse, Helpdesk, Hosting

Als het ooit voorkomt dat je plotseling geen e-mail meer kan verzenden maar nog wel gewoon kan ontvangen, dan is er een grote kans dat dit probleem wordt veroorzaakt door e-mail blacklisting. E-mail blacklisting is vaak een ontzettend vervelend probleem omdat de oorzaak onduidelijk is en het altijd op het verkeerde moment gebeurt. Omdat e-mail blacklisting een relatief onbekend begrip is, maar wel veel voorkomt op onze Supportdesk, besteden wij hier met dit nieuwsbericht extra aandacht aan.

Wat is een e-mail blacklist?
Een e-mail blacklist is eigenlijk niet veel meer dan een database die gevuld is met IP-adressen van computers en servers op het internet waarvan bekend is dat deze worden gebruikt om spam te versturen, virussen te hosten of andere onwenselijke praktijken te faciliteren. De e-mail blacklists worden bijgehouden door externe partijen die zich over het algemeen inzetten voor een spamvrij internet. Voorbeelden van deze externe partijen zijn Barracuda, SEM, Spam Cannibal en Spamhaus.

Hoe werkt een e-mail blacklist?
Aan ieder e-mailbericht wordt het IP-adres van de verzender toegevoegd. Als het e-mailbericht wordt ontvangen door een mailserver die met blacklists de IP adressen controleert, kan het zijn dat het IP adres wordt geblokkeerd. Op dat moment zal het e-mailbericht niet aankomen.

Staat mijn IP-adres op een e-mail blacklist?
Via de meest gebruikte blacklist check van MX-Toolbox kun je binnen een paar seconden te weten komen of het IP-adres van je internetverbinding op een blacklist staat. Op onze supportdesk wordt vooral de website multirbl.valli.org gebruikt voor het controleren van IP adressen op blacklists. Het voordeel van multirbl.valli.org is dat deze heel uitgebreid is, het nadeel is dat er ook gecontroleerd wordt op blacklists die wel bestaan maar geen invloed hebben. Dit is dan ook gelijk één van de lastige aspecten van blacklisting, niet iedere blacklist zal namelijk directe problemen veroorzaken.

Help! Mijn IP-adres staat op een e-mail blacklist!
Geen nood, zo lang u nog e-mail kunt verzenden is er geen probleem. Zodra u geen e-mail meer kunt verzenden met een e-mailprogramma, kunt u altijd nog gebruikmaken van de webmail. Om het probleem op te lossen hebben wij een handleiding geschreven, deze kun je vinden op deze pagina https://www.mijndomein.nl/servicedesk/ik-kan-wel-email-ophalen-maar-verzenden-geeft-een-foutmelding.html