Voice search met Google Home; dé SEO trend van 2019?

Koen Ras 7 januari 2019

Voice search is sterk in populariteit aan het toenemen, maar hoe speel je er precies op in? Sinds eind oktober is Google Home uit in Nederland, eind juli was Google Assistant al op de meeste telefoons in Nederland beschikbaar. Er wordt echter door zowel grote als kleine bedrijven nog weinig gedaan om in te spelen op de mogelijkheden die Voice Search voor SEO en SEA doeleinden biedt.

Aangezien de prognose is dat het aantal gebruikers van de spraakgestuurde zoekopdrachten fors zal toenemen de komende jaren is het jouw uitdaging om de stappen te ondernemen die Voice Search mogelijk maakt. Wij informeren je over Voice Search en de mogelijkheden die het biedt voor je website.

Wat houdt Voice Search precies in?

Het is al sinds 2010 mogelijk om Voice Search te gebruiken om je zoekopdrachten uit te voeren via Google. In de beginfase was het echter zeker nog niet geoptimaliseerd. Je moest namelijk eerst een telefoonnummer opbellen, waarna je de gewenste zoekwoorden in diende te spreken en je naar de zoekresultaten werd gestuurd. Na jarenlange ontwikkelingen en constante verbeteringen is de huidige Voice Search een stuk eleganter. Voice Search is ook niet alleen voor Google search zoekopdrachten, maar is ook gekoppeld aan vrijwel alle Google producten en applicaties zoals Google Maps.

Google Voice Search wordt op het moment veel gebruikt door jongeren en jongvolwassenen, voornamelijk wanneer ze in een situatie zoals autorijden zitten waarbij ze niet de mogelijkheid hebben om de zoekopdracht in te typen of naar hun telefoon te kijken.

Zoals genoemd is Voice Search alsmaar populairder aan het worden. In 2016 gaf Sundar Pichai van Google aan dat meer dan ruim 20% van alle zoekopdrachten in de VS via Voice Search werden uitgevoerd. Met de nieuwste ontwikkelingen omtrent Google Home en Google Assistant is de prognose dat dit de komende jaren nog veel toe zal nemen.

Google Assistant en Google Home

Sinds 2016 is Google in de VS al bezig met het uittesten van Google Assistant en Google Home, de zelflerende ‘Amazon Echo’ concurrent die het doel hebben om Voice Search toegankelijker en gemakkelijker te maken. Google Assistant kan onder andere afspraken inplannen, zoekopdrachten uitvoeren, routes plannen en nog veel meer.

Sinds eind juli 2018 is Google Assistant in Nederland beschikbaar op vrijwel iedere smartphone. De Google Home smart speaker is echter pas sinds eind oktober in Nederland beschikbaar vanwege het feit dat de smart speaker de Nederlandse taal nog niet nauwkeurig genoeg begreep.

De Google Home smart speaker is sinds eind oktober in Nederland beschikbaar

Met de opkomst van zowel Google Assistant als Google Home zullen er ook degelijke verschuivingen komen in het aantal gebruikers van Voice Search en de wijze waarop deze wordt gebruikt. Dit kan je doen om in te spelen op de kansen die Voice Search jouw website biedt.

Maar hoe speel ik dan in op Voice Search?

Er zijn verscheidene manieren om spraakgestuurde zoekopdrachten te achterhalen, veelal bevatten ze een reeks eigenschappen die je in een ‘normale’ zoekopdracht niet vaak tegenkomt. Een groot voorbeeld hiervan is een natuurlijker taalgebruik, waarbij zoekopdrachten voornamelijk in vraagvorm worden geformuleerd. Zo zal de zoekopdracht verschuiven van “Beste restaurant Amsterdam” naar “Wat is het beste restaurant in Amsterdam?”. Ook zijn spraakgestuurde zoekopdrachten voornamelijk lokaal, met vragen zoals “Welke restaurants zitten er in de buurt?”.

Meer dan 80% van de resultaten die getoond worden door Google Home komen uit featured snippets. Deze snippets zijn de stukken tekst die bij een zoekopdracht verschijnen en het meest relevante en passende antwoord op de zoekopdracht proberen te tonen. Zie onderstaand voorbeeld:

Dé manier om in te spelen op Voice Search is dan ook door je te richten op de featured snippets. De uitdaging hierbij is om jouw content tevoorschijn te laten komen wanneer iemand een relevante zoekopdracht uitvoert, maar hoe doe je dat precies?

Voorbeeld van een featured snippet

Manieren om in de Google featured snippets te komen

Featured snippets geven op de beste manier antwoord op de zoekintentie van een gebruiker, wat er toe leidt dat het alleen mogelijk is om in de featured snippets te komen als jij met je website pagina op de meest effectieve en duidelijke manier antwoord geeft op de zoekopdracht. Is dit niet het geval, dan zal de concurrentie het van je afpakken. Toch zijn er manieren om jouw content er uit te laten springen:

– Beantwoord de zoekintentie met een tabel
– Beantwoord de zoekintentie met een lijst
– Beantwoord de zoekintentie met een korte maar krachtige tekst (paragraaf)

Welke soort je gebruikt is erg afhankelijk van de zoekopdracht waar je een featured snippet op wilt laten tonen. Zo wordt een vraag zoals ‘wat is het beste wasmiddel merk’ eerder via een tabel beantwoord aangezien je het wilt vergelijken met andere wasmiddel merken. Een vraag zoals ‘hoe werkt een wasmachine’ zal eerder in paragraaf vorm worden beantwoord.

Naast de wijze waarop je de zoekintentie beantwoord zijn er nog verscheidene andere zaken waar jouw potentiële snippet aan dient te voldoen. Enkele zijn niet verplicht, maar helpen zeker mee. Als volgt:

– Je pagina dient op de eerste pagina van de Google resultaten te staan voor de zoekopdracht
– Probeer zo veel mogelijk detail te geven in ongeveer 50 woorden, kort maar krachtig dus
– Denk aan zoekopdrachten die beginnen met ‘wanneer, wat, waarom, wie, hoe, waar, etc.’
– Maak een header op je pagina voor de vraag waarmee je in de featured snippets wilt komen
Ook zinnen zoals ‘in de volgende tabel’ of ‘bekijk de volgende punten’ zijn effectief

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er al een featured snippet bestaat voor het zoekwoord waar jij graag een featured snippet op zou willen. In dit geval is het wellicht mogelijk om die featured snippet te gebruiken (met unieke content vanzelfsprekend) en zodanig te verbeteren dat jouw snippet getoond wordt. Beter goed gejat dan slecht bedacht!

Featured snippets komen vaak tevoorschijn wanneer er een specifieke vraag wordt gesteld. Aangezien Voice Search voornamelijk vraagstellingen zijn, zullen gedetailleerde relevante antwoorden op specifieke vraagstukken dé sleutel zijn om in de featured snippets terecht te komen.

Voice Search en Local SEO

Voice Search om lokale zoekopdrachten uit te voeren

Eerder is al benoemd dat Voice Search vaak gebruikt wordt om lokale zoekopdrachten uit te voeren. Google Assistant en Google Home zullen hierbij veelal antwoorden uit Google Maps halen. Zorg er dus voor dat je Google My Business correct is ingevuld. Dat gaat als volgt:

  1. Ga naar Google My Business
  2. Zoek naar je bedrijfsnaam en adres in de het zoekveld
  3. Selecteer je bedrijf of voeg je bedrijf toe
  4. Verifieer je bedrijf. Dit gaat via de post, kan enkele weken duren
  5. Bevestig je bedrijf en creëer een Google+ pagina om het te beheren

Het kan even duren, maar dan hoef je er een tijdje niet meer naar om te kijken. Een goed ingevulde Google My Business pagina is echter maar het begin, dit zorgt er voor dat je goed vindbaar bent via Google Maps en andere Google pagina’s.

Aangezien Voice Search zoekopdrachten grotendeels via vraagstellingen worden gedaan is dé manier om hier op in te spelen het optimaliseren van je pagina voor diverse longtail keywords waarin ook plaatsen worden genoemd. Denk bijvoorbeeld aan longtail keywords zoals ‘Wat is het beste café in Amsterdam?’ of ‘Waar vind ik een kapperszaak in Den Haag?’. Longtail keywords zijn in principe zoekwoorden die een zin of een groot deel van een zin bevatten, vaak 4 woorden of meer.

Ook zijn longtail keywords vaak in vraagvorm, echter hoeft dat niet zo te zijn, denk bijvoorbeeld aan jouw denkproces wanneer je een nieuw paar schoenen wilt kopen. Je denkt dan aan de soort, het merk, kleur, of het voor man/vrouw is en soms nog veel meer. Een zoekopdracht zou er dan bijvoorbeeld uit zien als ‘Zwarte Nike voetbalschoen heren’.

Kleinere bedrijven zullen vaak een begin maken met minder zwaar concurrerende zoekwoorden en meer focussen op zoekwoorden met een lager zoekvolume, waar zoekwoorden in vraagvorm en longtail zoekwoorden in de meeste gevallen ook bij horen. Longtail keywords zijn een goed begin voor een website en sinds featured snippets ook een grote bijdrage kunnen leveren aan het binnenhalen van bezoekers naar je website. Featured snippets worden namelijk ook wel gezien als een #0 positie, hoger dan een #1 positie op de eerste pagina van Google.

Longtail keywords hebben vaak aanzienlijk minder zoekvolume dan een ‘hoofd keyword’, wat het vaak een stuk minder aantrekkelijk maakt om een pagina of een deel van een pagina voor dit zoekwoord te optimaliseren. Vergeet echter niet dat er verscheidene mogelijke longtail keywords zijn voor ieder ‘hoofd keyword’ en dat je longtail keywords prima in een normale pagina kunt verwerken, bijvoorbeeld in de vorm van een Q&A aan de onderzijde van de pagina.

Met Voice Search is Local SEO toch net even anders, aangezien iemand die in Amsterdam via Voice Search ‘Wat is het beste café in de buurt’ 9 van de 10 keer dezelfde resultaten zal zien als iemand die buiten Amsterdam ‘Wat is het beste café in Amsterdam’ zoekt. Zo kan het toch zijn dat jouw bedrijf op meer zoektermen getoond wordt dan je oorspronkelijk verwachtte.

Benut je kansen

De prognose is dat Voice Search steeds groter gaat worden, in 2017 waren er volgens emarketer 35,6 miljoen Amerikanen die een spraak gestuurd apparaat minimaal één keer per maand gebruikten, wat meer dan het dubbele van het voorgaande jaar is. Nederlandse cijfers zijn helaas nog niet of nauwelijks beschikbaar, mede door het feit dat de Google Home smart speaker pas kort geleden uitgebracht werd in Nederland.

Deze hype graat alleen maar groeien, dus benut de kansen die je momenteel hebt om een voorsprong op de bouwen ten opzichte van je concurrentie. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden die een online marketing bureau jou kan bieden om te optimaliseren voor Voice Search? Bij LEQUAL ontvangen we je graag vrijblijvend op kantoor om de opties te bespreken.




Koen Ras

Koen Ras

Met een passie voor lezen en schrijven vind ik het erg leuk om me in te lezen én te schrijven over de laatste SEO-ontwikkelingen bij LEQUAL. Out-of-the-box denken staat bij mij in een hoog vaandel en dat probeer ik in mijn werkzaamheden te verwerken.

3
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
2 Thread replies
25 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Koen RasRick Vaarkamp Recent comment authors
  Subscribe  
Abonneren op
Rick Vaarkamp
Gast

Hoi Koen,
Ik mis het voorbeeld onder het kopje “Maar hoe speel ik dan in op Voice Search?”.
Zou je die toe kunnen voegen?

Koen Ras
Gast

Hoi Rick, het voorbeeld is inmiddels toegevoegd, excuses!

Rick Vaarkamp
Gast

Super! Bedankt!



Uitgelicht