Klant in beeld: Miranda leest

Joost 14 januari 2016

“Mijn blog is voor mij een mooie uitlaatklep om mijn liefde voor lezen en boeken te delen met andere liefhebbers. Een aantal van mijn favoriete schrijvers zijn Bill Bryson, Stephen King en Martin Bril.” 

Foto van Miranda met actrice Inge Ipenburg.
Miranda (rechts) met actrice Inge Ipenburg.

Als boekenblogger heb ik bijvoorbeeld veel contact met uitgeverijen. Zij organiseren regelmatig leuke acties, zoals onlangs een meet and greet met Inge Ipenburg.

Miranda Schuchhard Ik houd van lezen. Ze is 38 jaar, afkomstig uit Leiden en in het dagelijks leven content-specialist bij een uitgeverij van tijdschriften. Daarnaast houdt zij een boekenblog bij.

mirandaleest_metboek“In januari 2014 ben ik begonnen met Mirandaleest.nl, mijn boekenblog. Daarvoor had ik ook al eens een blog gehad, maar dat was een beetje een stille dood gestorven omdat ik niet echt een duidelijke focus had. Maar begin 2014 had ik wel weer zin om een beetje creatief bezig te zijn en om iets voor mezelf te beginnen. Een ding dat me nooit verveelt is lezen en boeken en alles wat daarmee samenhangt. Ineens viel het kwartje, daar moest ik dus over gaan bloggen. Beste beslissing ooit!”

Door middel van recensies probeert Miranda mensen enthousiast te maken over mooie boeken die ze met plezier heeft gelezen. Miranda heeft een voorliefde voor boeken over vriendschap en muziek, boeken over creativiteit, spannende boeken en boeken met een goede dosis humor. “Mijn blog is voor mij een mooie uitlaatklep om mijn liefde voor lezen en boeken te delen met andere liefhebbers. Op mijn website deel ik ook verslagen van evenementen waar ik naartoe ben geweest. Maar ook links naar mooie, interessante of bijzondere artikelen over lezen en boeken. Zelf lees ik heel diverse boeken, zowel fictie als non-fictie.”

Google Analytics

“Ik ben inmiddels wel echt fan van Google Analytics, al gebruik ik niet alle functies. Hoewel het niet het belangrijkste is, is het fijn om te zien dat mensen je site graag bezoeken en om te zien dat niet alleen vrienden en bekenden je site weten te vinden. Wat ik merk is dat mensen vaak op zoek zijn naar een specifieke recensie. Als een bepaald boek dat ik gerecenseerd heb wordt besproken op tv of om een andere reden in het nieuws is dan zie ik dat gelijk terug in mijn bezoekcijfers, het zogenaamde dwdd-effect.”
Voor haar is Google Analytics een goede manier om te kijken welke recensies of artikelen goed gelezen worden en welke minder. “Niet dat ik daar per se alles op aanpas. Ik blijf schrijven wat ik graag wil delen, maar het is een goede motivatie om te zien dat mensen je artikelen graag lezen.”

WordPress

“Ik maak gebruik van WordPress en plugins. De plugins helpen mij met SEO, mijn contactformulier en een spamfilter. Ook maak ik veel gebruik van de plugin van het Bol partnerprogramma. Met behulp van deze plugin kun je makkelijk verkooplinks aanmaken. Ik gebruik ze bij veel van mijn artikelen. Als ik een mooie recensie heb geschreven dan kunnen mensen het via deze link direct bestellen. Mooie bijkomstigheid is dat ik een kleine commissie ontvang als er via mijn site besteld wordt. Ik word er niet rijk van, maar het is een leuke bijdrage in de kosten voor mijn site. Bovendien is het erg leuk om te zien dat mensen na het lezen van een recensie op mijn site echt nieuwsgierig zijn geworden naar een boek.”

Bezoekers

Om bezoek te genereren op haar website maakt Miranda veel gebruik van social media, met name Twitter en Facebook. “Ik deel daar niet alleen mijn blogposts, maar ook regelmatig andere links die met lezen en boeken te maken hebben. Ook heb ik mijn blog aangemeld bij Bloglovin’. Veel mensen volgen op die manier mijn blog. Ik heb ook een Instagramaccount, dat is een mix tussen een persoonijk account en een blogaccount. Dit account is dus niet primair bedoeld om mijn blog te promoten, maar via Instagram leren lezers mij persoonlijk wat beter kennen.”

Contact met andere bloggers

Contact leggen met andere bloggers of partijen die interessant kunnen zijn voor jouw site of blog kan Miranda van harte aanbevelen. Ik heb bijvoorbeeld veel contact met uitgeverijen. Zij organiseren regelmatig leuke acties, zoals onlangs een meet and greet met Inge Ipenburg. Voor mijn blog enorm leuk om over te schrijven en voor hen mooie promotie voor hun boek. Een win-win situatie dus. Ook volg ik veel andere boekenbloggers en reageer regelmatig op hun berichten. Zo ontstaan er leuke (online) vriendschappen, maar ook zie ik dat er regelmatig bezoekers via een bevriend boekenblog op mijn site terecht komen.

Mijndomein

Miranda is tevreden over Mijndomein. “Ik moet ook wel zeggen dat ik door mijn werk als content-specialist redelijk handig ben met internet, programmeren en het gebruik van systemen zoals WordPress. Het was voor mij dus eenvoudig om zelf mijn site op te zetten en te koppelen aan het domein.”




Joost

Joost werkt als Manager Marketing bij mijndomein.nl



Uitgelicht