Klant in beeld: Kees van Baardewijk voor een keer nieuwslezer

Joost 22 april 2016

Laten we even terug in de tijd gaan. Naar 2004 om precies te zijn. Dat jaar schreef de NOS een speciale essaywedstrijd uit. Inclusief een prestigieuze prijs natuurlijk. Een terugblik, samen met de winnaar én Mijndomein-klant. “Tot mijn stomme verbazing won ik de hoofdprijs”, vertelt Kees van Baardewijk. ” De hoofdprijs was een dag in de studio samen met mijn vrouw. Dat hield in dat we twee keer een maaltijd kregen, alle redacties bezochten, een redactionele vergadering mochten bijwonen en allerlei attenties kregen. Het meest bijzondere was dat ik het achtuurjournaal mocht presenteren met de gehele bezetting van medewerkers die erbij betrokken was.”

Afbeelding van Kees van Baardewijk als presentator van het NOS Journaal

Schrijverij

“Ik begon in 2003 met mijn website keesvanbaardewijk.nl. Ik had het gevoel dat ik met mijn schrijverij misschien ook een groter en ander publiek zou kunnen bereiken. En dat bleek juist te zijn. Ik vind een eigen website een prachtige mogelijkheid om je creativiteit te stimuleren en je uit te spreken. Op mijn website plaatste ik vaak een gedicht met wat commentaar van mij, een cartoon, een of andere observatie, een column én in elke aflevering een korte opsomming van leuke, bijzondere, praktische websites. Ik heb mijn site ook veel gebruikt voor het stimuleren en bekend maken van goede doelen. Dat werkte prima.”

Mijn boeken

De website bleek voor Kees ook een mooie gelegenheid om zijn nieuwe boeken aan te kondigen. “Na mijn Mulo-opleiding kreeg ik een baan in een grote Rotterdamse boekhandel. Ik heb zo’n 25 jaar gewerkt in boekhandel en uitgeverij. Ik had een fascinerend vak in een bijzonder boeiende wereld. Daarover schreef ik de roman ‘Een Rotterdamse boekenfanaat’.”

Na 25 jaar koos Kees voor een andere carrière. Hij volgende een opleiding en ging aan het werk als godsdienstleraar op een een Mavo-afdeling van een scholengemeenschap in Zwolle. “Moeilijk, uitputtend maar ook mooi. De omgang met jongeren, hen confronteren met de vele aspecten van geloof en bijbel vond ik, ondanks de zwaarte van het vak, plezierig en zinvol. Ook over die turbulente tijd in mijn leven schreef ik een boek: ‘Van winkelier tot docent’.”

Mijndomein

“Omdat ik niet zo slim ben als het gaat om het bouwen en onderhouden van een website werd ik daarin geholpen door een uiterst deskundige neef van mij. Elke week stuurde ik hem kopij toe met meestal wat illustraties en zo’n beetje midden in de week stond de nieuwe aflevering er dan keurig op.”

Veel bezoek

“Waarom mensen mijn website bezochten? Dat kwam ook door de bekendheid die ik eraan gaf”, verklaart Kees. “In mijn publicaties vermeldde ik de site altijd. Ik publiceerde veel: overdenkingen, verhalen, columns, gedichten en dan verwees ik ook altijd naar de site. Verder heb ik ook een grote menigte familieleden, vrienden en kennissen die wel eens wilden weten wat ik te melden had.”

 

trouwbijbel kees

Bovendien dacht hij altijd goed aan zijn doelgroep. “Ik probeerde zoveel mogelijk rekening te houding met wat ik veronderstelde dat ,’mijn’ lezers aardig zouden vinden. Mijn eigen voorkeuren speelden natuurlijk wel een forse rol. Ik heb dit volgehouden tot 2012. Ik werd ouder en had nogal wat gezondheidsklachten. Het was toch altijd (wel een prettige, maar toch) stok achter de deur. Ik heb er geweldig veel plezier aan beleefd, ook vanwege de reacties die in het gastenboeken via andere wegen me bereikten.”

 




Joost

Joost werkt als Manager Marketing bij mijndomein.nl



Uitgelicht