Hoe kies je de juiste zoekwoorden voor jouw website?

Servaas Raedts 15 september 2015

Wanneer je een website hebt wil je dat deze gevonden wordt. Een groot deel van alle bezoekers van jouw website zullen je vinden via long tail keywords, dat zijn vaak combinaties van drie of meer zoekwoorden. Een ander deel van de bezoekers via Google vindt jouw website op de zoekwoorden waar jij het liefst op gevonden wilt worden.

In dit artikel geven we je tips om slim om te gaan met die laatste zoekwoorden: de woorden waarmee je gevonden wilt worden. Mijndomein geeft je tips om zo slim mogelijk met deze zoekwoorden om te gaan en dus zo hoog mogelijk in zoekmachines te komen.

1. Kies de minder gebruikte zoekwoorden

Het is belangrijk om realistisch te zijn wanneer je zoekwoorden gebruikt. Een zoekwoord als ‘hypotheek’ of ‘vakantie’ heeft behoorlijk veel concurrenten: er zijn heel erg veel websites die strijden om deze zoekresultaten. Daar hoef je eigenlijk simpelweg niet aan te beginnen tenzij je een enorme zak geld meeneemt. Het is daarom allereerst belangrijk om realistisch te zijn ten opzichte van de concurrerende websites. Een beetje strijd is altijd goed, maar het opnemen tegen de grootste websites gaat je toch niet lukken.

2. Kies relevante zoekwoorden

Absoluut een open deur: kies zoekwoorden uit die zo relevant mogelijk zijn voor jouw website zijn. Hierdoor krijgen bezoekers dat wat ze verwachten van jouw website en dus zal je minder bouncers krijgen, oftewel mensen die meteen weer vertrekken nadat ze op jouw website zijn geweest. Ook zoekmachines merken dat je de relevante zoekwoorden gebruikt en dat zorgt voor een betere ranking in de zoekresultaten.

3. Hou het aantal zoekwoorden beperkt

Een veel gemaakte fout is je richten op teveel zoekwoorden waardoor alle aandacht wordt verdeeld en jouw gewenste resultaat niet wordt bereikt.  Beperk je tot twee, drie, misschien vier zoekwoorden waar je je op richt wanneer je jouw website begint. De kans dat je daarmee succes boekt is dan veel groter dan wanneer je op tien zoekopdrachten tegelijk wilt scoren. Later kun je altijd nieuwe zoekwoorden toevoegen, maar zorg eerst dat je een kleine basis hebt.

4. Waarom zelf verzinnen als je een Keyword Tool kan gebruiken?

We horen je al denken: het is vast een hele opgave om zelf te bedenken wat nou de beste zoekwoorden zijn om je op te richten. Welke zoekwoorden worden veel gezocht en hebben toch beperkte concurrentie? Dat hoef je helemaal niet zelf te bedenken, daar heeft Google een handig hulpmiddel voor. Met de Google Keyword Tool kom je erachter wat ongeveer de zoekvolumes per maand zijn van verschillende zoekwoorden. Het geeft je een mooie richtlijn van hoe vaak er op iets wordt gezocht.

5. Wissel niet tussen zoekwoorden

Ga niet je zoekwoorden voortdurend aanpassen. Wanneer je ergens voor hebt gekozen is dat hoe je je bezoekers wilt bereiken en is dat waar je je op richt. Bezoekers en zoekmachines begrijpen het niet wanneer je telkens met andere zoekwoorden dezelfde website laat vinden. Blijf bij je keuze.

6. Vergoot het aantal zoekwoorden in een rustig tempo

Tot slot geven we je een waardevolle tip voor de langere termijn: wanneer je helemaal klaar bent met bovenstaande stappen en overtuigd bent dat je echt het maximale uit je zoekwoorden hebt gehaald, dan kun je je op een volgend zoekwoord gaan richten. Je kunt dan al je aandacht richten op dit zoekwoord, maar vergeet je eerder gekozen zoekwoorden niet. Het aantal zoekwoorden vergroten mag dus zeker maar doe dit heel rustig en met beleid.

Lees hier hoe je de gekozen zoekwoorden in jouw website dient te gebruiken om hoog in zoekmachines te komen

 

Over de auteur Servaas Raedts

Servaas Raedts is als Manager Klantbeleving binnen Mijndomein verantwoordelijk voor de ondersteuning aan alle klanten. Daarnaast verdiept hij zich in SEO vraagstukken en test deze op zijn persoonlijke website. Hierdoor kan hij vanuit eigen ervaring klanten van Mijndomein voorzien van relevante informatie.




Servaas Raedts

Servaas is als Manager Klantbeleving bij Mijndomein (CCO) verantwoordelijk voor de ondersteuning aan alle klanten. Daarnaast is hij werkzaam voor MijndomeinAuto en een enthousiaste trouwfotograaf.



Uitgelicht