Phishing steeds geraffineerder

Systeem 25 februari 2013

Met phishing doet de verzender zich via email voor als een vertrouwde partij, met het doel om je (login) gegevens en uiteindelijk je geld te stelen. Meestal is het niveau van de gemiddelde phishing email dusdanig dat je spontaan in de lach schiet: met een automatisch vertaalde emailtekst word je verleid om ‘je bank inlog te geven snel’ en anders…

Maar dat verandert in rap tempo. De layout van de emails is niet van echt te onderscheiden en taalfouten zijn niet meer te vinden. Een steeds groter probleem, wij krijgen bij Mijndomein tientallen meldingen van phishing per dag. Wat kun je er tegen doen?

Onthoud het volgende: een bank zal je nooit om je login of codes vragen anders dan op de pagina voor internetbankieren. Zij zullen je nooit bellen of mailen om je login of codes op te vragen.

Wat moet je doen als je een mail op phishing verdenkt? Klik niet op links, verwijder de email direct. Heb je wel geklikt? Bel de officiële instantie (bv je bank) waar het om gaat en overleg wat je moet doen. Scan je computer op virussen.

 




Systeem




Uitgelicht