Klant in beeld: Kees van Wijngaarden

Systeem 21 februari 2016

Return To Owner: snel je verloren voorwerpen terug

Kees van Wijngaarden uit Asperen bedacht Return To Owner, een systeem om gevonden voorwerpen snel terug te krijgen met behulp van een QR-code. Via zijn website www.rto.world kun je een account aanmaken en krijg je een stickervel met jouw persoonlijke QR-code toegestuurd. Raak je een voorwerp kwijt waarop je een sticker hebt geplakt, dan kan de vinder de QR-code scannen om op een veilige manier met jouw in contact komen.

return to owner kees van wijngaarden

25 miljoen verloren koffers

“Wist je dat er wereldwijd jaarlijks 25 miljoen koffers kwijtraken op luchthavens?” Iemand die vijf jaar geleden zijn kantoor kwam binnenwandelen attendeerde hem daarop en wilde daar wat aan doen door een elektronische tag te ontwikkelen. “Aan zo’n tag zitten zowel fysiek als elektronisch veel haken en ogen. Maar omdat het onderwerp me erg boeide ben ik samen met LLINXX, een partij waarmee ik in het verleden ook al veel samenwerkte, de tag gaan doorontwikkelen.”

De oplossing

Kees vond de oplossing in QR-codes. “Daarmee werkt het heel simpel. Je maakt één account aan met één code. Die code kun je vervolgens op elk voorwerp plakken. Raak je bijvoorbeeld je koffer kwijt, dan kan de persoon die hem vindt de code scannen. Jij krijgt dan een melding dat iemand jouw koffer heeft gevonden.” Kees benadrukt daarbij dat veiligheid daarbij hoog in het vaandel staat. “De gegevens zijn geanonimiseerd en achter het systeem schuilt een knappe techniek en een flinke backoffice. Daarmee zorgen we ervoor dat vinders niet kunnen zeggen: ik heb je koffer gevonden, voor vijfhonderd euro krijg je hem weer terug.”

return-to-owner-kees-van-wijngaarden

Biljartkeus

“Om een voorbeeld te noemen: een vriend van mij die kampioen biljarten is, haalde eens bij een benzinepomp zijn foedraal met biljartkeus uit de auto terwijl hij stond te bellen. Vervolgens vergat hij de koffer weer in de auto te leggen en reed weg. Gelukkig had hij er een QR-code op geplakt. De vinder van zijn foedraal scande de QR-code en daardoor had hij zijn keus, die hem heel dierbaar zijn, weer teruggekregen”, illustreert Kees enthousiast.

Ambitie

De url van zijn website kreeg een .world domeinextensie. Dat was niet zomaar: “Het is onze ambitie dat mensen wereldwijd gebruik van Return To Owner gaan maken. We zijn daarom in overleg met onder andere Schiphol en de NS. De afdeling Lost and Found van de NS vindt het bijvoorbeeld een sympathiek idee en zij zijn er erg enthousiast over.”

Mijndomein

Kees is al meer dan tien jaar klant van Mijndomein. “Ook voor mijn eigen klanten beheer ik onder andere domeinnnamen. Er gebeurt altijd wel iets, maar als ik mail dan heb ik heel snel antwoord. Mijndomein lost de problemen altijd naar tevredenheid op!”




Systeem




Uitgelicht