Zo kom je hoog in Google

Servaas Raedts 31 augustus 2015

Misschien heb je wel eens gehoord van SEO. Die term staat voor Search Engine Optimization wat je in het Nederlands simpelweg zoekmachine optimalisatie heet. Oftewel “hoe kom je hoog in Google”.

In dit artikel leggen we je uit hoe je jouw website klaarmaakt voor een goede positie in Google. Vergeet niet dat Google een computer is en geen mens. En dat je dus de computer moet voeden met de informatie die belangrijk is.

1. Focus Trefwoord gebruiken op je juiste locaties

Als voorbeeld gebruiken we dit artikel, dus de pagina die je nu bekijkt. We willen dat mensen die zoeken op ‘Zo kom je hoog in Google‘ dit artikel vinden. Vandaar dat we ons daar op focussen. Hoe we dat doen?

  1. Ten eerste maken we gebruik van onze omschrijving in de link naar deze pagina. Onze link is: https://nieuws.mijndomein.nl/nieuws/zo-kom-je-hoog-in-google/
  2. De titel van deze pagina is ook exact hetzelfde. Ook hier staat wederom ‘Zo kom je hoog in Google’.
  3. Daarnaast hebben we de kop van dit artikel als een Koptekst neergezet. Dat is wezenlijk anders dan enkel tekst vetgedukt te maken. Een koptekst is herkenbaar voor Google en daardoor weet Google (wederom) dat je pagina hier over gaat.
  4. In de inhoud van deze pagina hebben we, zeker doordat we het er de hele tijd over hebben gehad, zeer vaak de tekst ‘zo kom je hoog in Google’ opgenomen. En ook dat is door Google te zien.
  5. Als laatst puntje hebben we in de Meta-omschrijving ook de term ‘zo kom je hoog in Google’ opgenomen.

Dat zijn vijf verschillende manieren om dezelfde term toe te voegen aan je pagina waardoor deze beter gevonden zal worden. Maar dan ben je er nog niet.

2 . Pagina Analyse (zo kom je hoog in Google)

Wanneer je de juiste trefwoorden op de juiste manier hebt verwerkt is het tijd om kritisch naar jouw pagina te kijken: ga deze analyseren op de volgende punten:

  1. Zorg voor voldoende tekst. Ga uit van een pagina van minimaal 300 woorden. Maar… zorg wel dat het relevant is.
  2. Plaats een afbeelding op je pagina maar hernoem die afbeelding naar jouw trefwoorden. In dit geval hebben we het logo van Google toegevoegd en dit de omschrijving gegeven ‘Zo kom je hoog in Google’. Dit hebben we op maar liefst vier plaatsten toegevoegd aan de afbeelding. De titel, het onderschrift, de Alt-tekst en de beschrijving hebben we allemaal ‘Zo kom je hoog in Google’ genoemd. Hierdoor ziet Google als het ware dat de afbeelding ook relevant is voor dit onderwerp.
  3. De Paginatitel moet bij voorkeur tussen de 40 en 70 karakters zijn: dat is zo. Tel maar na: ‘hoe kom je hoger in Google’.
  4. De pagina heeft uitgaande links. Bij voorkeur minimaal 2. Wij hebben een link toegevoegd bovenaan in het artikel naar de uitleg van SEO op wikipedia en een link naar Google.
  5. Het belangrijkste onderwerp van je pagina (ook wel het sleutelwoord genoemd) staat in de eerste alinea van deze pagina.
  6. Het trefwoord, jawel ‘hoe kom je hoog in Google’ komt meerdere keren voor in deze pagina. In dit voorbeeld misschien te vaak maar we overdrijven even om het goed duidelijk te maken. Hanteer op je eigen pagina een minimaal aantal van vijf keer.
  7. Controleer of je meta omschrijving, dat kleine stukje omschrijving dat je bij je zoekresultaten ziet, lekker is geschreven. Omschrijft het dat wat de bezoeker van jouw website kan verwachten en spring je er lekker uit ten opzichte van jouw eventuele concurrent?
  8. De meta omschrijving is voorzien van het belangrijkste trefwoord.
  9. Het trefwoord is nog niet eerder gebruikt. Zorg er voor dat je niet met meerdere pagina’s dezelfde trefwoorden gebruikt.
  10. De paginatitel start met het trefwoord, ook dat is goed voor Google.

3. Zorg voor relevante links vanuit andere (gezaghebbende) websites

Wanneer er andere pagina’s naar jouw website linken is dat goed voor je positie in Google. Denk daarbij niet aan ‘link jij naar mij dan link ik naar jou’, maar naar echte relevante links. Meld je pagina aan bij bijvoorbeeld een startpagina. Maar denk ook aan een Youtube account met een filmpje van meer dan 30 seconden met daaronder een link naar jouw pagina, zorg voor een Google Plus pagina, een Facebookpagina, een twitter account etc etc en laat ze allemaal jouw relevante pagina vermelden. Je zult zien dat je steeds beter gerankt wordt door Google.

4. Meld je pagina aan

Ja kan natuurlijk wachten totdat Google jouw website bezoekt en indexeert. Maar je kan dit ook versnellen: laat Google weten dat er een nieuwe pagina is door je pagina toe te voegen. Doe dat op deze pagina.

5. Werk je pagina regelmatig bij

Google vindt het fijn wanneer jouw website actueel is. Werk deze daarom regelmatig bij.

6. Slimme plug-ins kunnen je helpen met deze punten

Natuurlijk kan je zelf alle bovenstaande punten voor elke pagina die je hebt met de hand bekijken. Gelukkig zijn er ook een aantal plugins beschikbaar in het geval dat je een Content Management Systeem gebruikt om je hiermee te helpen.
Hier onze tips:

Gebruik je WordPress? Dan kan je eigenlijk niet om Yoast heen. Voor Joomla is de SEO Generator erg prettig en in het geval van Drupal gebruik je de Seo Tools.

Op naar een hoge positie in Google!

7. Update: Het resultaat… we staan op 1!

Een nachtje geslapen en… we staan op 1 in Google wanneer je zoekt op Zo kom je hoog in Google. Dus nog geen 12 uur nadat we dit artikel hebben geschreven en hebben gepubliceerd hebben we aangetoond dat het werkt. Zie hier de live zoekresultaten.




Servaas Raedts

Servaas is als Manager Klantbeleving bij Mijndomein (CCO) verantwoordelijk voor de ondersteuning aan alle klanten. Daarnaast is hij werkzaam voor MijndomeinAuto en een enthousiaste trouwfotograaf.



Uitgelicht