10 Tips voor mooie foto’s op jouw website

Joost 21 juli 2015

Een foto zegt meer dan duizend woorden, mits je voor je bedrijfs- of verenigingssite het juiste beeld hebt weten te vinden. En dat gaat niet zelden vreselijk mis. Met de volgende 10 tips zorg je ervoor dat je website eruit springt.

1. Gebruik geen bewegend beeld

De bewegende (animated) GIF zien we af en toe subtiel terugkomen in nieuwsbrieven. Tenzij je een kermisexploitant bent is het uit den boze bewegend beeld op je site of blog te gebruiken. Het is smakeloos, irritant en leidt de bezoeker af van het verhaal dat je wilt vertellen. Kijk op ’s werelds slechtste website voor deze en andere veelgemaakte fouten.

2. Let op formaat en compressie

Een veelvoorkomende fout is dat het beeld misschien goed gekozen is, maar de bezoeker het nooit krijgt te zien. Waarom niet? Omdat vergeten wordt om die mooie 20 megapixel foto’s te verkleinen naar het juiste formaat en deze op de juiste manier te comprimeren. Het laden van een grote foto duurt lang, zeker op mobiel. Met een programma als Paint.NET kun je foto’s bewerken en op de juiste manier bewaren.

let-op-formaat-en-compressie

3. Maak keuzes

Bepaal voordat je beeld gaat zoeken wat je wilt laten zien en maak keuzes. Door in alle benodigde foto’s een bepaald soort mensen te laten zien, uitsluitend foto’s met close ups te gebruiken of juist alleen foto’s te kiezen waarbij de horizon duidelijk in het midden zichtbaar is, zorg je voor uniformiteit en rust, zelfs als de beelden afkomstig zijn van verschillende stocksites of fotografen.

4. Mijd clichébeelden

Het gebeurt regelmatig dat de eigenaar van een site of blog te hard zijn of haar best doen om beeld te zoeken dat exact past bij de tekst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de zoveelste foto van mensen die met behulp lijntjes met elkaar zijn verbonden. Probeer deze en andere clichébeelden te mijden want ze voegen niets toe.

5. Pik geen foto’s

Er zijn tientallen sites zoals Flickr en Pinterest waar mensen vaak hele mooie foto’s delen. Gebruik deze echter niet zonder dat je toestemming hebt gevraagd van de makers. Gratis bestaat niet en zelfs een site als free images gebruikt dit als lokkertje om betaalde foto’s aan je te slijten. Er is één uitzondering: Wikimedia.

flickr

6. Gebruik herkenbaar beeld

Kies je voor stockbeeld? Gebruik dan herkenbaar beeld. Veel stocksites bieden vooral Amerikaanse foto’s waarop de mensen voor Europese begrippen net teveel make-up op hebben, net te mooi zijn en tanden hebben die bijna oogverblindend wit zijn. Dat maakt je verhaal niet bepaald geloofwaardiger. Wees kritisch of zoek op nederlandse stockfoto’s bij Google als op zoek bent naar beeld dat wel aansluit.

7. Check de voorwaarden

Stocksites stellen allerlei voorwaarden wat je mag met het beeld. Er zijn vaak verschillende tarieven voor gebruik online of print (zoals een folder). Ook het formaat heeft invloed en en wanneer je beeld wilt gebruiken in een advertentie, dan betaal je daar weer extra voor. In sommige gevallen ben je verplicht om de naam van de fotograaf of de stocksite te vermelden. Verdiep je in deze voorwaarden voordat je beeld aanschaft.

8. Overdrijf niet

Je bent ZZP’er of een kleine ondernemer met misschien een paar mensen in dienst? Natuurlijk wil je je van je beste kant laten zien maar probeer niet te overdrijven. Niet zelden wordt er op de websites van dit soort bedrijven stockbeeld gebruikt waarin tientallen mensen in (mantel)pak druk aan het vergaderen zijn aan een enorme vergadertafel. Misschien is dat wel je ambitie maar je valt wel door de mand wanneer je relatie of klant voor het eerst op bezoek komt.

9. Verbeter je fotografiekennis

Misschien heb je een nieuwe dure camera met veel mogelijkheden, helaas is dit geen garantie voor goede foto’s. Dat heeft namelijk vooral te maken de kennis van een aantal elementaire basiszaken zoals compositie, licht en diepte. Verbeter deze vaardigheden, zeker als je van plan bent om regelmatig nieuwe foto’s aan je site of blog toe te voegen.

10. Huur een échte fotograaf

Een professionele fotograaf kost ongeveer 350 euro per dagdeel en dat is een flinke aderlating. Maar daar staat tegenover dat deze je bedrijf, stichting of vereniging precies op de juiste manier in beeld weet te brengen. En ook meteen even een paar goede foto’s van jou en andere medewerkers of vrijwilligers schiet zodat je ook op LinkedIn en andere sociale netwerken goed voor de dag komt. Een investering waarmee je direct laat zien wat jou, je bedrijf of organisatie onderscheidend maakt.




Joost

Joost werkt als Manager Marketing bij mijndomein.nl



Uitgelicht