Meer websitebezoekers? 23 tips om je voordeel mee te doen

Tabitha 27 januari 2023

Uren gewerkt aan het bouwen van je website. Laat nu die bezoekers maar komen! Vaak gebeurt dat helaas niet zomaar. Hoe trek je dan meer websitebezoekers zodat al dat harde werk beloond wordt? Je bent niet de enige met die vraag. Uit onderzoek blijkt dat 6 op de 10 webshopeigenaren het vinden van meer sitebezoekers als grootste uitdaging beschouwt. Daarom hierbij een combinatie van 23 originele ideeën en open deuren die wij nog maar eens intrappen.

1. Wil je alleen maar meer websitebezoekers?

Natuurlijk heb je bij het bouwen van je website nagedacht over wat je ermee wilt doen. Wil je geld verdienen met je website zelf, bijvoorbeeld met advertentiepartners? Dan is het vooral belangrijk dat je bezoekers krijgt die blijven en terugkomen. Of wil je iets verkopen? Dan is je website bezoekers aanzetten tot actie je uiteindelijke plan. Meer websitebezoekers kan nooit een doel op zich zijn. Bepaal wat je achterliggende gedachte is, hoe belangrijk je meer websitebezoekers eigenlijk vindt en hoeveel tijd en geld je erin wilt steken.

2. HTML moet Google-proof zijn

Heb jij bij het bouwen van je website gelet op technische SEO? Google-bots moeten jouw website kunnen bezoeken. Zorg bijvoorbeeld voor een goede sitemap en vergeet de robots.txt niet. Laat hem ook zeker responsive en snel zijn. Gebruiksvriendelijk is daarbij het toverwoord: bezoekers moeten lekker kunnen surfen op jouw site. SEO-techniek is belangrijk als je zelf je site bouwt met WordPress bijvoorbeeld of een een websitebouwer in de hand neemt. Als je kiest voor Websitemaker of Webshop van Mijndomein dan regelen wij de technische kant. Scheelt jou weer veel kopzorgen.

4. Blijf je website updaten

Het blijft niet bij de bouw van je website. Let er continu op dat zoekmachines je website goed kunnen bekijken. Bijvoorbeeld door te werken met de juiste kopteksten, meta-tags en alt-teksten als je een nieuwe tekst of afbeelding plaatst. Installeer de updates van je CMS, thema en plugins. En vergeet niet regelmatig te checken of de links op je website allemaal nog werken.

5 redenen om vandaag nog je website te updaten

Update je website vandaag nog

4. Linkbuilding

De robots van zoekmachines kijken ook naar de links op je website. Verwijs van pagina naar pagina op je website om te laten zien wat belangrijk is. Hoe meer je bijvoorbeeld naar de homepage verwijst, hoe belangrijker Google denkt dat die is.

Links van andere websites zijn ook handig. Hoe meer er van buitenaf naar jou gelinkt wordt, hoe belangrijker Google denkt dat je bent. Daarbij is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Doe je aan linkbuilding, probeer dan een paar goede websites naar jou te laten verwijzen in plaats van een heleboel slechtere. Wil je meer weten, lees dan de do’s en don’ts van linkbuilding.

5. Kies een goed CMS

Misschien zit je nog in de oriëntatiefase en twijfel je met welk CMS je jouw website gaat bouwen? WordPress is zeer gebruiksvriendelijk voor SEO. Je kunt vrij gemakkelijk handige plugins installeren, waarvan Yoast misschien wel de bekendste is. Onder SEO-experts staat deze tool ook hoog aangeschreven. Vind je WordPress wat ingewikkeld, dan is onze Websitemaker misschien wat voor jou. Eerder schreef ik een vergelijking tussen WordPress en Websitemaker. Let bij de keuze van je CMS ook op de veiligheid van de software.

6. Maak slim gebruik van keywoorden

Waar draait jouw website om? Hoe wil je dat mensen jou vinden via Google? Zoekwoorden zijn van belang voor jouw website. Het zijn namelijk de woorden die jij gaat gebruiken in jouw webteksten. Wil je weten welke woorden dat voor jou kunnen zijn? Raadpleeg dan eens de Google Keyword Planner. Nog beter: lees onze blog en leer hoe je een goed zoekwoordenonderzoek doet.

Denk er ook aan om je teksten te optimaliseren door de combinatie van zoekwoorden uit te breiden. Bijvoorbeeld: “hondentraining herdershonden regio Amsterdam” in plaats van alleen maar “hondentraining”. Inspiratie nodig bij het vinden van sleutelwoorden? Neem eens een kijkje op sites van concurrenten, of vraag bij klanten na op welke woorden zij zouden zoeken.

Tip: steeds meer mensen stellen hun vraag online mondeling. Via Alexa of Google Home bijvoorbeeld. Speel in op voice search met deze tips.

7. Zorg voor goede, SEO-geoptimaliseerde content

Voorzie je website van gevarieerde content. Er is meer mogelijk dan alleen teksten. Denk ook eens aan filmpjes of infographics. Krampachtig geschreven teksten die alle zoekwoorden bevatten, maar totaal geen nieuwswaarde hebben, kun je beter achterwege laten. Foefjes zijn uit, maar SEO blijft belangrijk. Goede, waardevolle content die aansluit op de behoeften van je doelgroep is in.

Plaats goede basiscontent op je website, maar blijf vernieuwen. Google is nou eenmaal niet dol op statische websites waar tijdenlang niets gebeurt. Moeite met onderwerpen bedenken? Lijstjes en FAQ’s werken altijd goed. Of tip 8. Wees creatief en zorg voor een goede contentstrategie, ook als je kleine ondernemer bent.

Er zijn verschillende SEO-tools die je kunt gebruiken om je content te verfijnen, je concurrentie te analyseren en content te maken die aansluit bij je doelgroep. Google Trends, Semrush en Ahrefs zijn enkele voorbeelden van tools die het SEO-proces makkelijker maken. Met tools als BuzzSumo kun je content maken die aansluit bij je doelgroep.

Het Mijndomein SEO pakket helpt je om je website te optimaliseren voor SEO en meer bezoekers binnen te halen. De SEO-tool scant je website en geeft een handig overzicht met tips en opdrachten. Je krijgt een stap-voor-stap actieplan met meer dan 100 opdrachten, meer zoekwoorden, pagina’s en concurrenten.

8. Ga bloggen

Een slimme manier om steeds weer nieuwe content toe te voegen aan je website, is bloggen. Schrijf regelmatig een extreem goed artikel over jouw vakgebied. Ja, dat kan jij ook. Verdiep je in de lezer en los in jouw blogs problemen en vragen voor ze op. Of gebruik deze tips om onderwerpen voor je blog te vinden.

Eigen blog maken

Blog maken? 3 tips om het beste cms te kiezen (klik hier)

Bloggen is een slimme manier om je website te voorzien van relevante content. Door regelmatig blogs te plaatsen, houd je jouw website up-to-date en toon je je kennis aan je bezoekers. Door onderwerpen te zoeken die aansluiten bij de interesses van je lezers, gebruik je jouw blogposts effectief om je doelgroep te betrekken en inspireren.

Bloggen is daarnaast ook erg belangrijk voor Google. Door regelmatig blogs te publiceren met zoekwoorden die je website verbeteren, zorg je ervoor dat je website hoger in de zoekresultaten staat. Daarnaast draagt het ook bij aan je Domain Authority (DA). DA is een meetbaar cijfer dat aangeeft hoe goed een website in zoekmachines zoals Google wordt geïndexeerd. Hoe hoger je DA, hoe groter de kans dat je website hoger in de zoekresultaten verschijnt. Door regelmatig blogs te publiceren met kwalitatief hoogwaardige content, kun je je DA verbeteren. Het is daarbij belangrijk om je blogs te optimaliseren voor zoekmachines en links naar andere relevante websites te plaatsen. Als je jouw blogs daarnaast ook nog eens deelt op sociale media, helpt dat ook om meer mensen je website te laten zien.

We helpen je graag met het schrijven van een goede blog. Bekijk onze tips voor het schrijven van een perfecte blog.

9. Nodig gastbloggers uit

Even geen tijd om zelf te bloggen? Vraag anderen om een gastblog te schrijven bij jou. Kies voor gastbloggers die iets interessants te vertellen hebben voor jouw doelgroep. Helemaal mooi is het als ze zelf ook een grote achterban hebben. Vraag de gastblogger het artikel ook op zijn of haar eigen kanalen te verspreiden en zo krijg je een keer verkeer vanuit een nieuwe bron. Dit is goed voor jouw linkbuilding en je krijgt weer nieuwe bezoekers.

10. Maak een podcast of organiseer een webinar

Zet jezelf neer als expert en specialist op jouw vakgebied. Maak een mooie uitlegvideo of organiseer een webinar en deel jouw kennis. Of start een podcastserie met onderwerpen die jouw doelgroep aanspreekt. Deel je eigen kennis en nodig ook anderen uit om dat te doen, net zoals bij gastbloggers. Wat je ook kiest, let op dat je content deelt waar mensen iets aan hebben.

11. Schrijf een e-book

Een e-book is een uitgebreid document dat je gratis kunt aanbieden om je doelgroep kennis te laten maken met jouw bedrijf en producten. Het is een mooie manier om je doelgroep te betrekken en te voorzien van waardevolle informatie. Het schrijven van een e-book neemt wel wat tijd in beslag, maar het resultaat is het zeker waard. Deel het e-book vervolgens op je website en social media. Heb je een mailinglist? Stuur het dan ook naar je abonnees. Zo bereik je een grotere doelgroep en genereer je meer websitebezoekers. 

12. Deelknoppen op je website

Maak je goede content, dan willen bezoekers het maar al te graag delen. Plaats een deelknop onderaan een stuk tekst voor delen op social media, via e-mail en meer. Gebruik in ieder geval knoppen voor Facebook, Twitter en de social mediakanalen waar jij zelf ook op aanwezig bent.


Gebruik deelknoppen op je website voor meer websitebezoekers.

13. Benut de voordelen van sociale media

Actief zijn op social media is, zowel betaald als onbetaald, een slimme manier om je doelgroep te bereiken. Aan de ene kant versterken likes en comments jouw positie in de zoekmachine. Aan de andere kant kun je direct naar je website verwijzen. En wat dacht je van YouTube? Maak videocontent, zet het online en publiceer het ook op je website. Gastblogger Linsey Jepma verdiepte zich voor Mijndomein hierin en geeft 5 social media tips voor meer traffic naar je website.

14. Organiseer een wedstrijd of giveaway

Een andere manier om meer websitebezoekers te krijgen is door een wedstrijd of een giveaway te organiseren. Hiermee trek je de aandacht van je doelgroep trekken. Bedenk een leuke prijs die bij je doelgroep past en verzin een leuke manier om te spelen. Vergeet niet om te vermelden dat deelname alleen mogelijk is door naar je website te gaan of je te volgen via social media. Zorg ervoor dat je deelnamevoorwaarden duidelijk zijn en dat je je aan de wet houdt. Laat mensen je website of social media vervolgens delen met hun netwerk. Zo krijg je meer bezoekers en vergroot je ook je bereik.

15. Gebruik Google Business

Google Business, of in het Nederlands Google Mijn Bedrijf, is iets wat je naar mijn mening echt moet hebben. Google neemt je bedrijfspagina bij Google Mijn Bedrijf namelijk ook mee in de bepaling hoe hoog je komt in de zoekmachine. In een eerdere blog schreef fotograaf Servaas hoe hij op 1 in Google kwam door onder meer deze optie. Daarnaast ziet het er netjes uit in Google als mensen zoeken op je bedrijfsnaam. Meld je aan bij Google en zorg voor een goede basispagina.

16. Gebruik de kracht van e-mail

Het leek even uit te zijn, maar e-mail is en blijft een sterk medium om meer websitebezoekers te krijgen. De meeste traffic naar ons blog komt bijvoorbeeld van nieuwsbrieven. Zorg voor goede content en interessante informatie en daarmee een klik vanuit de e-mail naar je website. Of zet e-mailmarketing in en ga nog een stap verder dan alleen maar nieuwsbrieven versturen. Geloof me, het werkt!

Bouw een e-mailadressenbestand op door een formulier op je website en een leuk aanbod als mensen zich inschrijven. Verder kun je klanten bij hun bestelling vragen of ze zich willen inschrijven voor je mailings.

En vergeet niet dat ook persoonlijk zakelijk contact met je klant kan bijdragen aan meer verkeer naar je website.

Zakelijke e-mail

Zet je zakelijke e-mail succesvol in

17. Ads in Google (betaald)

Ik heb het tot nu toe grotendeels gehad over gratis manieren om meer websitebezoekers te krijgen – alhoewel e-mailmarketing soms ook beter werkt met een betaald systeem. Maar nu kom ik wel echt toe aan de betaalde opties om meer websitebezoekers te krijgen. Want misschien heb jij wel een mooi budget klaarstaan voor meer websitebezoekers.

Ik begin daarbij natuurlijk met Google Ads. Je betaalt dan bijvoorbeeld voor een tekstadvertentie bovenaan de zoekresultaten. Voordeel hiervan is dat je advertentie alleen naar voren komt als iemand zoekt op zoekwoorden die jij hebt aangegeven. Dat betekent dat je mensen bereikt die ook echt interesse in je aanbod hebben. Met displayadvertenties betaal je voor visuele advertenties op een of meer van de miljoenen websites en apps die Google ruimte geven voor advertenties. Die websites krijgen daarvoor commissie van Google.

18. Affiliate marketing

Je bent niet verplicht om via Google advertenties op andere websites te plaatsen. Dat kan ook met affiliate marketing. Ook hier ontvangen de websites waar je op adverteert een commissie. Vaak als iemand klikt op de link naar je website of op jouw website een product aanschaft.

Affiliate marketing kan je rechtstreeks regelen met een website, maar het is makkelijker via een affiliatenetwerk zoals Tradetracker, Daisycon of Awin. Je hebt dan direct een heleboel publishers (websites waar je advertenties op kunt plaatsen) onder 1 dak. Kies de segmenten die bij jou passen en waar je wilt adverteren. Resultaten van de acties zijn ook heel overzichtelijk. Je bepaalt zelf welke commissie je wilt geven aan de publishers.

19. Ga een partnerschap aan

Een stapje verder dan affiliate marketing. Als je een website of platform vindt waar jouw doelgroep echt zit en jullie vullen elkaar aan, kijk dan eens hoe je verder kunt samenwerken. Maak afspraken over sponsoring, blogs, nieuwsbrieven, social mediakanalen en meer. Soms in de vorm van een barter, jullie delen content van elkaar, of je betaalt om bij de partner te mogen publiceren.

20. Remarketing

Remarketing, of retargeting, is een manier om advertenties te maken die gericht zijn op mensen die je website al hebben bezocht. Je hebt het vast al wel eens meegemaakt. Je bekijkt een bepaald product of merk en ziet een paar dagen later advertentie voor hetzelfde product of merk. Dat is wat we retargeting noemen en is het één van de meest effectieve methoden van digitale marketing van dit moment. Het werkt doordat de website een ‘cookie’ opgeslagen heeft op jouw computer en deze maakt gebruik van die informatie om je een gerichte advertentie te tonen. Retargeting is nuttig als iemand op je website iets heeft gezien, maar niet heeft gekocht. Met retargeting kun je die persoon nog eens aanspreken met een speciale aanbieding om hem of haar over te halen om alsnog een aankoop te doen.  

21. Influencers inzetten

Influencer marketing is groot geworden met sociale netwerken zoals YouTube en Instagram. Slim hiervan is dat je niet zelf vertelt hoe interessant jouw website of product is. Je laat het vertellen door iemand die de doelgroep aanspreekt, een influencer. Als je ziet dat een bekende instagrammer Coca Cola drinkt, dan is dat een vorm van influencer marketing. Of, een iets minder overduidelijke vorm: laat je product testen door een influencer en vraag om een objectieve mening.

Een paar jaar terug was influencer marketing misschien alleen nog maar voor grote bedrijven, maar dat is al lang niet meer zo. Influencers vind je door je goed te verdiepen in je doelgroep en te kijken welke vloggers, bloggers of andere online persoonlijkheden je doelgroep volgt. Een bedrijf, platform of netwerk voor influencers zoals LinkPizza is trouwens ook handig.

 

22. Zorg voor een snelle website

Snelheid is een belangrijke factor om meer websitebezoekers te krijgen. Slechte websiteprestaties zorgen voor lagere resultaten bij zoekmachines. Volgens Google is website snelheid een belangrijk element in hun zoekalgoritme. Volgens een onderzoek kan een vertraging van 1 seconde zelfs zorgen voor een daling van wel 20% in conversies. Er zijn verschillende technieken die je kunt gebruiken om je website sneller te maken. Kies een goede webhost, verwijder ongewenste en ongebruikte plugins en thema’s, optimaliseer je database en installeer een caching plugin. Een handige manier om de prestaties van je website te meten is Google Pagespeed Insights. Je krijgt dan precies te zien hoe je website werkt voor zowel mobiele gebruikers als op de desktopversie. Wil je meer weten over hoe je je website sneller maakt? Bekijk dan de blog ‘Elke seconde telt‘ met tips om je website te verbeteren.

23. Meten = weten = meer websitebezoekers

Natuurlijk ben je benieuwd welke van bovenstaande tips inderdaad leiden tot meer bezoekers op jouw site. Google Analytics maakt dit inzichtelijk voor je. Je kunt bijvoorbeeld zien waar ze vandaan komen, hoe lang ze op je website blijven en welke pagina’s ze bezoeken. Met een programma zoals Hotjar zie je ook hoe bezoekers je pagina’s bekijken. Lees hier ons rijtje met 7 onmisbare website analyse tools. Gebruik deze informatie om je website te verbeteren en meer bezoekers op je website te krijgen.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in augustus 2018 en herzien in 2021. Foto door Karolina Grabowska via Pexels.




Tabitha

Tabitha is Content Marketeer bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, websites en ondernemen. Tabitha is kookgek, verslindt series, presenteert bij de lokale tv en is zelf ook ondernemer.



Uitgelicht