Meer websitebezoekers? 23 tips om je voordeel mee te doen

Tabitha 28 juni 2021

Uren gewerkt aan het bouwen van je website. Laat nu die bezoekers maar komen! Vaak gebeurt dat helaas niet zomaar. Hoe trek je dan meer websitebezoekers zodat al dat harde werk beloond wordt? Je bent niet de enige met die vraag. Uit onderzoek blijkt dat 6 op de 10 webshopeigenaren het vinden van meer sitebezoekers als grootste uitdaging beschouwt. Daarom hierbij een combinatie van 23 originele ideeën en open deuren die wij nog maar eens intrappen.

1. Wil je alleen maar meer websitebezoekers?

Natuurlijk heb je bij het bouwen van je website nagedacht over wat je ermee wilt doen. Wil je geld verdienen met je website zelf, bijvoorbeeld met advertentiepartners? Dan is het vooral belangrijk dat je bezoekers krijgt die blijven en terugkomen. Of wil je iets verkopen? Dan is je website bezoekers aanzetten tot actie je uiteindelijke plan. Meer websitebezoekers kan nooit een doel op zich zijn. Bepaal wat je achterliggende gedachte is, hoe belangrijk je meer websitebezoekers eigenlijk vindt en hoeveel tijd en geld je erin wilt steken.

2. HTML moet Google-proof zijn

Heb jij bij het bouwen van je website gelet op technische SEO? Google-bots moeten jouw website kunnen bezoeken. Zorg bijvoorbeeld voor een goede sitemap en vergeet de robots.txt niet. Laat hem ook zeker responsive en snel zijn. Gebruiksvriendelijk is daarbij het toverwoord: bezoekers moeten lekker kunnen surfen op jouw site. SEO-techniek is belangrijk als je zelf je site bouwt met WordPress bijvoorbeeld of een een websitebouwer in de hand neemt. Als je kiest voor Websitemaker of Webshop van Mijndomein dan regelen wij de technische kant. Scheelt jou weer veel kopzorgen.

4. Blijf je website updaten

Het blijft niet bij de bouw van je website. Let er continu op dat zoekmachines je website goed kunnen bekijken. Bijvoorbeeld door te werken met de juiste kopteksten, meta-tags en alt-teksten als je een nieuwe tekst of afbeelding plaatst. Installeer de updates van je CMS, thema en plugins. En vergeet niet regelmatig te checken of de links op je website allemaal nog werken.

5 redenen om vandaag nog je website te updaten

Update je website vandaag nog

4. Linkbuilding

De robots van zoekmachines kijken ook naar de links op je website. Verwijs van pagina naar pagina op je website om te laten zien wat belangrijk is. Hoe meer je bijvoorbeeld naar de homepage verwijst, hoe belangrijker Google denkt dat die is.

Links van andere websites zijn ook handig. Hoe meer er van buitenaf naar jou gelinkt wordt, hoe belangrijker Google denkt dat je bent. Daarbij is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Doe je aan linkbuilding, probeer dan een paar goede websites naar jou te laten verwijzen in plaats van een heleboel slechtere. Wil je meer weten, lees dan de do’s en don’ts van linkbuilding.

5. Kies een goed CMS

Misschien zit je nog in de oriëntatiefase en twijfel je met welk CMS je jouw website gaat bouwen? WordPress is zeer gebruiksvriendelijk voor SEO. Je kunt vrij gemakkelijk handige plugins installeren, waarvan Yoast misschien wel de bekendste is. Onder SEO-experts staat deze tool ook hoog aangeschreven. Vind je WordPress wat ingewikkeld, dan is onze Websitemaker misschien wat voor jou. Eerder schreef ik een vergelijking tussen WordPress en Websitemaker. Let bij de keuze van je CMS ook op de veiligheid van de software.

6. Sleutelwoorden, keywords, zoekwoorden (of hoe je ze ook wilt noemen)

Waar draait jouw website om? Hoe wil je dat mensen jou vinden via Google? Zoekwoorden zijn van belang voor jouw website. Het zijn namelijk de woorden die jij gaat gebruiken in jouw webteksten. Wil je weten welke woorden dat voor jou kunnen zijn? Raadpleeg dan eens de Google Keyword Planner. Nog beter: lees onze blog en leer hoe je een goed zoekwoordenonderzoek doet.

Denk er ook aan om je teksten te optimaliseren door de combinatie van zoekwoorden uit te breiden. Bijvoorbeeld: “hondentraining herdershonden regio Amsterdam” in plaats van alleen maar “hondentraining”. Inspiratie nodig bij het vinden van sleutelwoorden? Neem eens een kijkje op sites van concurrenten, of vraag bij klanten na op welke woorden zij zouden zoeken.

Tip: steeds meer mensen stellen hun vraag online mondeling. Via Alexa of Google Home bijvoorbeeld. Speel in op voice search met deze tips.

7. Maak goede content

Voorzie je website van gevarieerde content. Er is meer mogelijk dan alleen teksten. Denk ook eens aan filmpjes of infographics. Krampachtig geschreven items die alle zoekwoorden bevatten, maar totaal geen nieuwswaarde hebben, kun je beter achterwege laten. Foefjes zijn uit. Goede, waardevolle content die aansluit op de behoeften van je doelgroep is in. Ook hier is het woord gebruiksvriendelijk weer belangrijk.

Plaats goede basiscontent op je website, maar blijf vernieuwen. Google is nou eenmaal niet dol op statische websites waar tijdenlang niets gebeurt. Moeite met onderwerpen bedenken? Lijstjes en FAQ’s werken altijd goed. Of tip 8. Wees creatief en zorg voor een goede contentstrategie, ook als je kleine ondernemer bent.

8. Ga bloggen

Een slimme manier om steeds weer nieuwe content toe te voegen aan je website, is bloggen. Schrijf regelmatig een extreem goed artikel over jouw vakgebied. Ja, dat kan jij ook. Verdiep je in de lezer en los in jouw blogs problemen en vragen voor ze op. Of gebruik deze tips om onderwerpen voor je blog te vinden.

Eigen blog maken

Blog maken? 3 tips om het beste cms te kiezen (klik hier)

9. Nodig gastbloggers uit

Even geen tijd om zelf te bloggen? Vraag anderen om een gastblog te schrijven bij jou. Kies voor gastbloggers die iets interessants te vertellen hebben voor jouw doelgroep. Helemaal mooi is het als ze zelf ook een grote achterban hebben. Vraag de gastblogger het artikel ook op zijn of haar eigen kanalen te verspreiden en zo krijg je een keer verkeer vanuit een nieuwe bron. Dit is goed voor jouw linkbuilding en je krijgt weer nieuwe bezoekers.

10. Maak een podcast of organiseer een webinar

Zet jezelf neer als expert en specialist op jouw vakgebied. Maak een mooie uitlegvideo of organiseer een webinar en deel jouw kennis. Of start een podcastserie met onderwerpen die jouw doelgroep aanspreekt. Deel je eigen kennis en nodig ook anderen uit om dat te doen, net zoals bij gastbloggers. Wat je ook kiest, let op dat je content deelt waar mensen iets aan hebben.

11. Expert bij anderen

Nu draaien we de rollen om. Want jij bent ook een autoriteit op jouw vakgebied voor anderen. Organiseert iemand anders een webinar of is er een podcast waar jij iets moois aan kunt bijdragen? Of schrijf een interessante gastblog. Zoek uit op welke websites en platforms jouw doelgroep zit en benader de makers ervan. Wie weet wat dit oplevert. 

12. Deelknoppen op je website

Maak je goede content, dan willen bezoekers het maar al te graag delen. Plaats een deelknop onderaan een stuk tekst voor delen op social media, via e-mail en meer. Gebruik in ieder geval knoppen voor Facebook, Twitter en de social mediakanalen waar jij zelf ook op aanwezig bent.


Gebruik deelknoppen op je website voor meer websitebezoekers.

13. Zet social media in om meer verkeer naar je website te krijgen

Actief zijn op social media is, zowel betaald als onbetaald, een slimme manier om je doelgroep te bereiken. Aan de ene kant versterken likes en comments jouw positie in de zoekmachine. Aan de andere kant kun je direct naar je website verwijzen. En wat dacht je van YouTube? Maak videocontent, zet het online en publiceer het ook op je website. Gastblogger Linsey Jepma verdiepte zich voor Mijndomein hierin en geeft 5 social media tips voor meer traffic naar je website.

14. Interactie en communities

Dit kost misschien best wat tijd, maar kan ook enorm veel opleveren: interactie. Zoek forums, communities en social media groepen die passen bij jouw onderneming. Neem deel aan de discussies en beantwoord vragen. Als het kan, verwijs dan naar je website. Maar let op: wees niet te pusherig want dan is de kans groot dat je geblokt wordt. Nee, laat juist zien dat jij de kennis en kunde hebt. Mensen met interesse zoeken je dan zeker weten op. 

15. Gebruik Google Business

Google Business, of in het Nederlands Google Mijn Bedrijf, is iets wat je naar mijn mening echt moet hebben. Google neemt je bedrijfspagina bij Google Mijn Bedrijf namelijk ook mee in de bepaling hoe hoog je komt in de zoekmachine. In een eerdere blog schreef fotograaf Servaas hoe hij op 1 in Google kwam door onder meer deze optie. Daarnaast ziet het er netjes uit in Google als mensen zoeken op je bedrijfsnaam. Meld je aan bij Google en zorg voor een goede basispagina.

16. Je kunt zoveel meer met e-mail

Het leek even uit te zijn, maar e-mail is en blijft een sterk medium om meer websitebezoekers te krijgen. De meeste traffic naar ons blog komt bijvoorbeeld van nieuwsbrieven. Zorg voor goede content en interessante informatie en daarmee een klik vanuit de e-mail naar je website. Of zet e-mailmarketing in en ga nog een stap verder dan alleen maar nieuwsbrieven versturen. Geloof me, het werkt!

Bouw een e-mailadressenbestand op door een formulier op je website en een leuk aanbod als mensen zich inschrijven. Verder kun je klanten bij hun bestelling vragen of ze zich willen inschrijven voor je mailings.

En vergeet niet dat ook persoonlijk zakelijk contact met je klant kan bijdragen aan meer verkeer naar je website.

Zakelijke e-mail

Zet je zakelijke e-mail succesvol in

17. Ads in Google (betaald)

Ik heb het tot nu toe grotendeels gehad over gratis manieren om meer websitebezoekers te krijgen – alhoewel e-mailmarketing soms ook beter werkt met een betaald systeem. Maar nu kom ik wel echt toe aan de betaalde opties om meer websitebezoekers te krijgen. Want misschien heb jij wel een mooi budget klaarstaan voor meer websitebezoekers.

Ik begin daarbij natuurlijk met Google Ads. Je betaalt dan bijvoorbeeld voor een tekstadvertentie bovenaan de zoekresultaten. Voordeel hiervan is dat je advertentie alleen naar voren komt als iemand zoekt op zoekwoorden die jij hebt aangegeven. Dat betekent dat je mensen bereikt die ook echt interesse in je aanbod hebben. Met displayadvertenties betaal je voor visuele advertenties op een of meer van de miljoenen websites en apps die Google ruimte geven voor advertenties. Die websites krijgen daarvoor commissie van Google.

18. Affiliate marketing

Je bent niet verplicht om via Google advertenties op andere websites te plaatsen. Dat kan ook met affiliate marketing. Ook hier ontvangen de websites waar je op adverteert een commissie. Vaak als iemand klikt op de link naar je website of op jouw website een product aanschaft.

Affiliate marketing kan je rechtstreeks regelen met een website, maar het is makkelijker via een affiliatenetwerk zoals Tradetracker, Daisycon of Awin. Je hebt dan direct een heleboel publishers (websites waar je advertenties op kunt plaatsen) onder 1 dak. Kies de segmenten die bij jou passen en waar je wilt adverteren. Resultaten van de acties zijn ook heel overzichtelijk. Je bepaalt zelf welke commissie je wilt geven aan de publishers.

19. Ga een partnerschap aan

Een stapje verder dan affiliate marketing. Als je een website of platform vindt waar jouw doelgroep echt zit en jullie vullen elkaar aan, kijk dan eens hoe je verder kunt samenwerken. Maak afspraken over sponsoring, blogs, nieuwsbrieven, social mediakanalen en meer. Soms in de vorm van een barter, jullie delen content van elkaar, of je betaalt om bij de partner te mogen publiceren.

20. Remarketing

We kennen het allemaal, je hebt net een leuke stedentrip geboekt en krijgt plotseling alleen maar aanbiedingen voor vakanties. Dat is vervelend, maar kan beter. Met de techniek van tegenwoordig zie je bijvoorbeeld waar iemand op je website is geweest en of er iets is aangeschaft. Op basis van die informatie is veel gerichter adverteren mogelijk. Maak daarmee specifieke advertenties op bijvoorbeeld Facebook of Google Ads. 

21. Influencers inzetten

Influencer marketing is groot geworden met sociale netwerken zoals YouTube en Instagram. Slim hiervan is dat je niet zelf vertelt hoe interessant jouw website of product is. Je laat het vertellen door iemand die de doelgroep aanspreekt, een influencer. Als je ziet dat een bekende instagrammer Coca Cola drinkt, dan is dat een vorm van influencer marketing. Of, een iets minder overduidelijke vorm: laat je product testen door een influencer en vraag om een objectieve mening.

Een paar jaar terug was influencer marketing misschien alleen nog maar voor grote bedrijven, maar dat is al lang niet meer zo. Influencers vind je door je goed te verdiepen in je doelgroep en te kijken welke vloggers, bloggers of andere online persoonlijkheden je doelgroep volgt. Een bedrijf, platform of netwerk voor influencers zoals LinkPizza is trouwens ook handig.

22. Spread the word

Dit is misschien een open deur, maar vaak vergeten we juist die open deuren: verwijs zoveel mogelijk naar je website. Zet hem op je visitekaartje, in je e-mailhandtekening en verwijs naar je website in je netwerk of in contact met klanten. Het is dan trouwens wel slim om een goede domeinnaam te kiezen zodat mensen je website ook onthouden.

23. Meten = weten = meer websitebezoekers

Natuurlijk ben je benieuwd welke van bovenstaande tips inderdaad leiden tot meer bezoekers op jouw site. Google Analytics maakt dit inzichtelijk voor je. Je kunt bijvoorbeeld zien waar ze vandaan komen, hoe lang ze op je website blijven en welke pagina’s ze bezoeken. Met een programma zoals Hotjar zie je ook hoe bezoekers je pagina’s bekijken. Lees hier ons rijtje met 7 onmisbare website analyse tools. Gebruik deze informatie om je website te verbeteren en meer bezoekers op je website te krijgen.

Foto door Karolina Grabowska via Pexels

5 2 votes
Artikelbeoordeling



Tabitha

Tabitha is Content Marketeer bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, websites en ondernemen. Tabitha is kookgek, verslindt series, presenteert bij de lokale tv en is zelf ook ondernemer.

Subscribe
Abonneren op
guest
13 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
Henry
7 augustus 2018 11:10

Zeer goed artikel. Heb hem opgeslagen en zal er nog regelmatig gebruik van maken.

Larissa
Larissa
7 augustus 2018 13:44

Ja! Daar kunnen we wat mee…

Spijker & Co
25 februari 2020 23:35

handig artikel en goed geschreven ook!

Jaap Hofstra
31 maart 2020 17:21

Petterpet.nl
Bedankt voor de goede tips.

De Afscheidsfotograaf
17 juni 2020 15:58

Wat een fijne tips. Een aantal zaken heb ik al goed geregeld maar de andere tips zal ik zeker gaan toepassen op http://www.deafscheidsfotograaf.nl.

Schermafbeelding 2020-06-17 om 15.57.29.png
Linda
12 oktober 2020 15:06

Fijn artikel! Met heel veel bruikbare tips! Daar kan ik wel wat mee op mijn blog lindaschrijft.nl

Jeroen
29 december 2020 07:56

Leuk om te lezen, kunnen we gelijk gaan toepassen op http://www.huurjebricks.nl

Last edited 8 maanden geleden by Jeroen
Pieter Keizer
10 maart 2021 16:08

Dank voor het artikel!
Mijn vraag blijft altijd, hoe weet men dat Google bepaalde zaken wel of niet waardeert, het blijft volgens mij gissen.
Als er wel zekerheden zijn waar zou men die dan kunnen vinden?

Groet,
Pieter
https://marktplaats24.nl

Nel Baltus
26 maart 2021 02:28

Leerzaam artikel. Daar hebben we zeker wat aan om https://www.kaartleggingen.nl te promoten.

Tobias
6 juli 2021 09:01

Mooi overzicht van handige tips. Deze ga ik zeker gebruiken voor https://www.zintuig.nl



Uitgelicht

13
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x