17 tips voor meer websitebezoekers

Tabitha 31 juli 2018

Uren gewerkt aan het bouwen van je website. Laat nu die bezoekers maar komen! Vaak gebeurt dat helaas niet zomaar. Hoe trek je dan meer websitebezoekers zodat al dat harde werk beloond wordt? Je bent niet de enige met die vraag. Uit onderzoek blijkt dat 6 op de 10 webshopeigenaren het vinden van meer sitebezoekers als grootste uitdaging beschouwt. Daarom hierbij een combinatie van 17 originele ideeën en open deuren die wij nog maar eens intrappen.

1. Wil je alleen maar meer websitebezoekers?

Natuurlijk heb je bij het bouwen van je website nagedacht over wat je ermee wilt doen. Wil je geld verdienen met je website zelf, dus is het vooral belangrijk dat je bezoekers krijgt die blijven en terugkomen? Of wil je iets verkopen en moet je website bezoekers aanzetten tot actie? Meer websitebezoekers kan nooit een doel op zich zijn. Bepaal wat je achterliggende doel is, hoe belangrijk je meer websitebezoekers eigenlijk vindt en hoeveel tijd en geld je erin wilt steken.

2. HTML moet Google-proof zijn

Heb jij bij het bouwen van je website gelet op technische SEO? Google-bots moeten jouw website kunnen bezoeken. Zorg bijvoorbeeld voor een goede sitemap en vergeet de robots.txt niet. Maar het blijft niet bij de bouw van je website. Let er continu op dat zoekmachines je website goed kunnen bekijken. Bijvoorbeeld door te werken met de juiste koptekstenmeta-tags en alt-teksten als je een nieuwe tekst of afbeelding plaatst. En vergeet niet regelmatig te checken of de links op je website allemaal nog werken.

3. Linkbuilding

De robots van zoekmachines kijken ook naar de links op je website. Verwijs van pagina naar pagina op je website om te laten zien wat belangrijk is. Hoe meer je bijvoorbeeld naar de homepage verwijst, hoe belangrijker Google denkt dat die is.

Links van andere websites zijn ook handig. Hoe meer er van buitenaf naar jou gelinkt wordt, hoe belangrijker Google denkt dat je bent. Daarbij is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Doe je aan linkbuilding, probeer dan een paar goede websites naar jou te laten verwijzen in plaats van een heleboel slechtere.

4. Kies een goed CMS

Misschien zit je nog in de oriëntatiefase en twijfel je met welk CMS je jouw website gaat bouwen? WordPress is zeer gebruiksvriendelijk voor SEO. Je kunt vrij gemakkelijk handige plugins installeren, waarvan Yoast misschien wel de bekendste is. Onder SEO-experts staat deze tool ook hoog aangeschreven. Vind je WordPress wat ingewikkeld, dan is onze Websitemaker misschien wat voor jou. Eerder schreef ik een vergelijking tussen WordPress en Websitemaker.

5. Sleutelwoorden, keywords, zoekwoorden (of hoe je ze ook wilt noemen)

Waar draait jouw website om? Hoe wil je dat mensen jou vinden via Google? Zoekwoorden zijn van belang voor jouw website. Het zijn namelijk de woorden die jij gaat gebruiken in jouw webteksten. Wil je weten welke woorden dat voor jou kunnen zijn? Raadpleeg dan eens de Google Keyword Planner.

Denk er ook aan om je teksten te optimaliseren door de combinatie van zoekwoorden uit te breiden. Bijvoorbeeld: “hondentraining herdershonden regio Amsterdam” in plaats van alleen maar “hondentraining”. Inspiratie nodig bij het vinden van sleutelwoorden? Neem eens een kijkje op sites van concurrenten, of vraag bij klanten na op welke woorden zij zouden zoeken.

6. Maak goede content

Voorzie je website van gevarieerde content. Er is meer mogelijk dan alleen de toepassing van teksten. Denk ook eens aan filmpjes of infographics. Krampachtig geschreven items die alle zoekwoorden bevatten, maar totaal geen nieuwswaarde hebben, kun je beter achterwege laten. Foefjes zijn uit. Goede, waardevolle content die aansluit op de behoeften van je doelgroep is in.

Plaats goede basiscontent op je website, maar blijf vernieuwen. Google is nou eenmaal niet dol op statische websites waar tijdenlang niets gebeurt. Wees creatief en zorg voor een goede contentstrategie, ook als je kleine ondernemer bent.

7. Ga bloggen

Een slimme manier om steeds weer nieuwe content toe te voegen aan je website, is bloggen. Schrijf regelmatig een extreem goed artikel over jouw vakgebied. Ja, dat kan jij ook. Verdiep je in de lezer en los in jouw blogs problemen en vragen voor ze op. Of gebruik deze tips om onderwerpen voor je blog te vinden. Mocht je het toch lastig vinden om te bloggen, dan kun je natuurlijk ook altijd nog externe bloggers inschakelen om te gastbloggen. Of vraag ze om over jouw producten te bloggen en een verwijzing te maken naar jouw site. Dit is goed voor jouw linkbuilding en je krijgt weer nieuwe bezoekers.

8. Deelknoppen op je website

Maak je goede content, dan willen bezoekers het maar al te graag delen. Plaats een delen-knop onderaan een stuk tekst voor delen op social media, via e-mail of andere opties. Gebruik in ieder geval knoppen voor Facebook, Twitter en de social mediakanalen waar jij zelf ook op aanwezig bent.

Deelknop op je website

9. De perfecte afbeelding

De waarde van het visuele plaatje wordt vaak onderschat. Kies voor jouw site afbeeldingen uit die kloppen qua afmeting en scherpte, maar ook zeker qua sfeer. De uitstraling van de foto moet ondersteunend zijn aan jouw product of diensten. En wat van groot belang is: geef de afbeeldingen een titel en alt-tekst die in beeld komt als de afbeelding niet wordt geladen. Gebruik een logisch kernwoord want Google scant die tags. Meer weten? Lees 10 andere tips voor mooie foto’s op je website.

10. Gebruik Google Business

Google Business, of in het Nederlands Google Mijn Bedrijf, is iets wat je naar mijn mening echt moet hebben. Google neemt je bedrijfspagina bij Google Mijn Bedrijf namelijk ook mee in de bepaling hoe hoog je komt in de zoekmachine. In een eerdere blog schreef fotograaf Servaas hoe hij op 1 in Google kwam door onder meer deze optie. Daarnaast ziet het er netjes uit in Google als mensen zoeken op je bedrijfsnaam. Meld je aan bij Google en zorg voor een goede basispagina. Wil je nog meer uit Google Mijn Bedrijf halen, probeer dan Google posts eens uit.

Google Mijn Bedrijf Mijndomein

11. Social media inzetten om meer verkeer naar je website te krijgen

Actief zijn op social media is een slimme manier om je doelgroep te bereiken. De likes op Facebook en plus 1 van Google Plus versterken jouw positie in de zoekmachine. Verwijs in je posts naar je website, en je hebt weer meer bezoekers. Gastblogger Linsey Jepma verdiepte zich voor Mijndomein hierin en geeft 5 social media tips voor meer traffic naar je website.

12. Je kunt zoveel meer met e-mail

Het leek even uit te zijn, maar e-mail is en blijft een sterk medium om meer websitebezoekers te krijgen. De meeste traffic naar ons blog komt bijvoorbeeld van nieuwsbrieven. Zorg voor goede content en interessante informatie en daarmee een klik vanuit de e-mail naar je website. Of zet e-mailmarketing in en ga nog een stap verder dan alleen maar nieuwsbrieven versturen. Geloof me, het werkt!

Bouw een e-mailadressenbestand op door een formulier op je website en een leuk aanbod als mensen zich inschrijven. Verder kun je klanten bij hun bestelling vragen of ze zich willen inschrijven voor je mailings.

13. Ads in Google (betaald)

Ik heb het tot nu toe grotendeels gehad over gratis manieren om meer websitebezoekers te krijgen – alhoewel e-mailmarketing soms ook beter werkt met een betaald systeem. Maar nu kom ik wel echt toe aan de betaalde opties om meer websitebezoekers te krijgen. Want misschien heb je het er wel voor over om geld uit te geven voor meer websitebezoekers.

Ik begin daarbij natuurlijk met Google Adwords. Je betaalt dan bijvoorbeeld voor een tekstadvertentie bovenaan de zoekresultaten, zoals in het voorbeeld hieronder. Voordeel hiervan is dat je advertentie alleen naar voren komt als iemand zoekt op zoekwoorden die jij hebt aangegeven. Dat betekent dat je mensen bereikt die ook echt interesse in je hebben. Met displayadvertenties betaal je voor visuele advertenties op een of meer van de miljoenen websites en apps die Google ruimte geven voor advertenties. Die websites krijgen daarvoor commissie van Google.

14. Affiliate marketing

Je bent niet verplicht om via Google advertenties op andere websites te plaatsen. Dat kan ook met affiliate marketing. De websites waar je op adverteert, verdienen commissie als iemand klikt op de link naar je website of op jouw website een product aanschaft. Affiliate marketing kan rechtstreeks met een website, maar het is makkelijker via een affiliatenetwerk zoals Tradetracker, Daisycon of Awin. Je hebt dan direct een heleboel publishers (websites waar je advertenties op kunt plaatsen) onder 1 dak. Kies de segmenten die bij jou passen en waar je wilt adverteren. Resultaten van de acties zijn ook heel overzichtelijk. Je bepaalt zelf welke commissie je wilt geven aan de publishers.

15. Influencers inzetten

Influencer marketing als naam bestaat nog niet zo lang en is groot geworden met sociale netwerken zoals YouTube en Instagram. Slim hiervan is dat je niet zelf vertelt hoe interessant jouw website of product is. Je laat het vertellen door iemand die de doelgroep aanspreekt, een influencer. Als je ziet dat een bekende instagrammer Coca Cola drinkt, dan is dat een vorm van influencer marketing. Of, een iets minder overduidelijke vorm, laat je product testen door een influencer en vraag om een objectieve mening.

Influencers vind je door je goed te verdiepen in je doelgroep en te kijken welke vloggers, bloggers of andere online persoonlijkheden je doelgroep volgt. Een bedrijf, platform of netwerk voor influencers zoals LinkPizza is trouwens ook handig.

16. Spread the word

Dit is misschien een open deur, maar vaak vergeten we juist die open deuren: verwijs zoveel mogelijk naar je website. Zet hem op je visitekaartje, in je e-mailhandtekening en verwijs naar je website in je netwerk of in contact met klanten. Het is dan trouwens wel slim om een goede domeinnaam te kiezen zodat mensen je website ook onthouden.

17. Meten = weten = meer websitebezoekers

Natuurlijk ben je benieuwd welke van bovenstaande tips inderdaad leiden tot meer bezoekers op jouw site. Google Analytics maakt dit inzichtelijk voor je. Je kunt bijvoorbeeld zien waar ze vandaan komen, hoe lang ze op je website blijven en welke pagina’s ze bezoeken. Met een programma zoals Hotjar zie je ook hoe bezoekers je pagina’s bekijken. Gebruik deze informatie om je website te verbeteren en meer bezoekers op je website te krijgen.




Tabitha

Tabitha is Content Manager bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, webhosting en websites maken. Tabitha is kookgek, verslindt series en zit bij de lokale televisie en radio.

2
Reageer op dit artikel

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
LarissaHenry Recent comment authors
  Subscribe  
Abonneren op
Henry
Gast

Zeer goed artikel. Heb hem opgeslagen en zal er nog regelmatig gebruik van maken.

Larissa
Gast
Larissa

Ja! Daar kunnen we wat mee…



Uitgelicht