5 Essentiële website analyse tools die je gratis kunt proberen

Joost 12 november 2015

Als je een website hebt dan ben je vast benieuwd hoeveel bezoekers er op jouw website komen en wat ze op je webpagina’s doen. Met verschillende website analyse tools kun je daar achter komen en je website onder de loep nemen!

In dit artikel behandelen we 5 website analyse tools waar je gratis van gebruik kunt maken. Sommige tools bieden in de gratis versie beperkte functionaliteiten, maar zijn voor kleinere websites is dit al voldoende. Tegen betaling beschik je bij deze tools over alle functionaliteiten.  

1. Google Analytics

Google Analytics is veruit de meest bekende website analyse tool en is volledig gratis. Heb je een website? Dan is het voor de hand liggend om Google Analytics te installeren. Bij Google Analytics staan bezoekersstatistieken centraal. Je kunt precies zien hoeveel bezoekers er in een bepaalde periode zijn geweest. Dit kun je vergelijken met een voorgaande periode. Ook kun je zien waar bezoekers vandaan komen, bijvoorbeeld via zoekmachines of verwijzende websites.

Google Analytics instellen

Google Analytics instellen

Om Google Analytics te kunnen gebruiken moet er een klein stukje trackingcode aan je website worden toegevoegd. Google beschrijft hoe je eenvoudig de trackingcode instelt. Je kunt ook Google Analytics instellen via Google Tag Manager.

2. Hotjar

Met Hotjar krijg je inzicht hoe bezoekers jouw webpagina’s gebruiken. In tegenstelling tot Google Analytics zie je met Hotjar geen bezoekersaantallen in grafieken. Hotjar geeft jouw webpagina’s grafisch weer door middel van ‘warmtekleuren’. Die duiden aan op welke onderdelen van de pagina het meest wordt geklikt. Deze weergaven worden heatmaps genoemd. Naast deze heatmaps bestaat Hotjar uit functionaliteiten waarmee je het klikgedrag van individuele (anonieme) bezoekers kunt observeren (visitors recording).

Hotjar instellen

Verder kun je met Hotjar achterhalen waar websitebezoekers bij het invullen van formulieren afhaken en kun je met Hotjar websitebezoekers bevragen met kleine enquêtes (polls). In de gratis versie van Hotjar kun je 3 pagina’s van je website analyseren. 

3. Optimizely

Optimizely is een website analyse tool om A/B testen mee uit te voeren. Je kunt daarmee twee varianten van één webpagina testen, om te kijken welke variant het beste werkt. Zonder al te veel kennis van HTML kun je Optimizely toepassen op jouw website. Het gebruik ervan is gratis. Wil je meer functionaliteiten gebruiken, dan moet je een abonnement afsluiten. Gebruik je WordPress? Dan zijn er diverse Optimizely plugins beschikbaar waardoor je snel aan de slag kunt met A/B testen.

4. Userreport

userreport instellen

Wil je kleurrijke en overzichtelijke weergaven van je Google Analytics data? Daar is Userreport een handige website analyse tool voor. Userreport maakt automatisch overzichten van bezoekersgedrag en -tevredenheid. Via verschillende functionaliteiten kan Userreport informatie ophalen en bij elkaar brengen. Daarmee krijg je een eindoordeel van de gebruikerstevredenheid van je website op een schaal van 1 tot 5. Verder kun je Userreport goed gebruiken om feedback van je bezoekers te verzamelen met de Feedback inbox (widget). Ook Userreport is gratis te gebruiken.

5. Google Tag Manager

Als laatste noemen we Google Tag Manager. Dit is een tool waarmee je alle website analyse tools kunt beheren. Alle hierboven genoemde website analyse tools vragen je een stukje JavaScriptcode op de website te plaatsen. Dit kan vaak lastig zijn omdat je moet inloggen op je FTP-account of website. Daarbij moet de code ook nog eens op elke pagina geplaatst worden. Lastig en tijdrovend. Wanneer je gebruik maakt van Google Tag Manager plaats je éénmalig de Google Tag Manager code op jouw website. De JavaScriptcodes van de hierboven genoemde tools voer je voortaan in via Google Tag Manager. 

Zelf een website beginnen met deze website analyse tools?

Wil je ook een website beginnen, maar heb je nog geen hosting? Bekijk onze webhostingpakketten: Webhosting en Websitemaker.




Avatar

Joost

Joost werkt als Manager Marketing bij mijndomein.nl



Uitgelicht