5 tips om nog meer uit je e-mail instellingen te halen

E-mailen is en blijft een handige manier van communiceren. Maar blijft het vaak niet bij enkel berichtjes versturen? Met deze handige opties gebruik jij jouw e-mail instellingen optimaal.
Er zijn genoeg redenen om e-mail te gebruiken vanaf je eigen domeinnaam. Bijvoorbeeld omdat je niet met overstappen van internetprovider steeds een ander e-mailadres wilt aanmaken. Of omdat je niet zeker bent dat jouw e-mail veilig is bij een gratis e-mailadres. Als wij mailen vanuit @mijndomein.nl in plaats van @gmail.com komt dat ook nog eens veel professioneler over. Deze slimme e-mail instellingen helpen daar ook bij.
Doorsturen
Heb je een vast e-mailadres waar je mee werkt, maar wil je ook bereikbaar zijn op andere e-mailadressen, dan kan je ervoor kiezen om je e-mail door te sturen. Je kunt dan voorbeeld@mijndomein.eu en voorbeeld@mijndomein.shop doorsturen naar voorbeeld@mijndomein.nl. Je krijgt dan alle e-mail binnen op 1 e-mailadres. Bij doorsturen slaan wij de e-mail niet op, waardoor je e-mailbox niet vol raakt.
Wil je dat wij de e-mail wel opslaan, kies dan voor de optie ‘kopie naar’. In het voorbeeld hierboven, slaan wij de e-mail wel op in voorbeeld@mijndomein.eu en sturen we door naar voorbeeld@mijndomein.nl. Je hebt dan altijd nog een back-up op onze servers staan. Dat is ook handig als blijkt dat een doorverwijzing niet goed werkt. Dan ben je je e-mail nooit kwijt.
Catch-all
Bij Mijndomein kan je onbeperkt e-mailadressen instellen op jouw domeinnaam. Handig, maar dat kan soms ook wat onoverzichtelijk zijn. Met catch-all gaan alle e-mailadressen die naar jouw domeinnaam worden gestuurd, naar 1 e-mailadres. Dus ook als iemand een tikfout maakt, voobeeld@mijndomein.nl in plaats van voorbeeld@mijndomein.nl, dan krijg je hem alsnog binnen. Dit is een van de meest handige e-mail instellingen, maar ook wel een risico. Want de kans is groter dat je SPAM ontvangt. Mijndomein heeft wel een goede spamfilter, maar alsnog maak je meer kans als je catch-all gebruikt.
Wachtwoord webmail
Wil je even snel je e-mail checken, dan kan je overal met internet inloggen op webmail. Dat kan via webmail.mijndomein.nl. Let er daarbij trouwens op dat de inloggegevens van je webmail niet hetzelfde zijn als die van Mijn Account. Daar krijgt onze klantenservice regelmatig vragen over namelijk. Als je het wachtwoord van Mijn Account aanpast, blijft die van webmail dus hetzelfde. Weet je het wachtwoord van je e-mailadres niet meer, dan kan je hem wel aanpassen.
Instellen op je apparaten
In plaats van steeds in te loggen op webmail, kan je je e-mail ook instellen op je tablet, smartphone, laptop of desktop. Let daarbij op dat je hem altijd instelt met IMAP. Hierover schreef ik eerder deze maand al een blog.
Veilige verbinding
Wat voor e-mails zitten er in jouw inbox? Wat als die informatie op straat komt te liggen? Veiligheid is belangrijk als het gaat om dit belangrijke communicatiemiddel. Zeker ook als je als bedrijf klantgegevens per mail verwerkt. Maak jouw e-mail zo veilig mogelijk en gebruik een beveiligde SSL-verbinding.
Bij het instellen van je e-mail op je apparaat kan je vaak aangeven welke verbinding je wilt gebruiken. Geef dan altijd SSL aan. Op helpdesk.nl staat hoe je op verschillende apparaten e-mail instelt.
Meer weten over e-mail en e-mail instellingen
Voor de mensen die nog geen e-mail hebben, maar na dit artikel enthousiast zijn. Wie weet. Een e-mailadres aanmaken en wijzigingen doorvoeren doe je op Mijn account als je ons e-mailpakket aangeschaft hebt. Voor vragen en antwoorden kijk je verder op helpdesk.nl. Lees ook eens deze handige blog over e-mail (met video’s).
Ik gebruik een combinatie van POP en IMAP. op één desktop heb ik POP ingesteld, maar laat ik een copie van de mail een aantal weken op de server staan. Ik haal ze dus wel binnen, maar kan ze nog een paar weken op tablet of telefoon terug zien.
Het zou zo fijn zijn dat per postbus in de webmail de wachtwoorden door gebruikers zelf aan te passen zijn/worden, kunnen jullie dit in een toekomstige release meenemen?
Dat is mijn wens ook!
Voor school zou ik graag voor iedereen zijn eigen wachtwoord laten bijstellen, nu kan enkel de beheerder dit doen.
Hoi Noël, dat is zeker handig als je meerdere mailadressen gebruikt. We kijken ernaar als er een nieuwe release komt.
Hoi Jelle, goeie. Ik geef het door aan onze developers. Groetjes van Tabitha
Per wanneer is het mogelijk dat gebruikers zelf het wachtw kunnen aanpassen?
Hoi Herman, er is op dit moment nog geen datum die ik kan noemen. We kunnen nog veel aanpassen, bijvoorbeeld ook de mogelijkheid geven om SFTP te gebruiken zonder te hoeven inloggen. Handig als je je websitebouwer niet toegang wilt geven tot je account. Of 2FA bij inloggen. De mogelijkheid om wachtwoorden aan te passen voor gebruikers, staat nog steeds op de lijst. Groet, Tabitha
kan ik ook een auto-reply instellen in webmail?
Hoi Elisabeth, het is mogelijk een auto-reply in te stellen, het instellen ervan verloopt niet via de webmail maar via ‘Mijn account’. We hebben daarvoor een handleiding: https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl/articles/360001357617-Afwezigheidsmelding-instellen-in-webmail. Succes! Tabitha
Zou graag een agenda eronder willen hebben
die dan ook weer te koppelen is aan andere email adressen in zelfde domein
Hallo Peter, de webmail heeft geen agendafunctie. Je kunt het beste een account aanmaken bij Google zodat je de Google Calendar kunt gebruiken. Dat kan hier: https://accounts.google.com/SignUp?continue=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F%3Fgws_rd%3Dssl&hl=nl. Hoe je Gmail gebruikt om je mail te lezen, staat hier uitgelegd: https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl/articles/203208651-Gmail-gebruiken-om-e-mail-te-lezen-en-te-sturen. Groet van Tabitha
Ik wil geen eigen zakelijke domeinnaam voor mail bij mijndomein en agenda-invites sturen vanuit een gmail identiteit. Als je anderen zakelijk uit wilt nodigen wil ik invites kunnen versturen met mijn eigen zakelijke domeinnaam. Ik zou zelf ook behoefte hebben aan een agendafunctie onder de webmail die transparant is voor invites naar alle andere platforms (bijvoorbeeld Exchange) en die op alle devices is te installeren.
Dat kan juist op de Gmail route die Tabitha aangeeft. In Gmail is het zo in te stellen dat uw zakelijke mailadres daar ook binnen komt en als verzendadres gebruikt wordt. De Gmail route gebruik ikzelf als backup wanneer mijn laptop of de mailclient op mijn laptop veranderd moeten worden. In de tussentijd kan ik dan toch mail binnenhalen en verzenden vanaf de normale mailadressen vanuit de Gmail omgeving. Ik snap dat alles onder uw zakelijke mailbox hebben nog fijner kan zijn maar ik ben al heel blij met deze route. Google Calendar staat op alle apparaten ingesteld dus die… Lees verder »
Is er een mogelijkheid om in Outlook met een mijndomein email een agenda aan te maken en deze te delen met de rest in het bedrijf? Of kan dit alleen via gmail?
Hoi Niels, voor nu is het nog niet mogelijk om met een Mijndomein e-mail een agenda te maken. Maar houd onze website in de gaten, binnenkort hebben we nieuws 🙂
Tabitha
Is dit al opgelost?
Hoi Evelien, een jaar geleden inmiddels al hebben we bij Mijndomein ons e-mailplatform vernieuwd. Inclusief onder meer een agendafunctie. Groet, Tabitha
Ontvangen al een paar dagen geen mail meer. Hoe kan dit?
Hoi John, dat is vervelend. De reacties onder blog zijn bedoeld om te reageren op de blog. Voor vragen over je producten bij Mijndomein, kun je het beste contact opnemen met onze helpdesk. Stel je vraag via https://kort.md/nieuwticket en mijn collega’s van de helpdesk helpen je zo snel mogelijk verder. Succes! Tabitha
Volgens de mijndomein-site zou ik ook toegang moeten krijgen tot een agenda. Echter deze ‘knop’ is niet beschikbaar om daar naar toe te gaan. Hoe kan ik dit verhelpen?
Hoi Rob, we zijn bezig met een grote verhuizing van alle e-mailadressen naar een vernieuwd platform. Daar zit ook een agendafunctie in. We informeren je daarover per e-mail. Kijk voor meer informatie even op https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl
Groet, Tabitha
Kunnen we nu ook de agenda gebruiken op onze i-phone? Ik mis dit enorm.
Hoi Onno, we zijn net verhuisd naar een vernieuwd e-mailplatform en daarin zit ook een agenda! Kijk op https://www.mijndomein.nl/producten/email voor meer informatie over ons e-mailproduct. Op onze helpdesk vind je meer technische informatie: https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl/categories/200032981-E-mail
Succes! Tabitha
is het inmiddels mogelijk om de agenda bij de mailboxen te gebruiken zodat ik deze bijvoorbeeld ook als planner kan gebruiken op android en apple telefoons/ tablets? nu heb ik deze nog in een kleine exchange omgeving, maar zou graag van die machine af willen..
Hallo Wim, in webmail zit tegenwoordig een agenda, die kun je in ieder geval gebruiken. Verder kun je met een Apple apparaat agenda’s toevoegen op je telefoon via CalDAV. Wil je meer weten, neem dan even contact op met onze specialisten via https://kort.md/nieuwticket
Tabitha
Hi, hoe kan ik een exchange mail instellen? krijg nl. niet mijn agenda gekoppeld in Outlook Office 365 for Mac?
Hoi Mick, heb je al gekeken op https://helpdesk.mijndomein.nl/ ? Daar kun je ook een chat of ticket starten. Je hebt dan rechtstreeks contact met onze e-mailspecialisten die jou veel beter kunnen helpen dan ik. Groet, Tabitha
hallo,
bij webmail zit er ook een cloud bij van 100mb, kan deze ook verhoogd worden?
Hoi Leander, vraag dit even na bij onze Helpdesk. Bekijk eerst onze handleidingen. Klik hiervoor op de categorie waar jouw vraag over gaat en volg de stappen. Alle beschikbare handleidingen over het onderwerp verschijnen. Staat jouw antwoord er niet tussen? Elke handleiding bevat onderaan een contact link naar onze specialisten. Groet, Tabitha
Beste Tabitha,
Ik heb een gratis account bij mijndomein voor mijn bedrijfje. Maar ik heb geen idee hoe ik nieuwe contacten kan toevoegen in mijn emailadressenboek daar deze optie greyed-out is. Hoe kan ik het adressenbestand uitbreiden?
Thanx
Groetjes,
Boris
Hoi Boris, ik begrijp uit jouw verhaal dat je het eerste jaar gratis e-mail hebt gekozen? Kijk even op onze Helpdesk voor antwoord op jouw vraag. Kies “E-mail pakket” en volg de stappen. Heb je meer hulp nodig? Bijna elke handleiding bevat onderaan een contact link naar onze specialisten. Succes! Tabitha