5 tips om nog meer uit je e-mail instellingen te halen

Tabitha 13 juni 2017

E-mailen is en blijft een handige manier van communiceren. Maar blijft het vaak niet bij enkel berichtjes versturen? Met deze handige opties gebruik jij jouw e-mail instellingen optimaal.

Er zijn genoeg redenen om e-mail te gebruiken vanaf je eigen domeinnaam. Bijvoorbeeld omdat je niet met overstappen van internetprovider steeds een ander e-mailadres wilt aanmaken. Of omdat je niet zeker bent dat jouw e-mail veilig is bij een gratis e-mailadres. Als wij mailen vanuit @mijndomein.nl in plaats van @gmail.com komt dat ook nog eens veel professioneler over. Deze slimme e-mail instellingen helpen daar ook bij.

Doorsturen

Heb je een vast e-mailadres waar je mee werkt, maar wil je ook bereikbaar zijn op andere e-mailadressen, dan kan je ervoor kiezen om je e-mail door te sturen. Je kunt dan voorbeeld@mijndomein.eu en voorbeeld@mijndomein.shop doorsturen naar voorbeeld@mijndomein.nl. Je krijgt dan alle e-mail binnen op 1 e-mailadres. Bij doorsturen slaan wij de e-mail niet op, waardoor je e-mailbox niet vol raakt.

Wil je dat wij de e-mail wel opslaan, kies dan voor de optie ‘kopie naar’. In het voorbeeld hierboven, slaan wij de e-mail wel op in voorbeeld@mijndomein.eu en sturen we door naar voorbeeld@mijndomein.nl. Je hebt dan altijd nog een back-up op onze servers staan. Dat is ook handig als blijkt dat een doorverwijzing niet goed werkt. Dan ben je je e-mail nooit kwijt. Meer over e-mail doorsturen lees je hier.

Catch-all

Bij Mijndomein kan je onbeperkt e-mailadressen instellen op jouw domeinnaam. Handig, maar dat kan soms ook wat onoverzichtelijk zijn. Met catch-all gaan alle e-mailadressen die naar jouw domeinnaam worden gestuurd, naar 1 e-mailadres. Dus ook als iemand een tikfout maakt, voobeeld@mijndomein.nl in plaats van voorbeeld@mijndomein.nl, dan krijg je hem alsnog binnen. Dit is een van de meest handige e-mail instellingen, maar ook wel een risico. Want de kans is groter dat je SPAM ontvangt. Mijndomein heeft wel een goede spamfilter, maar alsnog maak je meer kans als je catch-all gebruikt.

Wachtwoord webmail

Wil je even snel je e-mail checken, dan kan je overal met internet inloggen op webmail. Dat kan via webmail.mijndomein.nl. Let er daarbij trouwens op dat de inloggegevens van je webmail niet hetzelfde zijn als die van Mijn account. Daar krijgt onze klantenservice regelmatig vragen over namelijk. Als je het wachtwoord van Mijn account aanpast, blijft die van webmail dus hetzelfde. Weet je het wachtwoord van je e-mailadres niet meer, dan kan je hem wel aan.

Instellen op je apparaten

In plaats van steeds in te loggen op webmail, kan je je e-mail ook instellen op je tablet, smartphone, laptop of desktop. Let daarbij op dat je hem altijd instelt met IMAP. Hierover schreef ik eerder deze maand al een blog.

Veilige verbinding

Wat voor e-mails zitten er in jouw inbox? Wat als die informatie op straat komt te liggen? Veiligheid is belangrijk als het gaat om dit belangrijke communicatiemiddel. Zeker ook als je als bedrijf klantgegevens per mail verwerkt. Maak jouw e-mail zo  veilig mogelijk en gebruik een beveiligde SSL-verbinding.

Bij het instellen van je e-mail op je apparaat kan je vaak aangeven welke verbinding je wilt gebruiken. Geef dan altijd SSL aan. Op helpdesk.nl staat hoe je op verschillende apparaten e-mail instelt.

Meer weten over e-mail en e-mail instellingen

Voor de mensen die nog geen e-mail hebben, maar na dit artikel enthousiast zijn. Wie weet. Een e-mailadres aanmaken en wijzigingen doorvoeren doe je op Mijn account als je ons e-mailpakket aangeschaft hebt. Voor vragen en antwoorden kijk je verder op helpdesk.nl. Lees ook eens deze handige blog over e-mail (met video’s).




Tabitha

Tabitha is Content Manager bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, webhosting en websites maken. Tabitha is kookgek, verslindt series en zit bij de lokale televisie en radio.

11
Reageer op dit artikel

avatar
5 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
Wanda RookenPaulTabithaPeter MeijsNoël Sannen Recent comment authors
  Subscribe  
Abonneren op
Piet Schreuder
Gast
Piet Schreuder

Ik gebruik een combinatie van POP en IMAP. op één desktop heb ik POP ingesteld, maar laat ik een copie van de mail een aantal weken op de server staan. Ik haal ze dus wel binnen, maar kan ze nog een paar weken op tablet of telefoon terug zien.

Jelle Bemener
Gast

Het zou zo fijn zijn dat per postbus in de webmail de wachtwoorden door gebruikers zelf aan te passen zijn/worden, kunnen jullie dit in een toekomstige release meenemen?

Noël Sannen
Gast

Dat is mijn wens ook!
Voor school zou ik graag voor iedereen zijn eigen wachtwoord laten bijstellen, nu kan enkel de beheerder dit doen.

Elisabeth
Gast

kan ik ook een auto-reply instellen in webmail?

Peter Meijs
Gast

Zou graag een agenda eronder willen hebben
die dan ook weer te koppelen is aan andere email adressen in zelfde domein

Paul
Gast
Paul

Ik wil geen eigen zakelijke domeinnaam voor mail bij mijndomein en agenda-invites sturen vanuit een gmail identiteit. Als je anderen zakelijk uit wilt nodigen wil ik invites kunnen versturen met mijn eigen zakelijke domeinnaam. Ik zou zelf ook behoefte hebben aan een agendafunctie onder de webmail die transparant is voor invites naar alle andere platforms (bijvoorbeeld Exchange) en die op alle devices is te installeren.

Wanda Rooken
Gast
Wanda Rooken

Dat kan juist op de Gmail route die Tabitha aangeeft. In Gmail is het zo in te stellen dat uw zakelijke mailadres daar ook binnen komt en als verzendadres gebruikt wordt. De Gmail route gebruik ikzelf als backup wanneer mijn laptop of de mailclient op mijn laptop veranderd moeten worden. In de tussentijd kan ik dan toch mail binnenhalen en verzenden vanaf de normale mailadressen vanuit de Gmail omgeving. Ik snap dat alles onder uw zakelijke mailbox hebben nog fijner kan zijn maar ik ben al heel blij met deze route. Google Calendar staat op alle apparaten ingesteld dus die… Lees verder »



Uitgelicht