Zo krijg je een betrouwbare webwinkel

Tabitha 20 juni 2017

Een webshop starten is tegenwoordig bijna te makkelijk. Of je nu als hobby oude meubels opknapt of een lampenwinkel in het winkelcentrum hebt, iedereen start er een. Maar hoe zorg je ervoor dat de bezoeker jou site als een betrouwbare webwinkel bestempelt? Met deze tips heb je een mooie basis.

Betalen

Het gaat altijd om geld. Daarom beginnen we daarmee. Bied verschillende betaalmogelijkheden, zodat je klant de keuze heeft. Betalingen via Paypal of creditcard zijn in veel gevallen verzekerd, dus bied die opties aan. Kijk ook eens wat je concurrenten doen en bied je producten tegen een redelijke prijs aan. Denk na of je de klant verplicht vooruit laat betalen. Door slechte verhalen hierover, willen steeds meer consumenten gewoon achteraf betalen. Natuurlijk is dit niet altijd even redelijk, dus kijk zelf wat je wel en wat niet aanbiedt.

Betrouwbare webwinkel is veilig

Zorg ervoor dat de gegevens die een klant op jouw website invult veilig zijn. Hackers kunnen tegenwoordig steeds meer, en je wilt voorkomen dat ze aan jouw klantgegevens komen. Dan kom jij als webwinkel ook in een slecht daglicht. Zorg er daarom voor dat je website is beveiligd met SSL. Dat is dat groene slotje in de adresbalk en https aan het begin van de URL. Door SSL-beveiliging kan een kwaadwillende hacker niet zo makkelijk meer meekijken als een klant zijn adresgegevens en betaalgegevens invult. Google vindt SSL trouwens ook steeds belangrijker. Heb je geen SSL, dan kom je lager in de zoekresultaten. Kortom, zeker in een webshop is SSL tegenwoordig wel de standaard.

Keurmerken

Webshop Keurmerk, Thuiswinkel Waarborg of Qshops Keurkmerk. Er zijn er veel. Toch helpen ze vaak om mensen het gevoel van een betrouwbare webwinkel te geven. Daarnaast beloof je met een goed keurmerk de klant garantie op een nette afhandeling. Kijk zelf eens rond welk keurmerk jij prettig vindt en waar je je bij aan kunt sluiten.

De juiste informatie

De bezoeker wil graag weten waar hij aan toe is. Dat betekent dat je voldoende moet vermelden om aan die informatiebehoefte te voldoen. Noteer je bedrijfsgegevens, hoe klanten je kunnen bereiken en maak een FAQ aan. Ook belangrijk:

  1. Verzenden & retourneren. Vermeld duidelijk wat het kost om een product te bestellen en wat het kost om terug te sturen. Hoewel wettelijk bepaald is welke kosten je in rekening mag brengen, is het goed om dit alsnog te vermelden. De klant hoeft niet eerst de regels op te zoeken, maar ziet direct bij jou hoe het zit. Vermeld het natuurlijk ook als je de klant meer tegemoet komt dan de regels. Dat is alleen maar positiever.
  2. Klachten. Laat weten hoe klanten hun klacht kwijt kunnen. Bijvoorbeeld door jouw eigen contactgegevens te vermelden. Sommige keurmerken hebben geschillencommissies. Als je daar naar verwijst, heeft de klant het idee dat zijn probleem wordt gehoord, mocht dat nodig zijn.
  3. Over ons pagina. Laat de klant zien dat jij ook een persoon bent en niet alleen maar een bedrijf ergens in Verweggistan. Je wordt betrouwbaarder als je laat zien wie je bent en waarom je verkoopt wat je verkoopt.

Reviews

Plaats reviews op je website, het liefst van onafhankelijke fora of consumentenwebsites. Wij plaatsen bijvoorbeeld klantenbeoordelingen van Kiyoh op onze Facebookpagina. Let erop dat je niet alleen maar positieve reacties neerzet, maar juist ook wat minder fijne reacties. Als je daarbij vermeldt hoe je problemen hebt opgelost, weten klanten dat jij eerlijk bent en klachten serieus neemt.

.shop en .store domeinnaam

Met deze tips kom je hopelijk een heel eind en ben je een betrouwbare webwinkel. Dan heb ik nu nog een extra tip voor je: gebruik een .shop domeinnaam. In tegenstelling tot .nl of .com is deze domeinextensie echt bedoeld voor (web)winkels. Omdat hij nog relatief nieuw is, heb je veel keuze in namen. In tegenstelling tot .nl waar al veel op is. Geef jouw website een .shop domeinextensie en een .store en laat zien dat je een echte webshop bent.

Ps: nog niet begonnen? Start nu eenvoudig je eigen webwinkel bij Mijndomein.




Tabitha

Tabitha is Content Manager bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, webhosting en websites maken. Tabitha is kookgek, verslindt series en zit bij de lokale televisie en radio.



Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
wpDiscuz


Uitgelicht