Zo kan ook jij de perfecte blog schrijven

Tabitha 17 juli 2017

Bloggen lijkt een vak apart, maar met een paar handige hacks schrijf jij de ene post na de andere. In deze blog neem ik je mee door hoe je een blogpost opbouwt, hoe je hem lekker leesbaar maakt en hoe je ervoor zorgt dat mensen je bericht vinden. Na het lezen van dit stuk, kan jij de perfecte blog schrijven.

Wil je aan de slag met bloggen, dan begint het met het bedenken van goede onderwerpen. Bedenk wie jij wilt bereiken met je blogs en wat hij of zij wil weten. Ofwel: leef je in in de lezer. Doe vervolgens inspiratie op bij bijvoorbeeld vakbladen, vragen die je van lezers krijgt of kijk naar jezelf: vertel wat jij meemaakt en wat je zelf leert. Over het bedenken van goede onderwerpen schreef ik eerder al deze blog. De volgende stap is daadwerkelijk je blog schrijven. Daar ga ik in deze post op in.

Blog schrijven: de basisindeling

Het onderwerp is bepaald. Voordat je gaat schrijven, bepaal je de structuur van je post. Zo’n structuur gebruik ik altijd als handvat als ik aan het tikken ben. Je kan je blog op verschillende manieren opbouwen. Het eerste wat je leert over schrijven, is dat een stuk een begin, midden en eind moet hebben. Voor blogs geldt dat eigenlijk ook. Maar voor online geldt onder meer dat beeld kan ondersteunen in het beter leesbaar maken van een verhaal. Gebruik in ieder geval altijd 1 beeld, of meer foto’s of video’s als die iets toevoegen aan je verhaal. Hieronder licht ik nog twee verschillen toe en daarna het resultaat: de voorbeeld basisstructuur.

Call to action

Wat wil je bereiken met je blog? Ik verwijs bijvoorbeeld soms nog even naar een product dat we verkopen als dat relevant is. Een goede call to action is belangrijk online om bezoekers van je website door te leiden. Bedenk wat je wilt dat een lezer doet na het lezen van een bericht. Dat kan dan dus doorklikken naar een product op je website zijn, reageren op je blogpost, inschrijven voor je nieuwsbrief of iets heel anders.

Auteur en reacties

Verder is het goed om te vermelden wie de auteur is en ook waarom jij geschikt bent om deze blogpost te schrijven. Als je wilt, kan je ook een reactiemogelijkheid onder je blog plaatsen. Het is dan wel belangrijk dat je ook reageert op reacties en de interactie met je lezers zoekt. Het is misschien wat meer werk, maar heeft positieve gevolgen: door reacties van lezers kom je er bijvoorbeeld achter wat zij vinden van je verhalen en doe je inspiratie op voor nieuwe verhalen.

De basisstructuur

Rekening houdend met bovenstaande voorwaarden, kom ik uit op deze basisstructuur voor een blogpost:

  1. Titel
  2. Afbeelding
  3. Inleiding
  4. Inhoud, het liefst onderverdeeld in 2 of 3 onderdelen
  5. Conclusie of afsluiting
  6. Call to action
  7. Deelknoppen (kom ik op terug)
  8. Iets over de auteur
  9. Mogelijkheid tot reacties

Heb je dit eenmaal onder de knie, dan kan je er een beetje mee spelen. Bijvoorbeeld door in te gaan op hoe je iets doet (‘how to’-content), hoe jij zelf iets hebt gedaan en wat je daarvan geleerd hebt (‘making of’) of een vergelijking tussen twee opties (this vs. that). De blogpost die je nu leest, is bijvoorbeeld een echte how to-post. Wil je dieper ingaan op de indeling van je blog, kijk dan eens naar deze templates.

Schrijftips

Je structuur staat, je weet hoe je je verhaal gaat vertellen. Nu is het tijd om aan de slag te gaan, je gaat je blog schrijven. Tijd om de tekstschrijver in je naar boven te halen. Als houvast geef ik je hieronder een aantal praktische tips waarvan een deel ook geldt voor het schrijven van folders, brieven of e-mails. Deze tips zijn er vooral voor om je blog voor de lezer duidelijker en lekkerder leesbaar te maken.

  1. Werk met alinea’s. Witregels maken je verhaal voor de lezer overzichtelijker. Eén lap tekst schrikt af.
  2. Gebruik tussenkoppen. Online lezers scannen vaak eerst een bericht om te kijken of en wat ze interessant vinden. Door te werken met duidelijke tussenkoppen laat je zien waarom ze jouw bericht moeten lezen. Kijk als alles af is of je de titels nog sterker kunt maken.
  3. Opsommingen zijn ook handig om je bericht luchtiger te maken.
  4. Schrijf actief. Zinnen als ‘we zullen willen gaan schrijven’ kunnen ook zo: ‘we schrijven’.
  5. Gebruik korte zinnen. Als je een punt kunt plaatsen in plaats van een komma, doe dat dan.
  6. Vind je het moeilijk om goed te schrijven, kijk dan of je hulp kunt krijgen. Heb je WordPress, gebruik dan bijvoorbeeld Yoast. Die is naast een goede SEO-plugin ook handig voor de leesbaarheid van je tekst.
  7. ‘Kill your darlings’. Het eerste wat mijn docent journalistiek me ooit geleerd heeft. Bedenk altijd of je teksten toch korter kunnen en wees ook niet bang om stukken te schrappen die je verhaal langdradig maken.

Ben je klaar met je blog schrijven? Leg hem dan even weg. Kijk er de volgende dag of een paar dagen later nog even naar. Lees hem nog eens alsof je een gewone lezer bent. Wat kan je nog aanpassen? Let ook op spel- of tikfouten.

Zo vinden lezers jouw blog

Omdat het zo lekker leest, doe ik nog 1 keer een opsomming:

  1. Google. Ja hoor, daar is hij. Je komt hem overal tegen. Maar Google is wel echt belangrijk voor jou als je wilt dat je weblog gelezen wordt. Zeker ook door mensen die jou nog niet kennen. Hoe doe je dat dan? Gastblogger Femke schreef laatst een stuk over bouwen aan je relatie met Google.
  2. Deelknoppen. Zorg ervoor dat je blogpost deelbaar is. Dat doe je door een goed verhaal neer te zetten waar de lezer iets aan heeft. Vraag jezelf bij het schrijven van je verhaal af: wanneer zou ik dit delen op social media? Verwerk dat in je bericht en zorg ervoor dat lezers je bericht met een klik op de knop kunnen delen.
  3. Heb je eigen social media en een nieuwsbrief? Deel je blog daar dan ook. Mensen die al interesse in jouw onderwerp hebben getoond, zijn sneller geneigd om je bericht te lezen.
  4. Let op je titel. Want die moet iemand overhalen om door te klikken en je bericht te lezen. Je titel moet dus pakkend zijn. Neem eens een kijkje op deze leuke Content idea generator om inspiratie op te doen voor interessante koppen.

Dit waren mijn 3 onderdelen voor het middenstuk van deze blog. Nu ga ik het een beetje anders doen dan normaal, ik licht nog een onderdeel uit in plaats van een conclusie te schrijven. Komt-ie:

Let op je call to action

Nu we alles hebben doorgenomen en jij aan de slag gaat met je blog schrijven, wil ik je eigenlijk nog 1 uitsmijter geven. Iets waarvan je je misschien afvraagt hoe dat dan zit, maar wat we eigenlijk al besproken hebben. Want, zeker als je een bedrijf hebt, is je website vaak gericht op conversie.

Hoe zorg je er nou voor dat mensen na het lezen van je blog ook daadwerkelijk je product of dienst afnemen? Dat is met bloggen niet altijd even makkelijk hoor, want bloggen is vaak een langetermijninvestering. Een manier om mensen aan je te binden die jou als autoriteit gaan zien. En als ze dan eens iets nodig hebben wat je aanbiedt, dan denken ze direct aan jou. Maar: je hebt altijd nog die call to action. Als je die goed verwerkt in je blogpost, op een relevante en logische manier, wie weet welke conversie je er dan uithaalt. Succes met je blog schrijven!

Ps: mijn call to action is dat je van harte welkom bent om hieronder te reageren en aan te geven wat je vindt van mijn verhaal. Heb je ook nog andere tips of vragen, deel ze dan gerust.




Tabitha

Tabitha

Tabitha is Content Manager bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, webhosting en websites maken. Tabitha is kookgek, verslindt series en zit bij de lokale televisie en radio.

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
anna Recent comment authors
  Subscribe  
Abonneren op
anna
Gast

Bedankt voor de handige tips!



Uitgelicht