Bouwen aan je relatie met Google

Femke Romviel 3 mei 2017

Google is a bitch. Tenminste, wel als je niet weet hoe je met haar om moet gaan. Want als jouw website haar niet zint, staat ‘ie zo ergens halverwege pagina vier van de zoekresultaten. Die pagina’s hadden ze sowieso beter weg kunnen laten, want onderzoek wijst uit dat minder dan twee procent van de mensen verder kijkt dan de derde pagina. Een beetje aandacht besteden aan de vindbaarheid van je website op Google is daarom erg belangrijk! Maar hoe zorg je er nu voor dat Google van jouw website gaat houden?

Het vergroten van de vindbaarheid van je website wordt Search Engine Optimization (SEO) genoemd. We geven het eerlijk toe, SEO is best ingewikkeld. Van navigatiestructuur tot mobiele optimalisatie: het heeft allemaal invloed op hoe jouw website scoort in Google. En bijna niemand wordt blij van een blog met een omvang vergelijkbaar met die van de Dikke Van Dale. Daarom hebben we er even een onderdeel uit gepikt waar wij als marketing- communicatiebureau wel kaas van hebben gegeten: content!

Goed verhaal

Ieder bedrijf heeft een verhaal. Een website biedt je de uitgelezen mogelijkheid om dit verhaal te vertellen. Dus blijf bij dat verhaal en maak er geen sprookje van om het maar te laten passen bij verschillende zoekresultaten. Van irrelevante SEO-teksten wordt Google niet blij. En je bezoekers trouwens ook niet. Schrijf dus in de basis gewoon het verhaal op zoals het is.

Keywords

Of je nou je teksten al geschreven hebt of juist begint met het bedenken van keywords, maakt niet zoveel uit. Zolang je maar zorgt dat je teksten kwalitatief en relevant zijn én woorden bevatten waarop je graag gevonden wil worden. Keywords dus. Om de juiste keywords te kiezen, moet je rekening houden met relevantie en concurrentie. Om te bepalen welke woorden relevant zijn voor jouw website, kun je de Google Keyword Planner Tool gebruiken.

Bovendien is het belangrijk om de concurrentie te bekijken. Want als je bijvoorbeeld zoekt op ‘televisie’, krijg je honderdduizend resultaten. De concurrentie is moordend en je moet aardig wat tijd en geld steken in optimalisatie, wil je met jouw website hoog in deze zoekresultaten eindigen. Daarom kan het zin hebben om een langere combinatie zoekwoorden te gebruiken in je tekst. Bijvoorbeeld ’40 inch LED televisie’. Deze zoekwoorden worden ook wel long-tail keywords genoemd. De Google Keyword Tool kan je helpen inzicht te krijgen in zoekwoordvarianten en concurrentie.

<head> <title> <HTML> </head>

Ook aan de ‘achterkant’ van je website gebeurt van alles. Niemand ziet die achterkant van je website, zal je zeggen. Maar Google ziet alles! Daarom is de inhoud van je HTML-document hartstikke belangrijk voor je vindbaarheid. We lichten drie onderdelen uit die je goed op orde moet hebben in je HTML-document.

Title-tag

Een title-tag laat gebruikers weten wat het onderwerp van een bepaalde pagina is. Het is dus belangrijk dat deze titel de inhoud van de pagina onmiddellijk duidelijk maakt. Alle pagina’s van een website hebben een afzonderlijke titel-tag nodig. Zo weet Google precies waarin deze pagina zich onderscheidt van de andere pagina’s op de site.  

Beschrijvende meta-tag

Als je de zoekresultaten in Google bekijkt, zie je altijd een titel met daaronder een korte beschrijving. In de beschrijvende meta-tag kun je een korte samenvatting van het paginaonderwerp toevoegen. Maak een beschrijving die gebruikers informeert en interesseert en let op de tekstlengte. Als je beschrijvende meta-tag te kort is, vult Google namelijk zelf aan met tekst van jouw pagina en een te lange tekst wordt niet volledig weergegeven. Zorg er daarom voor dat de lengte van de beschrijving tussen de 130 en 160 tekens is. Voeg een beschrijvende meta-tag toe aan iedere pagina. Vergeet ook je niet om je keyword te noemen.

Alt-tekst

Ook afbeeldingen kunnen je vindbaarheid vergroten. Geef deze content daarom een relevante titel en een alt-tekst mee. De alt-tekst komt in beeld als de afbeelding niet laadt, of wanneer je met je muis op de afbeelding beweegt. En op: DSC_w5912_01, wordt je echt niet gevonden.

Als het goed is, helpen deze tips je verder om een verhaal te creëren dat door zowel de bezoeker als Google bestempeld wordt als interessant en relevant. Voor je het weet is die bekoelde relatie tussen jouw website en Google weer helemaal gefixt!




Femke Romviel

Femke Romviel

Deze gastblog is geschreven door Femke Romviel. Ze is copywriter en contentmarketeer bij in2media: een marketing- communicatiebureau dat een relatie aangaat met de klant om authentieke en relevante content te verzamelen, te vormen en te verspreiden.

Reageer op dit artikel

2 Reacties op "Bouwen aan je relatie met Google"

avatar
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Katerina Teplá
Gast
Katerina Teplá

Bedankt, Femke! Frappant dat dit artikel uitgerekend nu verschijnt – ik stond op het punt een bevriende B&B-eigenaar op dit soort aspecten te attenderen.

Henny van den Berg
Gast

Google Adwords is schreeuwend duur en kan je voor onaangename verassingen plaatsen.



Uitgelicht