Contentstrategie voor de kleine ondernemer [stappenplan]

Tabitha 21 februari 2018

Hoe kan ik mijn website beter inzetten om nieuwe klanten te krijgen en bestaande klanten te houden? Hoe zorg ik ervoor dat mensen mij vinden en zien als dé plek waar ze moet zijn binnen mijn vakgebied? Het antwoord: contentmarketing. Maar is dat niet veel te veel werk voor een ZZP’er of kleine ondernemer? Met de stappen hieronder maak je een contentstrategie die werkt. 


Dit ga je lezen:

  1. Het draait allemaal om je doelgroep, niet om jou
  2. Wat maakt jou beter dan de rest?
  3. Bepaal wat je wilt bereiken met je contentstrategie
  4. Wat gebruik je?
  5. Stel een contentkalender op
  6. Aan de slag met je contentstrategie

Content is in de afgelopen jaren steeds meer opgekomen en steeds meer bedrijven zetten er op in. Contentmarketing richt zich op de vragen die een klant heeft in plaats van het aanprijzen van je producten. Door vragen van de doelgroep te beantwoorden en hen informatie te geven, laat je zien dat je weet waar je het over hebt. Daarmee verhoog je de betrouwbaarheid van je producten. Een mooie vorm van marketing die je naast je reguliere marketingstrategie kunt inzetten.

Nu hebben grotere bedrijven steeds vaker een of meer mensen in dienst die zich alleen maar richten op content. Blogs schrijven, filmpjes maken, nieuwsbrieven opstellen, social media bijhouden, dat zijn een paar dingen die zulke mensen doen. Maar voor jou als kleine ondernemer is dat minder eenvoudig. Je zult het zelf moeten doen, maar dat kan wel. Het betekent alleen dat je van tevoren goed nadenkt over wat je wilt doen en hoeveel tijd je eraan wilt besteden. In het stappenplan hieronder geef ik je handvatten om een contentstrategie te maken.

Stap 1. Het draait allemaal om je doelgroep, niet om jou

Bij contentmarketing staat je klant centraal en niet wat je verkoopt. Zorg er daarom voor dat je weet wie je doelgroep is en wat hen drijft. Welke vragen krijg je als iemand erover denkt je product of dienst te kopen? En welke vragen krijg je als ze je product of dienst gebruiken? Allemaal onderwerpen waar je aandacht aan kunt besteden in je content.

Bij Mijndomein verkopen we onder meer webhosting. Het grootste deel van de klanten heeft WordPress. Daar kan ik dus op onze blog over schrijven of een tweet over delen. Er komen ook regelmatig vragen binnen op onze helpdesk over hoe je je website veilig kunt houden. Die vraag kunnen we aan elke klant persoonlijk beantwoorden, maar we kunnen er ook een blog over schrijven en hem delen in onze nieuwsbrief.

See, think, do, care van Google

De weg die iemand aflegt bij de aanschaf van een product, noemen we de customer journey in de marketing. Het see, think, do, care-model van Google is een populaire nieuwe vorm om de customer journey in kaart te brengen. Dit model kan je ook gebruiken voor wat extra handvatten in je contentstrategie.

see think do care in contentmarketing

Een paar voorbeelden van hoe wij onze contentstrategie inzetten in de verschillende fases:

  1. See: in deze fase inspireren we mensen en geven we ideeën hoe zij een website kunnen starten. Bijvoorbeeld met een blog over sollicitatiewebsites en Facebookberichten van klanten over hoe zij hun website gebruiken.
  2. Think: het zaadje is geplant. Een mogelijke klant zoekt nu naar de oplossing op zijn vraag: “Ik wil een website”. We helpen met het bepalen van de oplossing. Bijvoorbeeld door deze vergelijking tussen WordPress en onze Websitemaker.
  3. Do: de klant heeft een keuze gemaakt en wil een WordPress-website maken. Daarvoor heeft hij een domeinnaam en webhosting nodig. Hier leggen we uit wat er zo goed is aan onze webhosting. In deze fase mag je best een beetje verkopen. Ook bijvoorbeeld door op een productpagina de voordelen duidelijk te vermelden en iemand echt te overtuigen.
  4. Care: onze klant heeft nu een WordPresswebsite aangeschaft en gebouwd. Nu geven we hem handvatten om zijn website up-to-date te houden. Op die manier is hij tevreden over de hulp die we hem geven en hopen we hem lang als tevreden klant te houden. Dit doen we bijvoorbeeld door onze helpdesk waar uitgebreid informatie staat over hoe hij onze producten kan gebruiken en hoe de instellingen werken. Ook schrijven we blogs over bijvoorbeeld hoe je een website beter vindbaar maakt in Google.

Actie: praat met (mogelijke) klanten in verschillende fases van de customer journey. Welke vragen of behoeften hebben zij? Wat verwachten ze van jou? Zet die vragen en verwachtingen op papier. 


Stap 2. Wat maakt jou beter dan de rest?

Hoe onderscheid je je van je concurrenten? Wat is je visie en je missie? Deze belangrijke onderdelen van jouw bedrijf horen ook bij je strategie. Daardoor leren mensen je kennen en komen ze erachter wat voor soort bedrijf je bent. Bij Mijndomein zijn eerlijk, eenvoud en eigenwijs de belangrijkste kernwoorden die laten zien hoe we werken. Dat doen we bijvoorbeeld door een Facebookfilmpje te maken over een actie of lekker eigenwijs in te haken op de #storm.

Vraag jezelf ook waarom klanten bij jou moeten kopen. Wat zijn de voordelen van jouw producten? Dat noemen we ook wel USP’s. Je contentstrategie draait om om de behoefte of de vraag van een klant. Het mag zeker geen verkooppraatje worden. Maar als jouw product de oplossing is op een vraag van een mogelijke klant, dan mag je dat best uitleggen.


Actie: als het goed is, heb je je visie, missie en USP’s al opgesteld. Zo niet, doe dat nu. Dit zijn, naast de vragen en behoeften van je klanten, handvatten bij het maken van content.


Stap 3. Bepaal wat je wilt bereiken met je contentstrategie

Het doel van alle marketing is natuurlijk uiteindelijk meer verkopen van je producten of diensten. Contentmarketing heeft daarin een belangrijke, maar niet een snelle rol. Het is meer iets van de lange adem en doorzetten. Uiteindelijk draagt je contentstrategie dan zeker bij aan je marketingdoelen. Vooral als het gaat om meer mensen naar je website halen en je uitstraling als bedrijf.

Meer mensen naar je website

Met contentmarketing kan je goed werken aan zoekmachineoptimalisatie, ofwel de afkorting van de Engelse term hiervoor: SEO. Zoekmachines zoals Google bezoeken je website regelmatig en bekijken hoe relevant je bent voor zoekresultaten. Google vindt het bijvoorbeeld positief voor je relevantie als mensen lang op je website zijn, als je veel originele informatie te bieden hebt en de juiste zoekwoorden te vinden zijn op je website. Hoe beter jij je SEO voor elkaar hebt, hoe groter de kans dat je omhoog komt in de zoekresultaten van mensen die jij iets kunt bieden. Zo krijg je interessante leads, mogelijke klanten, die naar je website toekomen.

SEO is een vak omdat het soms best ingewikkeld is om op de juiste manier de zoekmachines te ‘bespelen’. Je kunt er dus voor kiezen om een specialist in te huren. Er zijn bureautjes en ZZP’ers genoeg. Maar in deze blog geef ik je tips over hoe je dit zelf kunt doen. Hier komt het: lees je goed in. Kom erachter wat SEO is en hoe het werkt. En daarna is het gewoon een kwestie van proberen. Hoe meer informatie je opbouwt op je website, hoe groter de kans dat jij bovenaan komt in de zoekresultaten.

Er zijn meer manieren om meer mensen naar je website te krijgen. Bijvoorbeeld social media en nieuwsbrieven. Bij ons is de nieuwsbrief bijvoorbeeld een belangrijke manier om bezoekers op onze blog te krijgen. Hieronder ga ik verder in op de verschillende manieren waarop je contentmarketing kunt inzetten.

Je uitstraling: betrouwbaarheid en autoriteit

Met de juiste contentstrategie kan je content perfect inzetten voor de uitstraling van je bedrijf. Je richt je meer op inhoud, op informatie over een rondom je product of dienst. Daarmee heb je meer ruimte om jezelf neer te zetten hoe jij wilt. Door te laten zien dat jij weet waar je het over hebt, ontwikkel je jezelf tot een autoriteit op jouw vakgebied. Tel daarbij op dat je antwoorden geeft op vragen en je verhoogt het vertrouwen dat iemand heeft in jou. En hoe betrouwbaarder je bent, hoe groter de kans dat ze bij jou kopen en bij jou blijven.

Je bedrijf een gezicht geven is ook een vorm van een uitstraling neerzetten met content. Onze producten zijn best wel abstract, dus laten we onze klanten vertellen wat ze eraan hebben en ermee doen. Onze klanten geven Mijndomein een gezicht. Niet alleen klanten, ook medewerkers brengen we in beeld. We maken Mijndomein heel persoonlijk en daarmee verhogen we uiteindelijk ook onze betrouwbaarheid. En hoe meer vertrouwen iemand heeft in een bedrijf, hoe sneller de aanschaf van een product of dienst gaat.


Actie: bepaal wat je wilt bereiken met contentmarketing. Vergeet daarbij stap 1 niet!


Stap 4. Wat gebruik je?

Het meer abstracte deel van ons contentstrategie is af. Nu is het tijd om de ideeën praktisch in te vullen. Als eerste door te bepalen wat we gaan doen. Welke kanalen en middelen we gebruiken. Een greep uit de opties die je hebt:

  1. blog
  2. social media
  3. infographic
  4. whitepaper
  5. e-book
  6. quiz
  7. video’s
  8. video live q&a’s
  9. podcasts
  10. enzovoorts enzovoorts enzovoorts

Maar dat kan ik toch niet allemaal doen? Met contentmarketing kan je zoveel, het is moeilijk kiezen waar je moet beginnen. Zeker als je als kleine ondernemer ook nog wel wat anders aan je hoofd hebt. Dus Keep It Simple, Stupid! Mijn advies: begin naast je website met een blog en met social media. Je komt al een heel eind met een paar goede teksten en foto’s of filmpjes via je smartphone. Ik licht dit hieronder verder toe.

Je moet gewoon op social media zitten

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Een mogelijke klant zoekt niet alleen meer naar een website om zich te oriënteren op jouw product of dienst. Steeds meer mensen doen ook even een rondje social media. Ben je daar niet te vinden, dan kan dat vreemd overkomen. Social media draagt dus bij aan de zichtbaarheid en uitstraling van je bedrijf. Daarnaast is het een mooie manier voor mensen om kennis met je te maken. En door te klikken naar je website.

Niet alles hoeft, maak je keuze

Let niet al te veel op trends, want die kunnen snel veranderen. Je hoeft niet verplicht op de nieuwste van de nieuwste social media te zitten. Bij het kiezen van de juiste kanalen kan je best aan je klanten vragen waar zij zitten. Blijf ook bij jezelf. Want als een medium totaal niet bij je bedrijf past, dan is het vreemd als je daar aanwezig bent.

Marketingfacts gebruik social media
Bron: Newcom Social media onderzoek 2017

Bij Mijndomein gebruiken we vooral Facebook en Twitter. Dat zijn wel de grootste netwerken en moet je eigenlijk gewoon te vinden zijn. Verder gebruiken we onder meer nog LinkedIn en YouTube. Maar omdat we de meeste mensen bereiken via Facebook en Twitter, richten we ons daarop. Facebook werkt goed als je humor gebruikt en bedenkt dat iemand je bericht bekijkt voor zijn ontspanning. Op Twitter heb je wel meer ruimte voor inhoudelijke punten om jouw autoriteit mee neer te zetten.

Bloggen als je basis

Met een blog heb je alle ruimte om jezelf te laten zien. Om je autoriteit neer te zetten en je betrouwbaarheid te verhogen. Bloggen is een handige manier om naast de informatie op je website inhoudelijk in te gaan op jouw expertise. Wil je beter gevonden worden in Google? Dan is een blog een slimme optie.

Ook bloggen hoeft niet constant. Denk goed na over hoeveel tijd je eraan kunt besteden. Wij plaatsen bijna wekelijks een blog, maar dat doen we omdat we er genoeg uren voor beschikbaar hebben. Je kunt ook elke maand een blog maken en dan bouw je wel extra content op op je website. Ga je aan de slag, lees dan hier hoe je onderwerpen bedenkt en ook hoe je de perfecte blog schrijft.

Je eigen blog: owned vs. borrowed media

Maar ik zit al op social media, waarom moet ik dan ook nog een blog maken? Nou, ken je Hyves nog? Als een social medium ophoudt te bestaan, dan ben jij al je content kwijt. Daarnaast is alles wat je maakt op social media niet van jou. Je website en een blog die daarop staat is wel van jou. Mits je je webhostingfacturen betaalt natuurlijk ;). Dat noemen we het verschil tussen ‘borrowed’ en ‘owned’ media. Zoek een balans tussen deze verschillende soorten media zodat je altijd iets hebt wat blijft.

Een stapje verder?

Loopt je blog en social media eenmaal lekker, dan kan je eens verder kijken. Maak bijvoorbeeld een e-book van een paar blogs die je al geschreven hebt en over een bepaald onderwerp gaan. Bied die aan om per mail te versturen als mensen hun gegevens invullen op een contactformulier. Een slimme manier om content in te zetten om leads te genereren. Of maak een video over een blog en plaats die dan weer op social media, zoals ik eerder deed bij mijn blog over je website veilig houden (Facebook).


Actie: bepaal welke kanalen je gebruikt in je contentstrategie. Neem niet te veel hooi op je vork en begin bij de basis: social media en een blog. Later kun je altijd uitbreiden.


Stap 5. Stel een contentkalender op

Zo vaak horen we het. Beginnen met een blog, maar er na een paar posts mee stoppen. “Want het werkt niet.” Tja, contentmarketing is meer van de lange adem dan van de korte. Pas na een wat langere tijd zie je de resultaten van je contentstrategie. Vaak is “het werkt niet” trouwens ook een smoes voor “geen tijd”. Daarom is het belangrijk om een realistische contentkalender op te stellen.

Regelmaat is een slim handvat voor jezelf zodat je weet wanneer je wat wilt publiceren. Maar ook voor je lezers en volgers is het handig: die weten wanneer ze iets kunnen verwachten. Wij publiceren bijvoorbeeld elke week een blog en sturen elke 2 weken een nieuwsbrief. Op social media komt er elke vrijdag een nieuwe ‘website van de week’. Daarin vertelt een klant over zijn of haar website.

Voorbeeld Facebookpost 'website van de week'Voorbeeld Facebook 'website van de week'

In je contentkalender noteer je de onderwerpen waar je aandacht aan wilt besteden en per medium wat je ermee doet. De lijst die je in stap 1 maakte is daarbij een goede houvast. Bekijk ook wat je waar plaatst. Kom je er niet direct uit met de onderwerpen? Plan dan in ieder geval in dat je bepaalde dingen regelmatig terug laat komen. Bijvoorbeeld 1 keer per maand een blog of 1 keer per week een social mediabericht. De daadwerkelijke onderwerpen kan je later bepalen.


Actie: bedenk voor jezelf hoeveel tijd je in contentmarketing kunt steken. Wees realistisch en bepaal wat je vol kunt houden. Stel op basis daarvan een contentkalender op.


Aan de slag met je contentstrategie

Deze blog is inmiddels al veel langer geworden dan ik gepland had. Ik kan nog zoveel meer vertellen over contentmarketing. Maar ik hoop dat je met deze stappen een mooie start kunt maken met je strategie. Ik laat je los met nog een paar korte tips.

– Contentmarketing is geen zelfpromotie. Het gaat om de lezer of volger. Die vraagt altijd: “what’s in it for me?” Probeer je in te leven in de klant en geef antwoord en oplossingen op zijn of haar vragen.

– Wees duidelijk voor jezelf waar

– Test, test, test. Door statistieken in social media en op je website kan je zien hoe populair je content is. Bekijk welke content werkt bij jouw doelgroep en zet daar op in.

Heb jij ook nog een tip of een vraag? Laat hem dan hieronder achter.




Tabitha

Tabitha

Tabitha is Content Manager bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, webhosting en websites maken. Tabitha is kookgek, verslindt series en zit bij de lokale televisie en radio.

3
Reageer op dit artikel

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
TabithaLinda KrijnsRene Recent comment authors
  Subscribe  
Abonneren op
Rene
Gast
Rene

Boeiende materie. Mooi compact omschreven. Dank daarvoor!

Linda Krijns
Gast

Een mooi overzicht dat je als ZZP’er zeker kunt gebruiken om je marketing een duw in de richting te geven. Ik zou twee dingen willen aanvullen. De eerste aanvulling betreft het filmpje over Google Search. Dat is inmiddels 8 jaar oud en Google verandert regelmatig de spelregels. Dan komt deze handleiding goed van pas https://moz.com/beginners-guide-to-seo Moz is een van de grote autoriteiten op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en deze handleiding is prettig leesbaar en staat vol nuttige tips die steeds bijgewerkt worden. Het tweede is een advies: verdeel je aandacht niet over te veel communicatiemiddelen. Het artikel noemt er 10… Lees verder »



Uitgelicht