Doe een website takeover met Black Friday (en zo deden wij dat eerder)

Black Friday wordt steeds groter in Nederland. Denk jij er dit jaar ook over om een actie te doen? Wij zeggen: doen! Want we kunnen je uit ervaring vertellen dat het werkt. Maar doe het wel goed en maak er een complete actie van, met een complete website takeover bijvoorbeeld. Wij doen inmiddels al een paar jaar een actie rondom Black Friday. Op basis van onze ervaringen geef ik je hieronder een paar tips over hoe je jouw eigen Black Friday actie kunt insteken.
Waarom niet Cyber Monday?
Black Friday komt uit de Verenigde Staten en is van oudsher de dag na Thanksgiving. Iedereen heeft daar dan vrij en tijd en doet uitgebreid inkopen. Vaak alvast voor Kerst. En dat is nogal druk. Misschien heb je die gifs of filmpjes weleens gezien met honderden mensen die in 1 keer een winkel binnenstromen en hem totaal leegkopen. Nou, dat is Black Friday. Met de opkomst van het internet kwam er een alternatief voor die overvolle winkels en het vechten om koopjes. Het schijnt dat steeds meer Amerikanen op de maandag na Black Friday, de eerste werkdag na het lange weekend, online aankopen deden. Daar speelden winkeliers natuurlijk op in en zo ontstond Cyber Monday.
Zoveel makkelijker om gewoon online te shoppen!
Genoeg geschiedenis. Want eigenlijk is Cyber Monday voor ons een mooie aanleiding om de Black Friday-acties gewoon lekker door te laten lopen. Waarom niet 4 dagen actie? Dat deden wij in 2016 en in 2017 en met goede resultaten.
Steek je actie goed in met een website takeover
Doe je een actie, doe het dan goed. Dat is waar wij altijd op inzetten met onze campagnes. Begin met een goede basis, kies bijvoorbeeld je doelgroep, boodschap, korting (belangrijk!) en campagnebeeld. Met zulk beeld maak je de actie herkenbaar, zeker als je het overal tegenkomt. Daar ga ik verderop over door. Eerst de basis van onze actie: de website. In 2016 pasten we onze webshop helemaal aan in de stijl van de actie: een website takeover. En wat bleek? Onze bezoekers herkenden de actie en dat bracht ze in de koopstemming.
Onze Cyber Monday website takeover van 2016
Na het slagen van de 2016-actie trokken we het succes door. In februari deden we de homepage takeover voor onze Valentijnsactie, inclusief hartjes die de cursor volgden. En ook die actie liep goed. Dus Black Friday in 2017 werd ook een website takeover, dit keer met video als campagnebeeld. Dus ook met een headervideo om websitebezoekers naar de actie te trekken.
2017: voorbeeld van het campagnebeeld die we ook als headervideo gebruikten
Hoe maak je dan zo’n website takeover?
Voor de invulling van de actie huurden we onze vaste vormgevers in en de bouw deden onze interne developers. Dat is het voordeel van een webbedrijf, dan kan je veel zelf. Maar de kans is groot dat jij een webbouwer inhuurt voor je site of hem zelf hebt gebouwd. Hoe je jouw website ook aanpast voor de actie, deze tips kan iedereen wel gebruiken:
- Bepaal van tevoren goed wat je nodig hebt en loop de complete flow door met de designers en bouwers.
- Zorg voor een kernteam en houd iedereen direct betrokken bij de creatie en uitvoering.
- Houd in de gaten dat er goede onderlinge afstemming is.
- Check of iedereen die er iets mee te maken heeft, op de hoogte blijft. Vergeet niet dat support misschien vragen krijgt!
- Houd tijdens de actie de resultaten in de gaten door middel van realtime monitoring en stuur bij waar nodig.
Heb je trouwens Websitemaker van Mijndomein, dan is het helemaal makkelijk. Je kunt daarin je website namelijk eenvoudig personaliseren. Stel bijvoorbeeld in dat er een actieblok te zien is in het weekend rondom Black Friday, je hoeft dan alleen dat blok op te maken. Ook grappig: je kunt iets over je scherm laten lopen in de actieperiode, zoals sneeuwvlokjes, vuurwerk of sterren. Misschien wat cheesy, maarja, wij mogen niets zeggen met onze hartjes met Valentijn 😉
Instructievideo: personaliseren in Websitemaker
Maak een goede actiepagina
Het kan zijn dat zo’n takeover allemaal iets te veel werk is voor je. Dan kun je ook kiezen voor een actiepagina die in het teken van je actie staat. Daar verwijs je dan naartoe als je de actie promoot. Of je nu kiest voor een takeover of een ‘gewone’ pagina, een actiepagina is altijd slim om te plaatsen. Je hebt er ruimte om meer over je actie te vertellen en je voorwaarden te vermelden.
Een deel van de actiepagina van onze Black Friday actie van 2017
Wat doe je met de funnel?
Voor ons als webshop is de funnel een van de belangrijkste onderdelen van de website. De stappen die een bezoeker neemt als hij ervoor heeft gekozen om een product aan te schaffen, zoals gegevens invullen en betalen, mogen niet meer afremmen. Maar de funnel kan ook een mogelijkheid zijn om de actie nog extra onder de aandacht te brengen. Wij kozen voor upselling: klanten de kozen voor alleen een domeinnaam, kregen een popup met de Black Friday deal te zien. Een slimme manier om nog net een extra zetje te geven met een goede actie.
Popup in de funnel
Promoot je actie
Voor ons was de takeover de grootste klus, maar de ‘normale’ taken moesten ook gedaan worden. En die konden we niet vergeten, want een goede campagne is niet compleet zonder verspreiding van je boodschap. Zorg ervoor dat je doelgroep je boodschap op verschillende plekken ziet tijdens de actie. Herhaling helpt om ze te herinneren en dat is zeker geen probleem als de actieperiode kort is. Wij kozen dit keer voor owned (eigen) en paid (betaalde) kanalen. Earned kanalen waar PR zich vooral op richt, leek ons niet haalbaar omdat iedereen rondom Black Friday probeert wat aandacht te krijgen. Denk dus goed na over welke kanalen voor jou werken en waar je het meeste uithaalt versus tijd en geld dat je erin steekt.
Gebruik je eigen kanalen
Wij gingen voor de website takeover, een popup in de funnel en een speciale actiepagina. Daarnaast gaven we aandacht aan de actie op onze eigen social mediakanalen: Facebook, Twitter en LinkedIn. En hoe denk je dat deze blog past in onze 2018-actie?!
Black Friday actie op Facebook
Cyber Monday actie op Twitter
Betaald promoten
Kijk naast kanalen van jezelf hoeveel budget je wilt uitgeven voor betaald adverteren. Kies bijvoorbeeld voor Facebook marketing, affiliate marketing, display bannering en betaalde zoekresultaten via Google en Bing.
Tijdens onze Cyber Monday actie, adverteerden we ook op Marktplaats
Denk ook aan je bestaande klanten
Dit hoort eigenlijk bij je owned kanalen, maar je bestaande klanten wil ik toch even los uitlichten. Want je kunt een actie nog zo groots uitzetten op al dan niet betaalde kanalen naar buiten toe, maar je bestaande klanten zijn al bekend met je en dan heb je vaak toch een streepje voor. Je kunt je bestaande klanten en leads bereiken door ze te targeten op Facebook of in displayadvertenties. Stuur ook e-mails over de actie. En wie weet, is je actie een goede, dan vertellen zij het ook weer door. Dubbel zo mooi.