Elke doelgroep een eigen url [praktijkcase]

Janneke van Heugten 20 augustus 2019

Als je met losse flodders schiet, is de kans dat je doelgroep wordt geraakt, niet erg groot. Voor mij is dat de reden om met verschillende domeinnamen te werken. Op die manier kan ik ook via social media veel gemakkelijker naar de juiste (landings)pagina binnen een website verwijzen. En als het doel erom vraagt, werk ik met aparte kleine websites. In dit blog geef ik enkele voorbeelden van situaties waarbij het handiger is om met aparte merk-url’s te werken.

Even voor de context een korte introductie: Mediaplatform VIDM draagt bij aan een realistische afspiegeling van de maatschappij in de media. Het biedt effectieve middelen waarmee ondernemers hun deskundigheid overtuigend en met gemak voor een groter publiek zichtbaar kunnen maken. Journalisten vinden er verhalen en meningen van (ervarings)deskundigen. Deskundigen en ondernemers krijgen er hulp bij het profileren in de media. Het platform, dat ik in 2008 heb opgericht, is uitgegroeid tot een organisatie waarbij ruim 1300 journalisten, meer dan 500 deskundigen en 50 trainers zijn aangesloten. Tien jaar geleden had ik één homepage voor de journalisten en de experts. En dat werkte niet…

Iedereen een eigen ingang

Wat het platform aantrekkelijk maakt voor de journalist (snel een deskundige vinden om te interviewen) is weer anders dan voor de deskundige (aandacht voor zijn/haar expertise en bedrijf). Om je doelgroep effectief aan te spreken, moet je één duidelijke boodschap delen. Met twee totaal verschillende doelgroepen gaat dat niet. Dus heb ik de website uit elkaar getrokken. Op VIDM.nl helpen we journalisten en op Vakerindemedia.nl helpen we deskundigen en ondernemers.


Het is heel aantrekkelijk om in je social media posts met twee sterke merk-url’s te kunnen werken.

Twee verschillende landingspagina’s met een eigen url binnen dezelfde website. Het is namelijk heel aantrekkelijk om in je social media posts met twee sterke merk-url’s te kunnen werken. En dan is er ook nog verschil in functionaliteiten voor abonnees en niet-abonnees. Zo kun je op Vakerindemedia.nl naast de contactgegevens van journalisten ook kennissessies vinden. Als ik rechtstreeks naar mijn abonnees communiceer, gebruik ik voor de sessies Ronddetafelmetvidm.nl. Niet-abonnees weten nog weinig over deze sessies en hebben daarom een andere pagina met eigen url nodig: aanbodworkshops.nl.

Backoffice loskoppelen van website

Om de abonnementsprijs en de toegang tot de sessies laagdrempelig te houden, vragen we bedrijven om hun vergaderruimte beschikbaar te stellen voor onze sessies. Eigenlijk is dat een backoffice-activiteit, die ik niet op de website vind passen. Daarom heb ik via Websitemaker van Mijndomein een losse pagina gemaakt, waar bedrijven hun vergaderruimte kunnen aanmelden. De url ikmeldmijnlocatieaan.nl is erg aantrekkelijk om te gebruiken als ik weer eens een oproep op social media plaats. Inmiddels stellen meer dan 50 bedrijven hun vergaderlocatie beschikbaar voor onze sessies.


Alle activiteiten die wel nodig zijn, maar de gebruiksvriendelijkheid van mijn platform kunnen verminderen, koppel ik los.

Uurtarief te hoog voor sociale missie

Vakerindemedia.nl is opgezet om op een laagdrempelige manier te helpen om met weinig budget gemakkelijk in de publiciteit te komen. Het achterliggende doel daarvan is meer diversiteit in de media te krijgen; dus dat meer mensen met verschillende achtergronden aan het woord komen. Het is een sociale onderneming met sociale prijzen. Mijn uurtarief als publiciteitsadviseur strookt niet met de sociale prijzen van mijn platform. Voor mij was dat een reden om mijn persoonlijke adviessessies voor communicatiemedewerkers en ondernemers onder te brengen op een aparte pagina: helpdeskpubliciteit.nl.

Merk-url’s maken het gebruiksvriendelijker

Het begint bijna op een domeinnaamverslaving te lijken… Ik weet het. En toch werkt het gewoon het best om herkenbare merk-url’s te gebruiken als je verschillende activiteiten en verschillende doelgroepen hebt. De hoofdwebsite wil ik zo eenvoudig mogelijk houden. Alle activiteiten die wel nodig zijn, maar de gebruiksvriendelijkheid van mijn platform kunnen verminderen, koppel ik los. En mijn klanten en journalisten leid ik via social media posts inclusief de bijbehorende url’s naar de plek waar ze meteen aantreffen wat ze verwachten. Het is de kortste weg, komt krachtiger over en zorgt ervoor dat je je doelgroep effectiever kan aanzetten tot actie op de landingspagina. Want uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om het verhogen van je conversie.




Janneke van Heugten

Janneke van Heugten richtte ruim tien jaar geleden Mediaplatform VIDM op. Volgens Communicatieonline (2018) is ze een van de 10 jonge communicatietoppers die de toekomst van het communicatievak bepalen. Janneke staat ook in de De Kleurrijke 50, dé lijst met gamechangers in diversiteit uit de marcom industrie. (foto Carola Doornbos)



Uitgelicht