Op eerste date: maak een homepagina die werkt

Tabitha 28 februari 2018

Tik je een domeinnaam in, dan is de homepagina (of homepage) de eerste pagina die je te zien krijgt. Het is eigenlijk  een voorproefje van wat je allemaal te bieden hebt en overtuigt een bezoeker verder te kijken en bij je terug te komen. Ik vergelijk het daarom weleens met een eerste date: je bezoeker heeft gekozen je beter te leren kennen en nu is het een beetje aftasten of het echt klikt. Belangrijk dus dat je met je homepage je beste beentje voorzet.

Vroeger was de homepage altijd de eerste pagina die iemand bezocht. Dan tikte je in de adresbalk nog daadwerkelijk www punt mijndomein punt nl in. Maar doen we dat nu nog steeds? In de wereld van zoekmachines is dat niet meer zo. Vaak komen bezoekers binnen op een andere webpagina omdat ze specifieke informatie gezocht hebben. Toch klikken veel mensen even op het logo of op ‘home’ om te kijken hoe je homepage eruit ziet.

De eerste pagina waarop bezoekers terechtkomen is de eerste ontmoeting, zoals je weleens iemand vindt op een datingsite of in de kroeg. De eerste date volgt als de bezoeker doorklikt naar de homepagina. Je kiest bewust voor een eerste date omdat je elkaar beter wilt leren kennen. Dat is ook hoe je je homepage neer moet zetten: laat zien wie je bent en wat de bezoeker van je website aan je heeft. In de marketing stellen we altijd de vraag: “what’s in it for me?” Je probeert je in te leven in de bezoeker en bedenkt vanuit dat oogpunt wat hij of zij aan je website heeft. Met deze tips ga ik hier verder op in. Daarmee zet jij een sterke homepage neer die zorgt voor die tweede date!

Tip 1: doel website bepalen

Wil je een goede homepage maken, dan is het belangrijk dat je weet wat het doel van je website is. Je homepagina is je website in het klein en zorgt ervoor dat een bezoeker verder wil kijken op je website. Dat kan alleen als je weet wat je wilt doen met je website. Heb je een dienst of product dat je wilt verkopen of wil je mensen inspireren met je blogs? Misschien heb je wel een hobby en wil je die delen met zoveel mogelijk gelijkgestemden. Laat dit naar voren komen en houd het kort en krachtig.

Tip 2: de landing

Wat er bovenaan je homepage staat, is het gezicht van je homepage. De bezoeker ziet dit als eerste en wat je daar plaatst is belangrijk voor het verdere bezoek op je website. Of de fold nu nog bestaat of niet, het is hoe dan ook belangrijk dat je op de landing van je homepagina het belangrijkste zet wat je te vertellen hebt. Of: waar de bezoeker wat aan heeft! Wees duidelijk, kort en krachtig. Vermeld wat je de bezoeker van je website te bieden hebt. Mijndomein verkoopt onder meer domeinnamen en webhosting en die zie je dan ook bovenaan onze homepage. Heb je een makelaarskantoor, dan bied je droomhuizen. Heb je een blog over koken met een barbecue, dan vermeld je dat bovenaan je homepage.

Voorbeeld homepage met wat heb je te bieden
Vertel de bezoeker wat je te bieden hebt.

Als je duidelijk hebt wat je aanbiedt, wil een bezoeker van je website verder. Dat kan door te klikken op een andere pagina of naar beneden te scrollen. Hier kan jij ook een rol spelen: waar wil je dat een bezoeker naar doorklikt op je website? Zorg dat die klik opvallend is te vinden aan de bovenkant van je homepage. Dat kan bijvoorbeeld door een opvallende knop te plaatsen. We noemen dat ook wel de banaan, het grote ding om op te klikken. De inhoud van zo’n banaan moet een bezoeker aanzetten tot actie. Deze call-to-action (CTA) is in het voorbeeld hieronder ‘nu boeken’, maar kan ook ‘gratis hypotheekgesprek’ of ‘bekijk het recept’ zijn. Afhankelijk van het doel van je website en van je homepage bepaal je de CTA.

Voorbeeld homepage CTA banaan
Gebruik een banaan met een call-to-action.

Tip 3: beeld en vormgeving is ondersteunend

Bij een eerste date doen we er alles aan om goed voor de dag te komen. Mooi make-upje of net iets langer voor de spiegel staan om je haar te doen. Ja, ook in de vormgeving van je website is belangrijk. Kies het template dat bij je past en zorg ervoor dat je homepage er goed uitziet. Maar let op: beeld is ondersteunend en niet waar het om draait. Dat is het verhaal dat je te vertellen hebt, wie jij bent en wat je te bieden hebt. Met een foto of video kan je dat ook doen dus gebruik je beeld en vormgeving zo goed mogelijk om te laten zien wie jij bent. Houd je het duidelijk en zorg dat die banaan van hierboven blijft opvallen.

Voorbeeld homepage met ondersteunende afbeeldingVormgeving en beeld ondersteunen je boodschap.

Tip 4: scrollen

Steeds meer mensen gebruiken een smartphone of tablet om te internetten. Scrollen is een tweede natuur geworden voor ons. Klikken doen we heel bewust en alleen als we ergens interesse in hebben. Zorg er dus voor dat er meer te vinden is dan alleen de kennismaking. De eerste date mag best dieper dan de oppervlakte. In tip 5 tot en met 8 lees je wat je nog meer op je homepagina kunt plaatsen.

Tip 5: wat maakt jou uniek?

Je hebt vast bedacht waarom klanten bij jou moeten kopen en niet bij je concurrenten. Of waarom jouw weblog interessant is voor lezers en hoe jouw verhalen verschillen met die van anderen. Vermeld wat jou uniek maakt kort en krachtig op je homepagina. Bijvoorbeeld door iconen te gebruiken en korte stukjes tekst. In de afbeelding hierboven vermeld de website voordelen voor een klant als ze met jouw bedrijf in zee gaan. Je kunt ook de voordelen van je product vermelden of de of wat je aan producten biedt.

Homepagina voorbeeld voordelen
Licht je voordelen uit.

Tip 6: wat anderen van jou vinden

Als iemand over zichzelf vertelt hoe geweldig hij is, wat is dan je reactie? Maar als zijn buurman vertelt hoe geweldig hij is, dan geloof je het veel sneller. Dat kan je ook doen op je website met testimonials. Klanten of lezers vertellen wat ze vinden van jou en van je producten en geven daarmee een gevoel van betrouwbaarheid aan de bezoeker van je website. Een mooie optie om op je homepage te plaatsen. Bijvoorbeeld door kleine foto’s te plaatsen met een korte tekst erbij.

Homepagina voorbeeld testimonial 3Plaats testimonials om bezoekers te overtuigen.

Tip 7: vertel wie je bent

Vaak willen bezoekers van een website ook graag weten wie erachter zit. Plaats een kort stukje tekst over jezelf zodat je website direct persoonlijker wordt. Door een foto of zelfs video erbij te plaatsen, krijgen bezoekers meer vertrouwen in je. En dat betekent dan weer dat ze sneller terugkomen naar je website of je product of dienst aanschaffen. Heb je een groter bedrijf, dan kan je ook kort iets over je bedrijf vertellen en doorlinken naar een uitgebreidere over ons-pagina.

Homepagina voorbeeld over ons
Laat jezelf zien en maak het persoonlijk.

Tip 8: je producten

Heb je een bedrijf en wil je met je website kopen, dan is het soms ook slim om wat verder onderaan je homepagina ook je producten en prijzen te vermelden. Doe dat niet meteen, want je wilt eerst mensen overtuigen met jou in zee te gaan voordat je het over geld gaat hebben. Maar als mensen de moeite hebben genomen om naar beneden te scrollen, dan hebben ze ook meer interesse om actie te ondernemen. Houd het ook hier weer kort, krachtig en duidelijk.

Homepagina voorbeeld producten prijzen 2Een kort en duidelijk overzicht van je producten en de prijzen.

Tip 9: je homepagina goed vindbaar via Google

Vergeet niet dat je homepage, net als de rest van je website, goed te vinden is via zoekmachines. Gebruik de nieuwste technieken ook hier dus. Schrijf goede SEO-teksten, zorg voor een responsive website en gebruik cache-plugins waardoor je homepage snel laadt. Zorg er in ieder geval voor dat mensen die op je naam zoeken op je homepage terechtkomen.

Tip 10: wees creatief

Deze tips helpen je op weg, maar vergeet niet dat je op een eerste date indruk moet maken. Iets om het ijs te breken of om op te vallen tussen andere dates die iemand heeft. Je mag best een beetje verrassen. Vorig jaar deden wij met Valentijn bijvoorbeeld een homepage takeover waar bezoekers heel enthousiast over waren. Dat is een optie, maar dat is vaak eenmalig. Je kunt ook kiezen voor iets wat zichtbaar blijft, zoals de invulling van je homepage. Waarom daar niet iets opvallends plaatsen waardoor jij beter overkomt dan je concurrenten. Of gebruik video om je bezoeker nog meer te boeien. Blijf bij het bedenken van zo’n net-iets-anders-dan-anders wel altijd bij jezelf, want je wilt laten zien wie jij bent.

Vergeet ik de header en de footer nu?

Zo, de eerste date is voorbij en jij hebt je 10 tips om mee aan de slag te gaan. De header en de footer heb ik er expres niet in verwerkt. Dit zijn namelijk onderdelen van je website die op elke pagina te zien zijn. In je header zet je vaak je logo en de navigatie van je website. Dan weten bezoekers waar ze terecht kunnen. En niet te vergeten: een zoekfunctie waarmee ze snel de antwoorden vinden op je website die ze zoeken.

De footer is vooral voor mensen die graag wat extra informatie lezen. Hierin kan je links plaatsen naar een groot deel van de pagina’s van je website. Zet er in ieder geval ook je contactgegevens in.  Zo, nu ben ik er toch nog even op in gegaan. Maar ik denk dat de header en footer nog wel ruimte bieden voor een eigen blog. Daarover later misschien meer.

Voor nu ben ik benieuwd naar wat jullie vonden van deze blog. Komt er een tweede date?




Tabitha

Tabitha is Content Manager bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, webhosting en websites maken. Tabitha is kookgek, verslindt series en zit bij de lokale televisie en radio.

Reageer op dit artikel

6 Reacties op "Op eerste date: maak een homepagina die werkt"

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Herman Verschuren
Gast
Herman Verschuren

Niets mis met deze tips.

Hans Stuyling de Lange
Gast

Goed leesbaar en informatief verhaal

Onno Veerman
Gast
Onno Veerman

Dit artikel was een stuk beter en informatiever dan ik had verwacht, en heeft er voor gezorgd dat ik opnieuw ga nadenken over de vorming van mijn homepage(s). Prettig verrast.

Erik Dijkman
Gast

Interessant stuk! Extra tip: zorg dat de zichtbare content als eerst wordt geladen, zodat de homepagina snel zichtbaar wordt.

karin smit
Gast
karin smit

kort en krachtig Tabitha, top! Maar waar is jouw banaan?



Uitgelicht