Handleiding Websitemaker website maken [video]

Tabitha 11 september 2018

Websitemaker is een simpel CMS waar zelfs online dummies mee kunnen werken. Je begint met een handig website sjabloon en kunt daarna met schuiven en klikken je website bewerken. Toch is soms een introductie wel handig. Daarom hebben we deze handleiding Websitemaker met video’s gemaakt met tips en trucs waardoor je nog slimmer met Websitemaker kunt werken.

Heb jij trouwens een Webshoppakket gekozen bij Mijndomein? Deze informatie gaat vooral over de site die je bij je webshop maakt. Wil je meer weten over producten toevoegen, betaling instellen en meer, bekijk dan de videohandleiding voor webshop.

Websitemaker aanschaffen

Natuurlijk beginnen we bij het begin. Als je Websitemaker al hebt, mag je dit overslaan. In deze video zie je namelijk hoe je Websitemaker gratis kunt uitproberen en hoe je het pakket aanschaft.

In deze video staat een actietarief van €10 voor het Websitemakerpakket. Dit was een tijdelijke actie. De reguliere prijs is €74,38 exclusief btw per jaar en het eerste jaar is gratis als je aan de slag gaat met je pakket.

Stap 1. Inloggen

Heb je al een Websitemaker pakket, dan is het handig om te weten hoe je kunt inloggen om aan de slag te gaan in de Websitemaker editor. In deze video leggen we dat uit.

Stap 2. Sjabloon kiezen

Start je Websitemaker voor het eerst, dan krijg je een overzicht van alle sjablonen die beschikbaar zijn. Een sjabloon is de basis van je website. Je kunt dit sjabloon aanpassen zoals je wilt. Hier komen we later op terug bij de vormgeving.

Stap 3. Aan de slag

Met de vierde stap van deze handleiding Websitemaker begint het pas echt. In de video hieronder zie je hoe het CMS-systeem in elkaar zit en hoe je met Websitemaker kunt werken.

Stap 4. Handleiding Websitemaker ontwerp

De vormgeving van je website kun je aanpassen naar wens. Bij ‘ontwerp’ in het linker tabblad pas je je complete website of losse pagina’s aan. Kleuren, lettertypes, afbeeldingen, alles voeg je hier toe. Wil je een enkel element op je website aanpassen, zoals een foto of een knop? Klik er dan op en er verschijnt een pop-up waarin je het specifieke ontwerp kunt aanpassen.

Stap 5. Werken met secties

Elke pagina van je website is opgebouwd uit rijen. Wil je een nieuwe rij toevoegen, dan hebben we een heleboel kant-en-klare secties voor je gemaakt. In deze video zie je hoe dat werkt.

Stap 6. Widgets in Websitemaker

Met widgets kun je jouw website compleet bewerken. Voeg een tekstblok toe, een titelblok, afbeeldingen of video’s en nog veel meer.

Stap 7. Pagina’s aanmaken en bewerken

In de video hieronder leggen we uit hoe je pagina’s aanmaakt en hoe het zit met subpagina’s.

Wil je een bepaalde pagina op je website alleen toegankelijk maken met een wachtwoord? Dat kan en laten we zien in de video hieronder.

Menutip: het menu hoeft niet enkel te verwijzen naar pagina’s. Een onderdeel van een pagina kan ook. Stel in de rij naar wens een ankerpunt in en die verschijnt dan automatisch in het menu van je website. Bekijk hieronder hoe dat precies werkt.

Een pagina bewerken doe je door te klikken op het onderdeel dat je wilt aanpassen.

Wil je een link maken binnen je eigen website? Zo’n interne link kan je overal plaatsen. Bekijk het voorbeeld hieronder.

Stap 8. De inhoud van je website beheren

In het linkermenu heb je het tabblad ‘inhoud’. Daar kun je bijvoorbeeld afbeeldingen en documenten beheren. In deze video lopen we even door de inhoud heen.

Stap 9. Personaliseren met Websitemaker

Stem je website af op de bezoeker door bijvoorbeeld een belknop te tonen als iemand hem op je smartphone opent. Of je openingstijden in beeld te brengen als iemand je website bezoekt op een moment dat je gesloten bent. Personaliseren heeft zoveel mogelijkheden.

Stap 10. Eenvoudig bloggen met Websitemaker

Ben jij een blogger, dan is Websitemaker een handig CMS voor je. Maar ook als je een blog wilt toevoegen aan je bestaande website, zijn er veel mogelijkheden. Deze video legt uit hoe je een blog aanmaakt, toevoegt aan je website en hoe je blogposts publiceert.

Stap 11. SEO en Websitemaker

De technische basis van Websitemaker is al volledig geschikt voor SEO. Maar je kunt zelf ook nog wat doen om hoger in Google te komen.

Bij deze video heb ik nog twee extra SEO-tips:

1. verbeter de SEO van je website nog extra door alt-tags toe te voegen aan je afbeeldingen. Beschrijf daarin wat er te zien in in een afbeelding. De Google-bots zien dat namelijk en dat verhoogt je SEO-waarde.

2. Let op je titels want ook die zijn belangrijk voor de robots van Google als ze je site bekijken. Gebruik altijd H1 voor de titel van een pagina en bijvoorbeeld H2 voor tussenkoppen. Zorg ervoor dat de SEO-informatie van de pagina overeenkomt met je titels.

Stap 12. Privacyinstellingen

Nog lang niet elke website voldoet aan de nieuwe privacywetgeving AVG. Om het jou zo makkelijk mogelijk te maken, hebben we hebben in Websitemaker een aantal opties hiervoor toegevoegd zoals SSL, een kant-en-klare privacypagina template en een cookiemelding.

Stap 13. Formulieren instellen

Gebruik je een formulier op je website? Dan zijn dit 2 aandachtspunten:

  1. Stel een e-mailadres van jezelf in als ontvanger van de reacties op het formulier.
  2. Stel reCAPTCHA in om je formulier veilig te houden.

Lees de complete uitleg over formulieren in dit Helpdeskartikel.

Stap 14. Websitemaker resetten

De laatste stap van deze handleiding Websitemaker komt met een waarschuwing: reset je jouw website, dan ben je alles kwijt. Dit kunnen we niet terugdraaien. Denk daarom goed na over het resetten van je website.

Dit was hem dan, de handleiding Websitemaker. Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt. Wil je nou nog meer weten, kijk dan eens op onze helpdesk. Succes met bouwen!

0 0 vote
Artikelbeoordeling



Tabitha

Tabitha

Tabitha is Content Marketeer bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, websites en ondernemen. Tabitha is kookgek, verslindt series, zit bij de lokale televisie en radio en is zelf ook ondernemer.

Subscribe
Abonneren op
guest
98 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
Maarten de Boer
Maarten de Boer
19 september 2018 12:56

Handig die video’s. Alleen staat er bij “login” de video van “aanschaffen”. Even aanpassen?

John de Jong
19 oktober 2018 22:54

Hoe plaats ik een gastenboek? De uitleg op de site is van de oude versie volgens mij..

Ben Vossers
Ben Vossers
22 oktober 2018 20:09

Wie kan mij helpen? mijn vorige website had ik via joomla. Nu heb ik websitemaker een nieuwe site gemaakt. Bij het publiceren krijg ik keurig netjes de melding “gefeliciteerd de website is gepubliceerd. Maar op internet krijg ik de melding dat de site niet bereikbaar is? wat doe ik fout?

Hike
27 november 2018 18:07

Hai,

Ik heb een website gemaakt, alleen in de mobiele versie zie ik geen dropdown menu alleen een zwart vlak. Alles al proberen aan te passen…maar het lukt niet.

Luc van Rooij
Luc van Rooij
3 december 2018 21:19

Als het goed is heb ik via mijn webwinkel ook mijn domein gekoppeld. Echter, als ik de naam van de website gebruik staat er vervolgens achter de .nl: mijndomeinwebwinkel.nl.

Hoe kan ik dit verhelpen? Ik vind het er namelijk niet heel mooi uitzien.

Lucie
1 januari 2019 18:20

helaas loop ik bij het inloggen al vast, “deze site kan geen beveiligde verbinding leveren”.
ik hoop dat de helpdesk me hierbij kan helpen, want het is tamelijk frustrerend om direct in het begin al geblokkerd te worden.

Klaus Nolten
22 januari 2019 17:30

Hoe kan ik de kleur van de tekst in een post aanpassen ?

M. J.
29 januari 2019 15:56

Wat is de reden dat SSL niet standaard is ingeschakeld? Ik moet nu een mail sturen via een link op jullie site voor mijn websites. Alleen werkt dat niet.

S. Kroes
S. Kroes
11 februari 2019 15:19

is de handleiding ook uit te printen ipv de video’s te kijken?

Anita
25 juli 2019 14:24
Reply to  S. Kroes

Dat zou ik ook graag willen, er wordt hier zoveel voorkennis verwacht en het gaat allemaal heel snel. Dat muziekje erdoorheen maakt het ook niet makkelijker. Ik heb alle filmpjes meerdere keren bekeken en nog steeds lukt het me niet iets te veranderen na mijn “vliegende start”. Foto uploaden lukt niet, navigatiebalk veranderen lukt niet. Al urenlang aan het werk geweest en verder ben ik nog niet gekomen. Veel vragen al gesteld via “het contact met mijn domein”. Ik heb gewoon een duidelijke handleiding nodig waaruit ik dingen stap voor stap kan doen. De classic website heb ik zelf erop… Lees verder »

Anita
8 oktober 2019 16:03
Reply to  Tabitha

we zijn ruim twee maande verder….. nog steeds niet gelukt

Jett
Jett
13 februari 2019 22:02

In de video om van start te gaat staat een bedrag van 10 euro voor het Website pakket. Bij producten staat 60 euro voor het eerste jaar. Is dat een nieuwe prijs?

Susan
24 februari 2019 08:19

Hi,
Ik wil graag het icoontje aan dat bovenaan het venster staat, voor de website naam, veranderen. Hier staat nu een blauw icoon met mapjes. Ik wil hier graag een ander logo invoegen. Kan alleen nergens vinden waar dit mogelijk is…..
Bedankt alvast

Tineke
28 februari 2019 22:21

Hoi, mijn website in WM Classic was van de ene op de andere dag pagina’s gedaald in Google. Dat terwijl hij jaren op de eerste pagina bovenaan stond op basis van content.
Ik kreeg hem niet meer hoger in de ranking. Nu heb ik de upgrade van WM maar gedaan, ook in belang van SSL en hoop daf hij nu weer snel stijgt want het kost serieuze omzet! Waar heeft de daling in Google mee te maken? Was dit de Classic WM? Was het ontbreken van SSL?

Lars
15 maart 2019 19:22

Ik ben je enorm dankbaar voor je eerlijke en goed onderbouwde blogs, so keep up the good work! Dank

Julia
15 maart 2019 19:23

helaas loop ik bij het inloggen al vast 🙁

Cees
26 april 2019 11:35

Ik ben voorzichtig begonnen om de site opnieuw te bouwen. De oude site (website classic) bestaat nog. Als ik nu op publish klik, wordt de site dan over schreven? Zo niet, wat wordt dan de (tijdelijke) link?

mandy vosse
3 mei 2019 13:16

Mijn website is klaar joepie, 1,5 dag i.p.v. zo klaar maar goed hij is zover.
Nu wil ik de nieuwe vervangen door de oude maar dat krijg ik niet voor elkaar. Kan jij mij dat uitleggen ajb?

Sytze
4 mei 2019 10:45

Kan de taal ook in nederlands ?

Sytze
4 mei 2019 10:47
Reply to  Sytze

Veel werk om even om te zetten. Dacht kan hem zo over zetten maar dat lukt nooit. Jullie zadelen ons mooi op met jullie problemen. Mijn site werkt goed en heb eigenlijks geen tijd hiervoor. Beetje belachelijk vind ik .

Nick van der Aa
Nick van der Aa
28 mei 2019 22:54

Er wordt gezegd dat mijn site beter vindbaar is in google. Maar wat ik ook doe en probeer op trefwoorden ben ik nog steeds niet vindbaar helaas. Terwijl ik overal ben aangemeld en me trefwoorden etc. Heb gebruikt oo de site en per site.

P Tol
P Tol
5 juni 2019 12:22

Kan ik ook bij contact de veldjes wijzigen? Ik wil een bestelmogelijkheid bieden. Maar dan moet ik specifieke onderdelen daarin plaatsen. Is dat mogelijk?

Karin van Es
20 juni 2019 09:27

Ik heb 1 vraag, stel dat er iets is met mijn website, dat er problemen zijn met de publicatie of dat ik ergens niet uitkom en hulp nodig heb. Hoe kan ik deze hulp dan krijgen via jullie als ik voor de optie kies om met de websitemaker aan de slag te gaan?

Manisha
Manisha
29 juni 2019 17:51

Hi Tabitha,
Ik had een vraagje.
Is het ook mogelijk om een zoekbalk in websitemaker toe te voegen?
Groetjes,
Manisha Sewnandan

Manisha
Manisha
2 juli 2019 23:01
Reply to  Tabitha

Hi Tabitha, bedankt voor je reactie. Hoe kan ik een Google search balk invoegen, heb je hier misschien instructies voor?

Arno
21 augustus 2019 20:02

Hoi Tabitha,

Ik heb twee vragen.
1) Is het mogelijk om een eigen lettertypes toe te voegen? Die niet in websitemaker bijvoorbeeld beschikbaar zijn?
2) Is de site beveiligd via websitemaker? (HTTPS)
Alvast bedankt

Ruud Boer
Ruud Boer
25 augustus 2019 21:45

Hoe save ik het design van de website terwijl hij nog niet gereed is om te publiceren?

F. Kahraman
1 september 2019 16:42

Hoe kan ik een webwinkel maken?

s.unal
30 september 2019 10:55

Hallo, mijn wesbsite loopt vast ik ben al sinds gisteren ermee bezig. De editor loopt vast en verwerkt niet. Ook kan ik rijen niet verwijderen. Veel zaken die op de video wordt uitgelegd zijn bij mij niet toepasbaar ivm ook missen van onderdelen bij het editor gedeelte.

Graag verneem ik hieromtrent.

Ellis Wierks
Ellis Wierks
7 oktober 2019 14:59

Bij de eerste keer inloggen kwam er niet de motie om een sjabloon te kiezen. Hoe kan ik dit oplossen? Dank je wel alvast

Ellis Wierks
Ellis Wierks
10 oktober 2019 09:39

Hallo, bij mijn eerste keer inloggen heb ik geen sjabloon pagina gekregen en ik kan nergens vinden waar ik dit kan aanpassen. Kun je me daarbij helpen aub? Dank je wel

Bennie
Bennie
12 november 2019 22:08

Is het ook mogelijk om de lay out van de deskop pagina anders in te delen dan die van de telefoon of tablet?
Ik kom niet mooi uit met een stukje tekst op de telefoon maar zodra ik dat aan pas gaat de deskopversie mee en dat moet juist niet omdat het dan daar weer niet uitkomt.
Help?

Mick
2 december 2019 20:34

Hi Tabitha,

ik heb een tijdelijke site via de websitemaker in de lucht gebracht om in ieder geval tijdelijk een site te hebben. In de tussentijd wil ik een nieuwe site ontwerpen via de websitemaker.
Kan ik dat paralel doen zonder hem te publiceren?

gr Mick

Loek
5 januari 2020 14:59

Ik heb een domein bij jullie en nu wil ik best websitemaker gaan gebruiken maar kun je tijdens het uitproberen je website ergens opslaan of moet je dan eerst de versie aanschaffen?

Hiebrax
Hiebrax
7 januari 2020 14:39

Beste lezer(s),

Ik zoek iemand die in websitemaker van Mijndomein voor een 4-tal verschillende sites mijn website voor mij kan maken.

Mij ontbreekt het gewoonweg aan de tijd en wil liever effectief te werk gaan door iemand die er volledig in zit de website te laten maken.

Hiebrax
Hiebrax
7 januari 2020 14:42

Uiteraard bespreken we gezamenlijk een vergoeding vooraf

Liefst natuurlijk iemand die volledig thuis is in websitemaker … iemand van Mijndomein zelf wellicht die iets ‘bij wil en mag verdienen?

06-19067967

Marja Gommers
Marja Gommers
15 januari 2020 20:59

Hoi,
Ik zou graag willen weten hoe ik bij een rij op slechts één pagina kan plaatsen. Nu heb ik een rij toegevoegd en die verschijnt op alle pagina’s. Alvast bedankt voor de reactie.

Ron
Ron
27 februari 2020 00:13

Hoe haal ik, bij een bestaand en bewerkt sjabloon, die hinderlijke oorspronkelijk geplaatste achtergrondafbeelding weg?

peter de wit
23 maart 2020 12:05

ik wil graag mijn knoppen voor andere pagina’s naast elkaar hebben , maar krijg ze nu alleen maar boven elkaar wat doe ik fout ??

Edgar Iedema
13 april 2020 18:29

Hoeveel pagina”s kun je in totaal aanmaken op je website?

Peter Vergeer
18 april 2020 20:21

Al een hele week bezig om een homepagina te maken, maar ik heb het idee dat sommige programma’s niet werken en ik krijg een koptekst ook niet verwijdert. Vind het programma nog niet zo geweldig om zelf een website te maken. Op de video’s kun je veel meer openen dan wat ik kan op mijn website. Hulp zou wel fijn zijn.
Met vriendelijke groeten, Peter

Shayan
Shayan
20 april 2020 17:15

Hoi,

Ik zou graag willen dat mensen moeten inloggen om producten te kunnen kopen. Hoe doe ik dit?

ron
ron
12 mei 2020 14:59

Tabitha, ik ben al klant bij jullie, webhosting pakket. Wil deze upgraden naar websitemaker. Alleen als ik dit upgrade dan gebeurt er dit:
Ik begrijp dat het Websitemaker pakket mijn Webhosting pakket vervangt en mijn huidige website per direct onbereikbaar wordt.
Ik wil mijn huidige website online laten, totdat ik de nieuwe website klaar heb.

Sarina
29 mei 2020 13:54

Kan ik meerdere websites maken met een website builder?
Of moet ik voor elk domeinnaam de website maker aanschaffen?

helma
3 juni 2020 18:27

De tekstblokken vliegen er in, hoe kan ik dit wijzigen?
Is er een pdf handleiding voor websitemaker?

Wilfred
5 juni 2020 14:37

.kan ik eigen lettertypes uploaden?

Karel Pullen
Karel Pullen
17 juni 2020 18:33

Mijn pagina’s worden allemaal geopend in een nieuw scherm. Ik wil dat de pagina’s worden geopend in hetzelfde scherm. Hoe pas ik dit aan?

Sonja
Sonja
18 juni 2020 11:20

Is je alles van de website gelijk zichtbaar? Of kan ik ook 1 pagina zichtbaar zetten en ondertussen werken aan de rest van de website?

Diana Smit
4 juli 2020 15:42

Ik weet niet hoe ik de factuursjabloon moet wijzigen. En hoe kun je je KvK nummer vermelden.

Dion van Aken
28 oktober 2020 14:34

handige informatie alleen mis ik nog één puntje.

Hoe kun je een broodkruimelspoor toevoegen?

Laura
Laura
5 november 2020 14:07

Goedemiddag,

Hoe kan ik een leeftijdsverificatie toevoegen aan mijn website voor een webshop?

Last edited 23 dagen geleden by Laura


Uitgelicht

98
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x