IMAP of POP: hoe stel je je e-mail in?

Heb je eigen e-mail en wil je niet steeds inloggen op webmail, gebruik dan een e-mailprogramma of -app. Bij het instellen van je e-mail in zo’n programma, krijg je vraag welk protocol je wilt instellen. Dat is de manier waarop je e-mail naar jou verzonden wordt vanaf de opslagplaats op onze servers. In de wereld van e-mail zijn POP (of POP3) en IMAP de meest gangbare opties hiervoor. Maar welke van de twee kun je het beste gebruiken? Ons advies: gebruik IMAP.
Voordat je je e-mail instelt, is het belangrijk dat je jezelf een aantal vragen stelt. Heb je bijvoorbeeld alleen een desktop en wil je al je e-mail daar op lezen, of wil je je e-mail ook kunnen lezen op je smartphone? Vind je het prettig als je e-mail niet op onze servers staat, maar enkel bij jou opgeslagen is? Maak een goed overwogen keuze. Want als je dit later nog aanpast, kan dat veel tijd kosten en raak je mogelijk ook e-mail kwijt.
Eigen verantwoordelijkheid met POP
Stel je je e-mail in met POP (Post Office Protocol), dan downloadt jouw e-mailprogramma je mail en slaat het op op het apparaat waar je je mail ingesteld hebt. Heb je dus een e-mail gedownload met je desktop, dan kan je hem niet nogmaals ophalen met bijvoorbeeld een smartphone. Ook verzonden e-mail staat opgeslagen op 1 apparaat. Wanneer je dus meerdere apparaten met POP gebruikt, krijg je versplinterde e-mails.
Daarnaast blijven jouw berichten niet bewaard op onze servers omdat jij ze downloadt. Dat betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor de opslag van jouw e-mail. Bij virussen kan je je e-mail kwijtraken en je moet er zelf voor zorgen dat jouw e-mail niet gehackt wordt. Zorg dus voor een goede beveiliging en back-up je e-mail daarom regelmatig.

IMAP bewaart berichten centraal
Bij IMAP (Internet Message Access Protocol) bewaart onze server jouw e-mail en synchroniseert de e-mailserver met jouw e-mailprogramma. Daardoor kan je je e-mail instellen op zowel je smartphone als tablet, laptop of desktop. Mocht je een e-mail beantwoorden op je smartphone, dan is op je laptop dit ook te zien. Op ieder ingesteld apparaat staat dus dezelfde informatie. Als we het weer vergelijken met het postkantoor, dan blijft jouw post in de postbus liggen en kan jij, waar je ook bent, jouw post bekijken, sorteren en beantwoorden.

Flexibeler met IMAP
Steeds vaker heb je meerdere apparaten waarmee je werkt. Je e-mail snel even lezen met je smartphone in de trein of een e-mail beantwoorden als je aan het werk bent. Of ’s avonds nog even op de bank tijdens het nieuws je e-mail lezen. Je complete e-mail altijd bij de hand is inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Het voordeel met IMAP ten opzichte van POP is dus dat meerdere apparaten dezelfde mailbox kunnen gebruiken. Dit is de belangrijkste reden waarom wij adviseren IMAP in te stellen voor je e-mail. Je hebt meer vrijheid en mogelijkheden. Daarnaast staat jouw e-mail veilig op de servers van Mijndomein.
Instellen op je apparaat
Heb je een keuze gemaakt? Dan kan je je e-mail instellen. Heb je een iPad of iPhone? Bekijk dan onderstaand filmpje. Kijk anders even op onze helpdesk onder e-mail hoe je jouw e-mail instelt. Succes!
Het zou handig zijn als jullie ook vertellen hoe je het moet omzetten van POP naar IMAP en anderom.
Hoi Andries, heb je al gekeken op onze helpdesk? Je kunt je e-mail opnieuw instellen hoe je het wilt. Hoe je dat doet, lees je hier: https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl/sections/200141591-Instellingen
Groet Tabitha
“Heb je dus een e-mail gedownload met je desktop, dan kan je hem niet nogmaals ophalen met bijvoorbeeld een smartphone.”
Pure onzin. Tenzij je deze-mail direct wist na het ophalen blijft deze gewoon op de server staan, je download altijd een kopie. Kijk maar eens in de instellingen van e-mail programma’s, daar kun je opgeven of opgehaalde e-mail moet worden verwijderd op de server if juist niet en zo ja bijvoorbeeld pas na 30 dagen enzovoort.
Klopt. Zelf heb ik alles gewoon in het POP3 protocol ingesteld waarbij tablet en mobiel de mails nooit mogen verwijderen van de server en de mailclient op mijn laptop dat pas na 14 dagen mag doen.
En een mailtje gestuurd vanaf tablet of mobiel krijgt een automatische BCC naar het eigen adres zodat ik alsnog alle verzonden mail op alle apparaten zie. Het is maar net wat je voorkeur heeft.
Hoi Frans en Wanda, per e-mail programma of app kan de standaard instelling van een ingesteld POP account anders zijn. De instelling dat er een kopie wordt achtergelaten op de server is niet standaard bij het gebruik van POP en dient vaak apart ingesteld te worden in het mail programma of app. Geavanceerde gebruikers zullen hiermee bekend zijn maar beginnende gebruikers niet. Vandaar dat ik het even ‘makkelijk’ gehouden heb 🙂 Groetjes Tabitha
Hallo Tabitha. Ik mis ook de omschrijving hoe ik een POP om zou moeten zetten naar een IMAP. Is het mogelijk hier een werkwijze voor aan te geven? Ik zou dit willen doen in Apple Mail, maar ik krijg een conflict en dus helemaal geen mail meer.
Hoi Wim, dat is een goeie. Volgens mij zou je je e-mail gewoon opnieuw moeten kunnen instellen met IMAP. Als dat niet werkt, dan kan je het beste even deze vraag stellen aan mijn technische collega’s. Dat kan via http://kort.md/nieuwticket. Succes! Tabitha
Ik heb tot voor kort altijd met POP gewerkt en dat beviel prima. Ik bewaar bijna al mijn mails, dat is mijn werkkapitaal. Nu heb ik per ongeluk IMAP ingesteld en ik vraag mij af of er een limiet is aan het aantal bewaarde mails?
Hoi Carine, je hebt bij Mijndomein 1 GB aan schijfruimte beschikbaar voor e-mail. Maak je trouwens weleens een back-up? Slim om te doen, zodat je zeker weet dat je werkkapitaal nooit verloren gaat. Succes! Groetjes Tabitha
Ik heb al jaren een domeinnaam geclaimd en daaraan gekoppeld een email adres. De server voor de ontvangen mails heb ik ingesteld als Incoming IMAP server: mail.naamwebsite.nl. De te verzenden server heb ik genomen van de internet provider XS4ALL smtp.xs4all.nl met de daar bekende gebruikersnaam en ww. Nu krijg ik de laatste tijd (steeds vaker) foutmeldingen vanwege een SPF fout: Why did SPF cause my mail to be rejected? What is SPF? SPF is an extension to Internet e-mail. It prevents unauthorized people from forging your e-mail address (see the introduction). But for it to work, your own or your… Lees verder »
Hoi Michiel,
ik neem aan dat je al op onze helpdesk hebt gekeken? Hier bijvoorbeeld: https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl/articles/200448252-E-mail-instellen-met-IMAP
Kom je er niet uit, stel je vraag dan even aan mijn technische collega’s via http://kort.md/nieuwticket
Groet, Tabitha
Ik heb tot gisteren altijd mijn mails goed kunnen binnenhalen en verzenden met imap en uiteraard de juiste instellingen. Dit ging goed op mijn tablets en telefoons allemaal voorzien van Android.
Echter sinds vandaag heb ik internet via KPN en krijg ik geen mail meer Verzonden of binnen via de WiFi thuis.
Wat kan ik doen om dat weer goed te krijgen?
Hoi Kouwenberg, onze experts kunnen je vast hiermee helpen. Stel je vraag via onze helpdesk http://kort.md/nieuwticket
Succes! Tabitha
Hallo Tabitha, Kun je mij zeggen of er inderdaad meerdere apparaten op dezelfde mailbox kunnen worden AANGESLOTEN onder IMP ??? Er staan dan meerdere apparaten op dezelfde MAILBOX. Waarom combineert ZIGGO soms een toegekend e-mailadres aan één ander e-mail adres? Hoe kan in dit soort zaken alles worden beveiligd?? Welke software pakketten?
Graag jouw antwoord in deze. Mijn e-mail adres is schimtech@ziggo.nl
bij voorbaat dank. beëdigde teksten, vertalingen.
Hoi Simtech, ik kan je vertellen hoe het zit bij Mijndomein: je kunt zoveel e-mailadressen aanmaken als je wilt. Elk e-mailadres kun je los instellen op je apparaten. Wil je op 1 plek post van meerdere e-mailadressen ontvangen, dan is dat afhankelijk van het programma dat je gebruikt. Of misschien is catch-all wel wat voor jou, meer hierover: https://nieuws.mijndomein.nl/tips/5-tips-email-instellingen/
Tabitha
ik kan helemaal niets op de site, geen mailadres veranderen, de vragen van de helpdesk linken niet door etc. Wanneer ik mijn mailadres wil veranderen, kan ik alleen mijn wachtwoord veranderen. Ik weet niet wat er aan de hand is…. bel me even 0637175192
Hallo Paul, dat is vervelend om te horen! Heb je al geprobeerd een ticket in te sturen via deze link? https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl/requests/new
Dat zou moeten lukken. Zo niet, laat het even weten. Tabitha
Zou prettig zijn als jullie bereikbaar zijn,
Hoi Dennis, wij zijn bereikbaar via onze Helpdesk. Ga naar https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl, daar vind je antwoord op je vraag. Succes! Tabitha
Hoi,
Ik heb dus een email pakket en na mijn iMac crash ben ik nu al een hele dag bezig om mijn email account via mijn domein geïnstalleerd te krijgen. Een vraag aan de helpdesk levert me een standaard instellingen verhaaltje op (alsofik dat niet weet) maar oplossen tot op heden ho maar. Bah. Ik heb wel al mijn website bij jullie weggehaald en ga er nu over denken om ook maar weer naar een andere provided te gaan om email te ontvangen. Jammer maar helaas.
Hoi Alexandra, jeetje dat is onhandig. Wist je dat je tegenwoordig tijdens kantooruren ook kunt chatten met onze experts? Dan kun je makkelijker je vraag stellen en helpen we je direct totdat we jouw antwoord hebben gevonden. Kan op https://helpdesk.mijndomein.nl/. Succes! Tabitha
en wat zijn dan de instellingen als je een IMAP emailaccount op je laptop wilt?
Hoi Edy, in het artikel staat dat je het beste even op https://helpdesk.mijndomein.nl/ kunt kijken. Daar hebben we voor elk apparaat een uitgebreide uitleg staan. Groet, Tabitha
Hallo, ik krijg via imap op smartphones alleen maar mail te zien van de laatste 14 dagen. Hoe kan ik oudere mail bekijken, zonder naar webmail te gaan?
Hallo Joop, kijk even op https://helpdesk.mijndomein.nl/ voor antwoord op deze vraag. Daar kun je ook een chat starten met een van onze e-mailexperts of een ticket inschieten. Groet, Tabitha
hi kan ik mijn email instellen op mijn computer. wat ik hier lees is alleen voor draag bare devices.
Hoi Achie, ja hoor op je computer kan ook met meerdere programma’s. We hebben alle handleidingen hier neergezet: https://helpdesk.mijndomein.nl/
Klik op e-mail en beantwoord daarna de vragen onder de blauwe balk. Dan vind je snel de juiste handleiding.
Tabitha
Hoi, worden de taken ook gesynchroniseerd met Outlook? Kan ik in Outlook ook vlaggen met verschillende periodes aan emails hangen?
Hoi Ruben, op onze helpdesk vind je veel antwoorden op vragen. Misschien ook op deze wel. Staat jouw vraag er niet tussen? Start dan een chat of maak een ticket aan. Onze specialisten helpen je graag. Groet, Tabitha
Hallo, Is het mogelijk om je mijndomein kalender toe te voegen aan de Outlook app voor iOS? Mail box gaat wel, maar kalender pakt het niet. Is er daar al een oplossing voor?
Hoi Rav, op onze helpdesk staan heel veel handleidingen, misschien staat antwoord op jouw vraag er ook wel tussen. Heb je meer hulp nodig? Elke handleiding bevat onderaan een contact link naar onze specialisten. Groet, Tabitha
Hallo,
Ik ervaar al bijna 14 dagen grote problemen met mijn mail en kan jullie support niet bereiken. Ik kan wel mail verzenden maar niet ontvangen. Wilt u mij alstublieft helpen!?! Mijn alternatieve mail heb ik hieronder ingevuld…
Hallo Francisca, het is momenteel erg druk bij ons supportteam. Heb je jouw vraag al gesteld via onze Helpdesk? Kies voor e-mail en volg de stappen. Elke handleiding heeft een contactlink onderaan. Groet, Tabitha
Hallo Tabitha, Ik kan nu al een week geen email meer verzenden en ontvangen. Heb al een ticket aangemaakt. Maar sorry dat ik het even zeg experts waar dan. Krijg een vaag antwoord dat het een en ander over is gezet maar dat het geen problemen heeft gegeven. En dat ook nog op een datum die niet overheen komt met mijn melding. Ik heb zelf al het een en ander gevonden bij de meldingen van werkzaamheden. Dan stuur je dat naar de experts van jullie en dan 3 dagen later heb je nog geen antwoord. Ook de webmail ontvangt niets… Lees verder »
Hallo A, dat is vervelend om te horen en niet de bedoeling. Heb je een ticketnummer? Dan kijk ik of ik iets voor je kan betekenen. Groet, Tabitha
Hoe stel ik mijn emailadres in op mijn telefoon
Hoi Ed, je kunt hiervoor de handleiding vinden op deze link: https://mijndomein.zendesk.com/hc/nl/sections/200141591-E-mail-instellen-op-Mobiel-Tablet- Mocht je nog tegen problemen aanlopen dan helpen mijn collega’s bij de Helpdesk je graag verder. Groet, Laura