Is jouw domeinnaam beschermd?

Jorrit Ch. Jansen Schoonhoven 19 december 2016

Je hebt een goede naam als domeinnaam vastgelegd; heel mooi maar let op, de naam is nog niet beschermd en anderen kunnen hier zelfs nog mee aan de haal gaan!

Voorbeeld:
Stel dat je kleding/shirts wil gaan verkopen onder de naam STRIHS; je hebt de domeinnaam strihs.nl vastgelegd en gaat rustig aan de slag met het opzetten van het bedrijf. Terwijl je nog bezig bent met de opzet van het bedrijf (o.a. website, producten/labels met de naam STRIHS, Kamer van Koophandel inschrijving, enz.) blijkt er ineens iemand te zijn die de naam STRIHS heeft geregistreerd als Benelux merk voor de kledingbranche; jij kan en mag nu de mooie door jouzelf bedachte naam ineens niet meer gebruiken en betreffend persoon kan zelfs jouw domeinnaam strihs.nl opeisen. Dit kan hij/zij zelfs doen als de Benelux merkregistratie van latere datum is dan de domeinnaam registratie! De handelsnaam inschrijving geeft ook geen bescherming, aangezien er nog geen commerciële bedrijfsactiviteiten zijn.

Deze vervelende/bizarre situatie (en schade!) had simpel voorkomen kunnen worden door een tijdige Benelux (of EU) merkregistratie STRIHS door de domeinnaam houder zelf. Als je een vergelijkbare situatie hebt meegemaakt of denkt dat dit eventueel bij jou van toepassing kan zijn, horen wij dat graag. Dat niet alleen startende bedrijfjes wel eens vergeten hun naam/namen te beschermen door een merkregistratie maar ook grotere reeds gevestigde bedrijven, laat het volgende ‘live voorbeeld’ van nota bene een multinational zien.

Live voorbeeld: Gillette Mach 3
Het Amerikaanse bedrijf Gillette was midden jaren ‘90 volop bezig met de ontwikkeling en de voorbereidingen van een wereldwijde reclamecampagne voor hun nieuwe scheermes: Gillette Mach 3. Toen ze de naam Mach 3 in Europa als merk wilden registreren (dat hadden ze dus nog niet gedaan) kwamen ze er tot hun schrik achter dat een klein Nederlands bedrijf de merkregistratie MACH voor de Benelux bezat. En daarmee kon zij dus de gehele Europese markt voor Gillette blokkeren.

Gillette heeft dit toen opgelost door het probleem ‘af te kopen’. Het kleine Nederlandse bedrijf hoefde zich daardoor over de toekomst weinig zorgen meer te maken…

Een domeinnaamregistratie of zelfs een KvK-inschrijving geeft dus geen bescherming. Registreer je naam daarom ook altijd direct als merk. Wil je controleren of je naam als merk nog beschikbaar is? Kijk dan op deze website.

In het kort:

  • De meeste domeinnamen die worden aangevraagd zijn productnamen en bedrijfsnamen.
  • Product- en bedrijfsnamen worden (juridisch) slechts beschermd middels merkregistratie.
  • Indien een productnaam en/of bedrijfsnaam niet als merk zijn geregistreerd, zijn zij vogelvrij en kunnen derden meeprofiteren van opgebouwde reputatie en goodwill daar zonder merkregistratie geen exclusief gebruiksrecht geclaimd kan worden.
  • Erger nog, een derde kan zelfs verbieden ‘eerdere/oudere’ productnamen en bedrijfsnamen nog verder te gebruiken (ook als domeinnaam!) indien hij wel deze benamingen als merk heeft laten registreren.
  • Een merkregistratie van een productnaam en/of bedrijfsnaam is (juridisch) het beste wapen om op te treden tegen een ieder die zonder toestemming een overeenstemmende benaming gebruikt, ook op het Internet (als domeinnaam en/of metatags en adwords).
  • Een domeinnaam inschrijving zelf creëert geen merkrecht en dus geen bescherming.

Het als merk registreren van productnamen en bedrijfsnamen is dus ‘een must’ en zou een ieder/elk bedrijf moeten doen.

Meer lezen over dit onderwerp? Klik hier en hier




Jorrit Ch. Jansen Schoonhoven

Jorrit Ch. Jansen Schoonhoven

Jorrit Jansen Schoonhoven is een echte IP (Intellectual Property) specialist/ondernemer in hart en nieren.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op


Uitgelicht