Spam voorkomen in je mailbox: 7 tips

Een nieuwsbrief waar je je helemaal niet voor had aangemeld, een advertentie van een bedrijf dat je helemaal niet kent, spam ben je liever kwijt dan rijk. Met deze tips kan je spam voorkomen.
Tip 1: verdedig je mailbox
Er zijn tegenwoordig goede spamfilters en firewalls die spam en phishing e-mails voor het grootste deel tegenhouden. Maak daar gebruik van en installeer ze op je computer. Heb je e-mail bij Mijndomein, dan houden onze spamfilters en antivirusbeveiliging zoveel mogelijk spam bij je vandaan. Je kunt ons ook helpen die spamfilters te verbeteren. Stuur een voorbeeld van het mailtje naar onze helpdesk en help zo met het trainen van ons spamfilter.
Stel een veilige verbinding in op je apparaten
Geen zin om je e-mail via webmail te lezen? Dan gebruik je vaak een programma of app op je computer of smartphone. Zet daarbij altijd SSL of TLS aan. Doe je dat niet en haal je je e-mail binnen op bijvoorbeeld een openbaar wifinetwerk, dan worden de wachtwoorden onbeveiligd verstuurd en kan het zijn dat je honderden ‘mail delivery fail’-mails ontvangt. Daarnaast kunnen kwaadwillende hackers makkelijker je e-mail binnenkomen. Gevolg: spam en misschien zelfs een blokkade op je e-mailadres. Op onze helpdesk staat meer informatie over e-mail instellen op je apparaten.
Tip 2: let op waar je je e-mailadres achterlaat
Je kunt geen reactie achterlaten op een forum of geen bestelling plaatsen zonder je e-mailadres op te geven. Moet dat altijd? Houd in de gaten waar je je e-mailadres achterlaat. Is deze website betrouwbaar? Check bijvoorbeeld of de website een goed SSL-certificaat heeft zodat je veilig je gegevens kunt invullen en opsturen via de website. Controleer ook of je kunt aangeven of je wel of niet een nieuwsbrief wilt ontvangen en of je e-mailadres met derden mag worden gedeeld.
Verstuur je een e-mail naar een groep mensen, zet alle e-mailadressen dan altijd in de BCC. Iedereen ontvangt jouw e-mail wel, maar de ontvangers kunnen elkaars e-mailadressen niet zien. Je weet nooit wie al die e-mailadressen te zien krijgt. Zo kan je spam voorkomen bij jouw vrienden en contacten.
Tip 3: niet reageren!
Krijg je een e-mail die je niet herkent: niet op reageren. Ook als een e-mail net echt lijkt, controleer altijd goed of alles klopt. Phishingmails worden steeds slimmer. Als spammers een reactie krijgen op hun mail, dan weten ze dat jouw e-mailadres echt bestaat en kom je helemaal niet meer van ze af. Dat betekent dus ook dat je beter niet kunt klikken op een uitschrijven-link in een e-mail die je niet herkent. Denk ook 2 keer na voordat je je afwezigheidsassistent aanzet. Zeker als je al wat last hebt van spam. Want ook dan gaat er een automatische e-mail naar de spammer toe en weet hij dat je e-mailadres bestaat.
Tip 4: Let op je wachtwoorden
Misschien een beetje een open deur, maar zorg voor goede wachtwoorden. Want ook zo kun je spam voorkomen. Je wilt natuurlijk niet dat criminelen via je wachtwoord in jouw e-mail komen. Pak niet overal hetzelfde wachtwoord, gebruik zowel letters als tekens en cijfers, er zijn genoeg tips over goede wachtwoorden te vinden. Of gebruik een wachtwoordmanager zoals LastPass of Dashlane.
Tip 5: gebruik een los e-mailadres
Heb je e-mail van Mijndomein, dan kan je zoveel e-mailadressen aanmaken als je wilt. Maak een los e-mailadres aan om in te vullen op websites. Een voorbeeld. Ik heb de domeinnaam tabithavanmijndomein.nl. Het e-mailadres ik@tabithavanmijndomein.nl gebruik ik voor mijn normale werk, dus die vul ik niet in op andere websites. Ik maak spam@tabithavanmijndomein.nl aan en die vul ik in bij aanmeldingen en reacties op fora. Mocht er spam via dit e-mailadres komen, dan blijft mijn normale inbox schoon.
Dit doen onze techies: e-mailadres per bedrijf
Het kan trouwens nog een stapje verder: maak per inschrijving een los e-mailadres aan. Het voordeel hiervan is dat ik kan zien via welke website de spam is binnengekomen. Wil ik bijvoorbeeld een bestelling plaatsen bij bol.com, dan maak ik het e-mailadres bol@tabithavanmijndomein.nl aan. Die verwijs ik door naar spam@tabithavanmijndomein.nl zodat ik alle e-mail nog wel op 1 plek kan lezen. Als ik spam binnenkrijg, dan kan ik zien dat het bijvoorbeeld bij bol@tabithavanmijndomein.nl vandaan komt.
Tip 6: check je WHOIS
Registreer je een domeinnaam, dan is de kans groot dat jouw gegevens openbaar in de WHOIS terechtkomen. Dat betekent dat je naam, je e-mailadres en andere contactinformatie vrij te vinden zijn voor spammers. Dat is niet zo fijn.
Gelukkig heb je daar bij domeinextensies als .frl en .amsterdam geen last van als je een privépersoon bent. Dat geldt sinds de invoering van de nieuwe privacywet AVG trouwens voor de meeste domeinextensies, behalve landenextensies. Heb je een .nl-domeinnaam, dan is helaas nog wel je e-mailadres zichtbaar maar geen telefoonnummers of andere gegevens. Bekijk hier wat de regels zijn voor andere landenextensies.
Tip 7: gebruik reCAPTCHA
Heb je een eigen website met een contactformulier, dan kan je spam voorkomen door reCAPTCHA te gebruiken. Check ook altijd of de afzender van je contactformulier een e-mailadres van jou is. En gebruik SSL zodat je website echt zo veilig mogelijk is. Wel zo aardig voor je bezoekers.
Hoe voorkom jij spam in je e-mail? Geef jouw tips hieronder.
Kan ik mijn spamfilter niet zelf insteken bij Mijndomein? Ik gebruik IMAP. Mijn pc vangt spam op maar iPad niet….dus handiger zou zijn om het überhaupt niet binnen te krijgen.
Ben het helemaal eens met Fred M. Waarom kan Mijndomein niet meer doen aan Spam voorkoming, Dit mag geen probleem zijn, zeker niet wanneer wij als klant ook nog aangeven kunnen om welke Spam het handelt.
Hoi Eric, we doen er alles aan om zoveel mogelijk spam tegen te houden en houden dit continu in de gaten. Daar kunnen de meeste huis-tuin-en-keukenfilters niet tegenop. Kijk ook eens hier: https://www.mijndomein.nl/over-mijndomein/onze-technologie. Groet van Tabitha
Hoi Fred, ik heb het even nagevraagd bij mijn technische collega’s. We kunnen helaas geen filters van derden op ons platform installeren. We doen er alles aan om zoveel mogelijk spam tegen te houden en houden dit continu in de gaten. Krijg jij toch spam binnen via je iPad? Stuur een voorbeeld van het mailtje naar onze helpdesk en help zo met het trainen van ons spamfilter. Groet van Tabitha
Ik wijs kernwoorden aan zoals Phillipines, als die tekst in een bericht voorkomt zie ik er niks van, is meteen verwijderd. Daarmee is 99,9 % van de spam opgelost
Veel emailadressen staan normaal vermeld op sites. Is het nuttig om die vermeldingen anders te doen? bijvoorbeeld piet (at) puk.nl.
Hoi Paul, goeie tip. Let wel op: spammers verzamelen e-mailadressen via websites en forums en begrijpen inmiddels trucjes als die waarbij ‘[at]’ het apenstaart (@) vervangt. ‘versleutel’ je e-mailadres, bijvoorbeeld ‘pietAPENSTAARTJEpukpuntnl’. Wat ook nog mogelijk is het e-mailadres te vervangen door een afbeelding van het desbetreffende e-mailadres. Beide trucjes maken het voor de zoekmachines lastiger om jouw gegevens te gebruiken. Tabitha
excuus, vraag dubbel.
Een andere prima oplossing is zuinig te zijn op je email door gebruik te maken van de service van jetable.org (http://www.jetable.org/nl/index ) of van “Ik ben spam vrij” ( http://www.ikbenspamvrij.nl/ )
Beide websites leveren (gratis) een tijdelijk email adres waarvan de geldigheidsduur instelbaar is. Daarbij geef je je eigen email adres op, waardoor gedurende de tijd dat het tijdelijk adres geldig is, de ontvangen email wordt doorgestuurd.
Vooral erg handig op sites waar je een e-mailadres MOET opgeven en je dat eigenlijk niet wil of vertrouwd.
Dag Tabitha, het handigst en eenvoudigst zou zijn als Mijndomein haar gebruikers zélf de mogelijkheid biedt om een filter in te stellen, zoals bv. jullie concullega’s van dds.nl dat al meer dan 15 jaar doen. Ik bepaal daar zelf welk domein of adres ik naar een spambox verwijs, zodat de spam mijn ipad, telefoon of welk ander apparaat dan ook niet eens bereikt. Ik heb jullie al enkele keren hierom gevraagd en jullie hebben aangegeven het een goed idee te vinden, maar dat “een verbeterpunt aandragen niet automatisch betekent dat het zal worden uitgevoerd”. Dat is erg jammer en je… Lees verder »
Hoi Jaap, bedankt voor je suggestie. Ik kan niet meer zeggen hierop dan mijn collega’s helaas. Weet wel dat wij er zelf alles aan doen om zoveel mogelijk spam tegen te houden en we houden dit continu in de gaten. Veiligheid is voor ons belangrijk. Kijk ook eens hier voor meer informatie over onze technologie: https://www.mijndomein.nl/over-mijndomein/onze-technologie. Groet van Tabitha
Beste Tabitha, ik heb een lijst van ergens tussen de vijftig en honderd webshops. Wil je zeggen dat ik bij elke webshop een ander e-mailadres moet gebruiken. Kun je überhaupt zoveel adressen aanmaken?!
Hallo Jaap, de tips hierboven zijn suggesties. Je kunt zelf kijken wat voor jou het beste werkt. Heb je mail bij ons draaien? Dan kan je trouwens wel onbeperkt e-mailadressen aanmaken 😉
Tabitha
Ik doe iets soortgelijks al jaren d.m.v de catchall: je kunt on the fly iets verzinnen (je hoeft niets apart aan te maken) en alles komt binnen bij 1 mailaccount.
Handige blog, erg leerzaam!
Hele handige blog! Spam kan soms zo vervelend zijn..
Toch blijft het lastig dat ik niet zelf mijn ongewenste adressen kan ingeven. Vooral als je zoals ik op verschillende platforms je mail leest en verstuurt. Het meest logische is dat je daar waar de mail centraal binnenkomt je spam instellingen doet i.p.v. het op alle verschillende platforms bij moet houden. Ik ben nu al jaren bij mijndomein klant en verder tevreden over de service. Maar dit is een punt waardoor ik een overstap zou kunnen overwegen. Ik zou het fijn vinden wanneer dit probleem door jullie kan worden opgelost.
Hoi Jos, we zijn bezig met een vernieuwd platform en in de toekomst verbetert er e.e.a. rondom spambeheer. Ik kan je nog niets beloven, maar houd het in de gaten 😉
Groet, Tabitha
Waarom gebruiken jullie geen Spamexperts net als hostnet, daar kon ik zelf mails blokkeren die ik ongewenst vind, nu kan ik zelf niet bepalen. welke mails ik wel wil ontvangen en zojuist niet!
Ik vind dit best slechte zaak en prijzig als om 30 euro per jaar gaat, voor paar euro meer heb ik eigen spamfilter!
ik zou dat echt aanraden. (spamexperts)
Hi QM Radio,
Het klopt dat ons e-mailplatform geen Spamexperts gebruikt. Goed dat je dit als tip meldt, want we werken altijd aan verbetering van ons platform. We nemen het mee!
We gebruiken nu andere spambeveiliging en als die een beveiligingsprobleem ziet in de mail of het verdacht vindt, dan krijgt de verzender een melding dat de e-mail niet afgeleverd kon worden met een foutcode OXS_502. Hier hebben we ook een helpdeskartikel van: https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl/articles/360002663157-Foutmelding-Message-refused-OXS-502
Groet, Tabitha
Sinds de verhuizing van mijn zakelijk emailadres en website van xs4all naar Mijndomein krijg ik absurd veel spam. Heeft Mijn domein geen eigen filters??
Hoi Hans, wij gebruiken zeker spamfilters. Kijk eens op https://helpdesk.mijndomein.nl/ voor tips en trucs in het gebruik van deze filters. Tabitha