5 SEO-tips die je niet wilt missen

Joost 15 februari 2016

Vraag jij je af hoe jouw website beter vindbaar wordt in Google? Met deze 5 SEO-tips helpen we je op weg.

 

#1 Schrijf goede content

Een voorwaarde voor vindbaarheid in Google is dat je goede content hebt op je website. Goede content wil zeggen dat jouw teksten en afbeeldingen interessant zijn voor jouw doelgroep. Zorg ook dat de teksten zo veel mogelijk origineel zijn en zonder taalfouten.

Hoe weet je of je goede content hebt geschreven? Controleer dit door je pagina met webteksten te delen op social media. Wordt de pagina geliket of gedeeld? Dan schrijf je waarschijnlijk goede content. Gebruik ook Google Analytics om te achterhalen of jouw content wordt gelezen. Let hierbij op het bouncepercentage en de gemiddelde tijd die een lezer besteedt aan jouw webpagina.

#2 Responsive website

Een responsive website is tegenwoordig een pré. Responsive wil zeggen dat jouw website duidelijk leesbaar is op een desktop computer, maar ook op tablet en smartphone zonder dat de lezer hoeft in te zoomen op het bericht. Websites die responsive zijn, krijgen een hogere beoordeling door Google. Is jouw website nog niet responsive? Vraag je webbouwer naar de mogelijkheden. Wanneer je een WordPresswebsite  hebt kun je het ook eenvoudig zelf doen door een ander thema te kiezen dat wel responsive is.

Wil je weten of jouw website responsive is? Controleer het op de mobielvriendelijke test van Google.

#3 Lokale SEO

Google hecht steeds meer waarde aan lokaal zoekgedrag. Logisch, door toenemende zoekopdrachten op smartphones, moeten resultaten beter worden afgestemd op de mobiele gebruiker. Om lokaal gevonden te kunnen worden, maak je een Google+ bedrijfspagina aan. Dit is vereist. Een Google+ bedrijfspagina is namelijk een bewijs aan Google dat jouw bedrijf ook daadwerkelijk op die locatie is gevestigd.

#4 kwalitatieve links

Ook al is goede content de belangrijkste factor om goed gevonden te worden, kwalitatieve links naar jouw website blijven enorm belangrijk. Echter, tegenwoordig gaat het er niet om de hoeveelheid inkomende links, maar om de reputatie en betrouwbaarheid van de websites die naar jou linken. Je kunt beter één goede link hebben van een bekende website, dan tien links van nietszeggende sites. Door deel te nemen aan discussies op forums en content aan te bieden op branchegerelateerde nieuwssites, zorg je al snel voor kwalitatieve links.

#5 Longtail zoekwoorden

Het is niet makkelijk om op één bepaald zoekwoord gevonden te worden. Misschien wel onmogelijk, denk maar eens aan ‘bank’: daar concurreren financiële instellingen en zitmeubels met elkaar.  Gelukkig zoeken de meeste mensen met 2 of 3 woorden in Google. Soms met hele zinnen. Om goed vindbaar te worden moet je dus weten met welke woorden jouw doelgroep zoekt. Een handige tool is de Google Zoekwoordplanner. Achterhaal welke zoekwoordcombinaties jouw doelgroep gebruikt en verwerk deze zoekwoordcombinaties in jouw webteksten.

Extra hulp met een handleiding over SEO

Met de bovenstaande 5 SEO-tips maak je jouw website beter vindbaar. Vergeet niet dat goede content de meest bepalende factor is om goed gevonden te worden. Besteedt daarom voldoende aandacht aan je webteksten en kies je zoekwoorden zorgvuldig uit.

Wil je meer over SEO leren? Met een handleiding over SEO leer je de basis van zoekmachineoptimalisatie. Natuurlijk kan je ook Googelen op termen als “SEO handleiding” of “SEO-tips”. Je vindt veel praktische informatie hoe jij jouw website beter vindbaar maakt.




Joost

Joost werkt als Manager Marketing bij mijndomein.nl



Uitgelicht