Check de afzender van je contactformulier

Tabitha 6 januari 2017

Heb je een contactformulier op je website, zorg er dan voor dat het e-mailadres van degene die het formulier invult, niet als afzender van je contactformulier staat vermeld. Dat is namelijk een walhalla voor spamrobots.

Als je een e-mail verstuurt met een e-mailadres dat niet van jou is, dan komt de e-mail niet aan. Spamrobots maken daar graag misbruik van en dat is storend. Het is ook niet volgens de regels om het e-mailadres van iemand anders te gebruiken. Reden genoeg om het aan te passen.

Afzender aanpassen

Je kunt de afzender van een bericht vanuit het contactformulier veranderen door de configuratie van je website aan te passen. Om risico’s te voorkomen, kun je het beste jouw eigen domeinnaam (dus @jouwdomeinnaam.extensie) gebruiken. Heb je geen e-mail via Mijndomein? Geef dan aan welke e-mailservers mogen versturen namens jouw domein. Dat kan je doen door je SPF-record goed in te stellen in je DNS.

Voorkom spam met reCAPTCHA

Pas je toch je contactformulier al aan, check dan ook even of je contactformulier goed beschermd is tegen spamrobots. Misbruik kan je voorkomen door een onzichtbare reCAPTCHA aan je contactformulier toe te voegen. 

Helpdesk

Lees je meer over het contactformulier in WordPress of de e-mailinstellingen in Joomla in de Mijndomein Helpdesk www.helpdesk.nl.




Tabitha

Tabitha is Content Marketeer bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, websites en ondernemen. Tabitha is kookgek, verslindt series, presenteert bij de lokale tv en is zelf ook ondernemer.



Uitgelicht