What the fold are you talking about?

Foppe van der Veen 8 februari 2018

Iedereen die weleens een website gebouwd heeft, staat op een gegeven moment voor de keuze: wat komt er above the fold en wat below the fold. Voor wie bij deze termen geen belletje gaat rinkelen zou ik willen zeggen: houden zo. Maar aangezien ik het onderwerp zelf aansnijd, licht ik het met plezier toe.

The fold (de vouw) is een term die voortkomt uit de wereld van de gedrukte kranten. Een krant wordt doorgaans één keer dubbelgevouwen en vervolgens op een stapel gelegd in de kiosk. Een potentiële koper ziet dus alleen de koppen en artikelen van een halve voorpagina. Het spreekt voor zich dat dat wat boven de vouw te zien is, voor een belangrijk deel bepaalt of de krant wel of niet gekocht wordt.

OK, point taken. Bij een gedrukte krant is het dus belangrijk om de belangrijkste informatie op de voorpagina boven de vouw te plaatsen. Maar waarom komt die “vouw” dan ook zo vaak terug in discussies als het gaat over het ontwerpen van een website?

Dat heeft er alles mee te maken dat het web relatief gezien nog steeds een vrij jong medium is. En zoals altijd worden vaak eerst ongeschreven wetten en terminologie van oude media gebruikt om nieuwe media te duiden.

Als we het bij webdesign hebben over “de vouw” gaat het over de onderkant van het beeldscherm. Dat stuk van de webpagina dat je niet ziet, tenzij je gaat scrollen.

Maar is die vouw bij webdesign wel echt zo relevant?

Jaren negentig

In de jaren negentig in ieder geval wel.  En dat had twee redenen:

  1. (Bijna) iedereen had een een 15” beeldscherm;
  2. Scrollen was gedoe.

Eerlijk is eerlijk: het leven van een webdesigner was in die tijd een stuk eenvoudiger.  Praktisch elke gebruiker had hetzelfde formaat beeldscherm en je wist dus precies hoe jouw briljante ontwerp er bij iedereen uit kwam te zien. En belangrijker nog: waar de “vouw” zou zitten. Tegenwoordig internetten we op telefoons, tablets, laptops en desktops in alle vormen en maten. Daardoor kun je niet meer spreken van een universele vouw. Het is praktisch niet meer mogelijk om boven de vouw te ontwerpen. Want niemand weet waar hij zich bevindt.

Maar de belangrijkste reden is dat scrollen 20 jaar geleden domweg ingewikkeld was. Je moest letterlijk met de muis naar de zijkant van het scherm. Om vervolgens met het pijltje de scrollbalk vast te klikken en dan het geheel naar beneden te slepen…

Kortom, in de jaren negentig was er alle reden om de belangrijkste informatie op een website boven de vouw te plaatsen.

To scroll or not to scroll

Tegenwoordig is scrollen voor de internettende mensheid een tweede natuur. Touchscreens en trackpads werken als een magneet op onze vingers en de tijd dat we met een muis een scrollbalk vast moesten klikken, ligt ver achter ons.

Maar betekent dit dat we dan gewoon onbeperkt lange websites kunnen bouwen?  Nee, want dat het tegenwoordig heel makkelijk is om te scrollen, betekent niet dat gebruikers graag letterlijk tot de bodem gaan. De kunst is om de bezoeker ten allen tijde te verleiden om door te scrollen. De opbouw van een pagina is dus cruciaal en als designer moet je meer dan ooit nadenken over wat je bovenaan de pagina plaatst en wat daaronder, en wat daar weer onder, en wat daar weer onder…

“Een goed design van een pagina wekt op elk moment voldoende nieuwsgierigheid op om door te scrollen.”

Scrolling is a continuation, clicking is a decision

Door goed na te denken over de opbouw van een lange pagina kun je in potentie een veel krachtiger website bouwen dan wanneer je enkel werkt met “korte” pagina’s en veel doorkliks. In het laatste geval moet de gebruiker namelijk een concrete actie doen om meer informatie te krijgen: klikken. Op een lange pagina heb je als designer veel meer invloed op hoe je de gebruiker langs je informatie leidt. Je hoeft hem alleen maar scroll na scroll te blijven boeien.

Sta je op het punt om een nieuwe website te (laten) maken? Maak je dan niet druk over de vouw. Focus je liever op hoe jij jouw bezoeker langs jouw informatie wilt leiden. Bepaal welke informatie het belangrijkste is en plaats deze bovenaan de pagina. Maar denk vooral ook na over hoe je met die informatie de bezoeker enthousiast maakt om meer te lezen en dus te scrollen.

Wil je meer weten over het mysterie van de fold?  En twijfel je toch nog of hij misschien toch echt wel bestaat? Lees dan verder op:

http://abovethefold.fyi




Foppe van der Veen

Foppe van der Veen

Deze gastblog is geschreven door Foppe van der Veen. Hij is mede-eigenaar van MAS Outreach. Een reclamebureau dat zich specialiseert in crossmediale communicatie en user centered design.

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Pounamu Recent comment authors
  Subscribe  
Abonneren op
Pounamu
Gast
Pounamu

Interessant artikel, maar goed dat Engels mijn tweede taal is;-; Terwijl ik dit schrijf en mijn tekst lees realiseer ik me dat een opmerking (tevens ongevraagd advies) m.b.t. de leesbaarheid/toegankelijkheid van een wesite mij al een poos “op de tong” ligt:
Wat een hinderlijke gebruiksonvriendelijke trend in webdesign is het toch dat tekst op een witte achtergrond LICHT GRIJS moet zijn. Zoals wat mij nu overkomt in dit reactie scherm. Wordt dat geacht chic te zijn? Of “zoooo 2017/2018” ?
Gelukkig heb ik Mijn Domein daar in de artikelen nog niet op betrapt. Chapeau dus!



Uitgelicht