De meest gemaakte SEO-fouten anno 2017

Tabitha 4 oktober 2017

Het optimaliseren van een website voor zoekmachines wordt steeds belangrijker. Toch lopen veel bedrijven en particulieren tegen problemen aan als het op SEO aankomt. Wij lichten hieronder de zeven meest voorkomende SEO-fouten toe. En belangrijker nog: hoe los je deze op?

1. Gebroken links

Gebroken links zijn niet bevorderlijk voor je SEO. Een gebroken link ontstaat wanneer een webpagina is verwijderd, een URL fout is ingevoerd of wanneer een URL aangepast wordt zonder redirect naar een nieuwe webpagina. De bezoeker krijgt een 404-errorpagina te zien bij het bezoeken van de URL. De bezoeker krijgt niet de informatie die hij of zij wil zien, waardoor de website volgens de bezoeker en volgens Google daalt in kwaliteit. De gebroken links worden meegenomen in de ranking, waardoor tevens je positie in de zoekresultaten daalt. Je kunt gebroken links verhelpen door ze op te sporen en de URL te vervangen met de juiste. Je kunt ook een redirect naar een andere webpagina toepassen, zodat het verkeer naar deze pagina toch aan de gewenste informatie komt.

2. Indexeren door zoekmachines is niet mogelijk

Het lijkt voor de hand liggend, maar als je pagina niet te indexeren is door zoekmachines wordt je niet weergegeven in de zoekresultaten. Het is een van de grootste fouten die webmasters maken. Op het moment van bouwen, wil je misschien geen bezoek van zoekmachines, maar vergeet daarna niet om de mogelijkheid tot indexeren weer te activeren. Bekijk of het robots.txt-bestand op de server zoekmachines niet verteld dat bepaalde pagina’s niet meegenomen mogen worden in de resultaten.

3. Verkeerde manier van linkbuilding

Linkbuilding is erg belangrijk om je website beter vindbaar te maken voor zoekmachines door links te ontvangen van andere websites. Een veelvoorkomende fout op het gebied van linkbuilding is echter het gebruik van te veel links naar irrelevante webpagina’s. Google doorziet of er gelinkt wordt naar relevante en kwalitatief hoogwaardige content. Bekijk daarom altijd of een link daadwerkelijk van toegevoegde waarde is. Dit draagt ook bij aan een betere gebruikservaring en dat zorgt weer voor een betere SEO.

4. Dubbele content

Een veel voorkomende valkuil is het gebruik van gedupliceerde content. Google indexeert pagina’s die veel op elkaar lijken, minder goed. Zij omschrijven dit als: ‘substantiële blokken inhoud binnen of tussen domeinen die ofwel volledig gelijk zijn of aanzienlijk op elkaar lijken’. Webpagina’s die op elkaar lijken, kunnen op deze manier zelfs concurrenten van elkaar worden. Zorg er dus voor dat de pagina’s op een eebsite zo uniek als mogelijk zijn. Google ziet unieke content als waardevoller en plaatst deze pagina’s daarom hoger in de zoekresultaten.

5. Over-optimalisatie

Iemand met verstand van SEO zal je afraden om je pagina’s vol te proppen met je belangrijkste zoekwoorden (keyword stuffing). Deze SEO-techniek wordt al lang niet meer gebruikt, omdat deze het omgekeerde effect bewerkstelligt. De leesbaarheid van je teksten en daarmee het gebruiksgemak van de bezoeker staat voorop. Richt je trouwens niet alleen op de zoekwoorden met de hoogste zoekvolumes, maar ga op zoek naar synoniemen en long-tail zoekwoorden.

6. Slechte title tags

Een andere veelgemaakte fout is een slecht geoptimaliseerde title tag. De title tag van een webpagina is een belangrijk SEO-element en verschijnt als titel in de zoekresultaten om de bezoeker te helpen. Als bezoeker beslis je aan de hand van de titel vaak of je een webpagina wilt bekijken of niet. Zorg er dus voor dat de title tag de pagina goed omschrijft, uitnodigend is en niet meer dan 70 tekens bevat. Title tags dienen tevens uniek te zijn per pagina.

7. Meta description tags zijn niet uitnodigend

De meta description tags hebben misschien niet direct invloed op de pagina ranking, maar wel op de doorklikratio vanuit de zoekresultaten. Met goede description tags verbeter je dus indirect je SEO. Evenals bij de title tags is het belangrijk om je description tags in te vullen met een goede omschrijving van je webpagina. Maak gebruik van call-to-actions om de bezoekers te overtuigen van het bekijken van jouw website. “Call to action” is een marketingterm dat wordt gebruikt om bezoekers aan te zetten tot een bepaalde actie op je website. Een bestelknop voor een product op een landingspagina is een voorbeeld van een Call-to-action. Zorg er tevens voor dat de descriptions tags per pagina uniek zijn.

Door bovenstaande fouten op je website op te lossen zorg je ervoor dat Google jouw website hoger plaatst in de zoekmachine resultaten. Bedenk wel: het gebruiksgemak en de gebruikservaring van jouw bezoekers staat voorop. Publiceer dus unieke content van hoge kwaliteit die je bezoeker verder helpt. Wanneer de content op je website goed is, zullen andere SEO-technieken pas zin hebben.

Marnix de Munck

Deze gastblog is geschreven door Marnix de Munck. Hij is eigenaar van Sooda internetbureau en sinds 1999 actief als internetondernemer. Marnix is oprichter van vergelijkingssites waar consumenten internetabonnementen en verzekeringen kunnen vergelijken. Je kan Marnix volgen op Twitter @maarnix.




Tabitha

Tabitha is Content Manager bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, webhosting en websites maken. Tabitha is kookgek, verslindt series en zit bij de lokale televisie en radio.

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
wpDiscuz


Uitgelicht