Loop geen conversie mis: 4 tips voor het versturen van Black Friday-e-mails

Black Friday en Cyber Monday zijn in aantocht. Tijdens én voor Black Friday en Cyber Monday wordt door veel retailers veel korting op online aankopen gegeven. Dit jaar barsten de online decemberaankopen weer los op 23 november (Black Friday) en 26 november (Cyber Monday). Het fenomeen is nog steeds groeiende. In 2017 werd er zelfs 18% meer sales gerealiseerd dan in 2016. Dat belooft wat voor dit jaar!
Internationaal zijn deze twee “online aankoopdagen” zeker niet meer weg te denken, maar ook steeds meer Nederlandse organisaties doen hieraan mee. Zo is onder andere te zien op de website Black Friday Nederland. Ook zette Thuiswinkel.org een aantal algemene tips voor je op een rijtje die je in het oog kunt houden bij het bepalen van je Black Friday-strategie.
E-mail als perfect kanaal
Door de slimme inzet van e-mailmarketing kun je meer conversie realiseren. E-mail is het perfecte kanaal voor het relevant maken van iedere Black Friday/Cyber Monday-dialoog en het kanaal voor de beste ROI. Op dit moment zijn er wereldwijd meer dan 4,3 miljard actieve e-mailaccounts en er worden naar schatting zo’n 269 miljard e-mails per dag verzonden (Radicati.com).
Volgens studies die op Black Friday 2016 werden uitgevoerd, converteerde e-mail 17 procent meer dan sociale netwerken (Mckinsey.com). Deze resultaten komen overeen met de voorkeuren van de ontvangers: maar liefst 72 procent van de respondenten geeft namelijk aan commerciële content liever via e-mail te ontvangen dan via sociale netwerken.
Omdat consumenten op Black Friday “wachten” op nieuwsbrieven met kortingen, stijgen de openratio’s met 60 procent (Inc.com).
Er bestaat dus geen twijfel over of je e-mailmarketing zou moeten inzetten. Ik geef je hieronder vier tips voor het verhogen van je omzet door e-mailmarketing:
1. Vertel je abonnees vooraf al over de spetterende aanbiedingen
Heb je een Black Friday-strategie bepaald? Vertel je abonnees nú al over de spetterende aanbiedingen die op Black Friday en Cyber Monday gaan komen en wacht niet tot dat moment met verzenden. Creëer betrokkenheid en blijf in de gedachte bij de consument. Een (simpele) e-mailmarketingflow verhoogt je conversie gegarandeerd.
2. Je hoeft niet áltijd origineel/creatief te zijn en “Amerikaans” mag ook
Opvallen in de mailbox hoéft niet moeilijk te zijn. We pleiten liefst voor creatieve content, maar we kennen allemaal het fenomeen tijdsdruk. In dat geval: je hoeft niet áltijd origineel te zijn en “verAmerikaniseren” mag ook. Gebruik eens woorden als sale, gratis, hoge korting of speel in op de nieuwsgierigheid van mensen met een verrassings- of weggeef-actie. Ook schaarste (zolang de voorraad strekt, nog maar een beperkt aantal beschikbaar) werkt. Juist, we zijn er allemaal gevoelig voor. Een misverstand is ook dat emoji’s niet professioneel overkomen. Je valt daarentegen nog steeds meer op dan organisaties die géén emoji’s inzetten.
3. Zet een conditionele onderwerpregel in
De kracht van e-mailmarketing ligt bij segmenteren en personaliseren, maar ook optimaliseren voor mobiel is nog steeds belangrijk: 40 % van de aankopen vond vorig jaar plaats op een smartphone. Heb je wel eens gedacht aan een conditionele onderwerpregel? Deze onderwerpregel spreekt je ontvanger persoonlijk aan, maar dan niét alleen met de voornaam. Zo kun je de mannen bijvoorbeeld een andere onderwerpregel laten zien dan de vrouwen en de liefhebbers van truien aanspreken met de nieuwe truien in plaats van de nieuwe broeken. De onderwerpregel is de “key to your message” en de eerste en laatste kans het Black Friday-contact op gang te brengen. Hét moment dus om de conditionele onderwerpregel in te zetten.
4. Verzend genoeg Black Friday-e-mails: houd het niet bij één
Door het onderverdelen van je database in segmenten, kun je je campagnes en content beter personaliseren en aanpassen op de behoeftes van je gebruikers. Door automatisering behaal je vervolgens het beste resultaat met e-mailmarketing. Verzend dus altijd genoeg e-mails en houd het niet bij één. Wat gebeurt er als iemand wel of niet klikt in je e-mail? Welke sms of e-mail wordt er dan verzonden? Klik eens een (simpele) Black Friday of Cyber Monday-campagne in elkaar en stel ook een Abandoned shopping cart e-mail in. Door zo’n Abandoned Shopping Cart-e-mail overtuig je afhakers alsnog af te rekenen.
Het vak e-mailmarketing loont niet alleen, maar is ook zó leuk. Wil je meer weten? Wij vertellen je graag over alle ins en outs van e-mailmarketing en laten je graag inspirerende voorbeelden zien, van Black Friday e-mails en flows, maar ook van andere campagnes.
Consumenten verwachten korting op Black Friday, ze verwachten een e-mail.