Kijk over de grens met een .eu domein

Linda 29 oktober 2018

Wist je dat de .eu domeinextensie in de top 3 van meest verkochte domeinnamen staat? Wij verkopen alleen meer .nl en .com domeinnamen. Wat is de aantrekkingskracht van een .eu domein? Ik zocht het uit.

“Denk groot, denk eu”

Als je kijkt naar de missie van EURid, de registry achter .eu, dan zie je dat ze zich richten op bedrijven die over de grens kijken. Europa is groter dan alleen Nederland. .eu is er voor bedrijven die de (soms wel spannende) stap nemen en Europese ambities hebben. Met een .eu domein stralen ze dat uit. Het Zweedse greenworks.eu wist dat direct: “Toen we begonnen, wisten we al dat we niet alleen in Zweden zouden blijven. Dus toen we .eu tegenkwamen, was het heel logisch dat we die domeinnaam gingen gebruiken.” Hetzelfde geldt voor waterpark aquacolors.eu: “Onze doelgroep komt uit Europese landen, dus dan past een .eu domein goed bij ons.”

Met .eu geef je aan dat je openstaat voor Europa en een internationaal bedrijf bent. Als je dan wat verder doorgroeit (of al groter bent), is het trouwens ook handig om een .eu domein te gebruiken als overzichtssite met links naar de ‘lokale’ websites. Bijvoorbeeld als je groot bent in Duitsland, Nederland en België; dan heb je een .nl, .be en .de en op de .eu-versie vinden bezoekers links naar al die websites.

Een .EU domein is veilig en betrouwbaar

Wist je dat er al zo’n 4 miljoen .eu domeinnamen zijn geregistreerd? De extensie wordt alleen maar bekender en gebruikelijker. Internetters raken meer vertrouwd met de domeinextensie en dat betekent dat de betrouwbaarheid van het .eu domein stijgt. Het Portugese getbus.eu koos hierom voor .eu: “Het geeft een internationale uitstraling en daarmee een uitstraling van zekerheid en vertrouwen.” Daarnaast staat Europa op zichzelf al voor goede en betrouwbare productie. Woodwe.eu uit Litouwen gaat daarom nog een stapje verder: “Vertrouwen is essentieel voor binnen de Europese markt, maar ook voor erbuiten. De Chinese markt wil bijvoorbeeld altijd Europese merken vanwege de kwaliteit en de service.”

EURid vindt het belangrijk om dat vertrouwen in .eu te houden en verhogen. Daarom zet de organisatie in op veiligheid. EU means trust, lees je op hun website. Je kunt bijvoorbeeld nagaan of er .eu domeinnamen zijn die lijken op die van jou. De registry wil ook garanderen dat de persoon achter een domeinnaam echt is, en dat het misbruik van domeinnamen in de kiem wordt gesmoord.

Innovatie hoog in het vaandel

Misschien wel door het vertrouwen in .eu, maar het valt op dat veel innovatieve bedrijven en startups een .eu domein registreren. EURid zet daar inmiddels ook op in en richt zich dus echt op startups met een internationaal karakter. Door dit steeds groter wordende innovatieve en vooruitstrevende imago, is .eu al snel een van de voor de hand liggende opties voor je domeinnaam als starter.

Goed alternatief voor .nl, .de of .be

“.nl was al bezet, dus koos ik .eu,” het klinkt misschien een beetje tweederangs, maar dat is het eigenlijk niet. Het is zo dat de beste .nl domeinnamen inmiddels al bezet zijn. Met een beetje creativiteit vind je zeker nog wel een goede .nl domeinnaam, maar toch. Bij .eu zijn nog veel domeinnamen vrij. Plus, de extensie is al wel bekend, zie onze top 3 waar ik eerder over schreef. Het kan dus zeker als goede tweede keuze gelden.

Alhoewel ik je toch, zeker als je internationaal wil met je bedrijf, adviseer gewoon die stap te zetten, je dromen waar te maken en voor die .eu te gaan!




Linda

Linda

Linda is Domeinspecialist bij Mijndomein. Weet (bijna) alles over het registreren/ verhuizen van domeinnamen en vooral de vele problemen die hiermee gepaard kunnen gaan. Linda houdt van bakken, films en shoppen en helpt graag actief mee op de school van haar kinderen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op


Uitgelicht