5 tips voor effectieve influencer marketing met een klein budget

Rudi de Groot 5 juli 2019

Influencer marketing is al jaren een van de meest besproken onderwerpen in marketingland. Het is nog steeds booming en het ziet er niet naar uit dat dit snel verandert. Als je kijkt op LinkedIn is influencer manager ook één van de meest gevraagde banen. 

Waarschijnlijk behoor jij tot de mensen die denken dat influencer marketing alleen voor grote merken en bedrijven is. Als je antwoord ja is, dan heb ik misschien goed nieuws. Influencer marketing werkt namelijk ook voor kleine bedrijven, zelfs met een klein budget. In deze blogpost laat ik je 5 manieren zien hoe je ook met een klein budget succes kunt halen.

1. Gebruik een nano-influencer

Zoals in de intro beschreven denken mensen dat influencer marketing heel veel geld kost. Dit komt natuurlijk doordat bekende Nederlandse influencers zoals Enzo Knol en Anna Nooshin echte BN’ers zijn geworden. Deze influencers zijn inderdaad kostbaar.

Gelukkig heb je nu ook zogenaamde micro influencers en nano influencers. Micro influencers zijn mensen met ongeveer 10.000 tot en met 50.000 volgers. Deze mensen kosten toch ook alweer snel 1000 euro als je een campagne wilt opzetten.

Weleens aan een nano-influencer gedacht?

Vandaar dat nano influencers een uitkomst bieden. Dit zijn mensen tot ongeveer 10.000 volgers. Vaak zie je ook dat deze influencers zelfs een hogere engagement-rate halen binnen de niche waarin je bedrijf opereert. Door deze mensen online op te zoeken kun je mensen in een kleinere specifieke regio bereiken.

2. Gebruik een online platform

Slimme ondernemers zijn in het succes gedoken van influencer marketing. Zo zijn er in meerdere landen nu mogelijkheden om via online marktplaatsen met influencers in contact te komen.

In Nederland heb je LinkPizza als grootste marktplaats. Via LinkPizza heb je de keuze uit 3600+ influencers en bloggers die over je merk kunnen schrijven. Een buitenlands voorbeeld is Tribe uit Australia. Deze influencer marktplaats kwam laatst in het nieuws omdat Keith Weed de bekende ex-CMO van Unilever 7 miljoen van zijn eigen geld in het platform heeft geïnvesteerd.

Het mooie van dit soort platformen is dat je snel aan de slag kunt en dat er voor elk budget wel influencers te vinden zijn.

3. Gebruik Facebook

Als je je Facebook-pagina wil laten groeien dan kun je contact opnemen met andere succesvolle Facebook-pagina’s of account-eigenaren met veel fans met het doel om meer likes of reacties te genereren.

Laten we zeggen dat je biologisch fruit en groenten verkoopt. Het advies is dan om te zoeken naar influencers die content creëren voor dezelfde doelgroep als je product. In dit geval dus mensen die schrijven over een gezonde levensstijl.

Overtuig hen om op Facebook je product te vermelden. Dit kun je ook doen door een keer bij ze langs te gaan om je producten te laten zien of proeven. Contact in het echte leven kan soms wonderen doen. Hierdoor zullen ze meer geneigd zijn om met je in zee te gaan. 

4. Gebruik een lokaal persoon

Zoek iemand die in de buurt van jouw bedrijf bekend is en treed in contact met deze persoon. Geef deze persoon iets, bijvoorbeeld gratis gebruik van jouw product of dienst. Maak hiervan een mooi item op je blog, en promoot dit blogbericht waar je kunt. Op deze manier kun je meeliften op de bekendheid van die persoon.

5. Samenwerken met andere bedrijven of merken

Samen sta je sterk en met teamwork bereik je altijd snel meer resultaat. In veel gemeenten heb je winkeliersorganisaties die samen events of acties organiseren. Als je met z’n allen wat geld bij elkaar legt dan zou je in principe ook influencers kunnen vragen om mee te doen of content te creëren voor de lokale initiatieven.

Heb je nog vragen over influencer marketing?

Hopelijk heb ik je een beetje geïnspireerd met mooie voorbeelden op het gebied van influencer marketing. Als je vragen hebt dan hoor ik het graag. Vind je het artikel interessant voor je netwerk? Deel het dan gerust.




Rudi de Groot

Rudi de Groot

Rudi is content marketeer bij LinkPizza. Hij schrijft leuke en wervende content over influencermarketing, startups en contentmarketing. Rudi is muziekgek, gaat een paar keer per maand naar arthouse films en doet aan yoga.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op


Uitgelicht