Praktijk Case: op 1 in Google

Servaas Raedts 3 januari 2018

Laat ik meteen maar heel eerlijk zijn, een jaar of vier geleden had ik geen flauw idee van wat SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie) nou eigenlijk was en hoe dat werkt. In de afgelopen jaren heb ik echter veel geleerd en is het me gelukt om mijn website op de eerste positie in Google te krijgen. In deze gastblog deel ik mijn eigen ervaring met je hoe ik op 1 in Google kwam!

Hoe het lukte om op de nummer 1 positie in Google te komen

Nadat ik ‘toevallig’ de kans kreeg een huwelijk te fotograferen, wist ik dat ik me wilde me richten op trouwfotografie. Om dat aan de wereld te laten weten, besloot ik een eenvoudige website te maken. Bij Mijndomein (waar anders?) kocht ik een domeinnaam en een hostingpakket en ik kon aan de slag! Het lukte me (na het lezen van de helppagina) om zelf WordPress te installeren (wat was ik trots) en nadat ik een eenvoudig thema had uitgekozen begon het echte werk: het vullen van mijn website.

Twee kernwoorden gekozen voor mijn site

De boodschap van mijn website moest duidelijk zijn en eenvoudig en voor iedereen te begrijpen. Vandaar dat ik koos mijn site te optimaliseren voor twee kernwoorden: ‘Fotograaf’ (best logisch) in combinatie met ‘goedkoop’ (omdat ik zeker niet de ‘hoofdprijs’ vraag voor mijn foto’s aangezien ik fotografeer naast een baan).
Er zijn verschillende tools met tips voor SEO, zoals Yoast, MarketGoo of Rankingchoach. Ik installeerde Yoast en ben begon met het volgen van de tips die door deze plugin werden gegeven. En dat ging vrij gemakkelijk. Deze plugin werkt met stoplichtjes waardoor je direct ziet of je goed bezig bent.

Weergave van de Yoast plugin

In de blog ‘Zo kom je hoog in Google‘, heb ik al eerder beschreven welke stappen nodig zijn om hoog in Google te komen. Die stappen heb ik toegepast op mijn eigen website. Maar ik heb meer gedaan…

Afzonderlijke pagina’s buiten de menustructuur om.

Naast een ‘standaard’ opbouw met een hoofdpagina, een portfoliopagina en een contactpagina heb ik een stuk of 20 losse pagina’s gemaakt. Die heb ik niet opgenomen in de menustructuur van mijn website, maar die zijn wel door Google geïndexeerd.

Ik zal een voorbeeld geven ter verduidelijking. Om zoekresultaten ‘op te vangen’ heb ik eenvoudige pagina gemaakt die volledig is geoptimaliseerd voor de zoekterm ‘Trouwfotograaf Veluwe’. Wanneer er in Google wordt gezocht op deze zoekterm staat die betreffende pagina op de hoogste positie bij de organische zoekresultaten. Op zich is de pagina inhoudelijk helemaal niet zo krachtig, maar ik krijg er wel bezoekers mee op mijn website die vervolgens doorklikken naar de ‘echte content’ van mijn website.

Leuke/Deelbare content toegevoegd

Om ervoor te zorgen van tijd tot tijd extra bezoekers naar mijn website te halen, ben ik een paar keer per jaar een blog gaan schrijven. Het is opvallend om te zien dat de bezoekersaantallen extreem toenemen op het moment dat ik een blog uit de categorie ‘Wat fout kan gaan op je bruiloft‘ publiceer. Op die dagen krijg ik soms wel 10 keer zoveel bezoekers op mijn site dan op andere dagen. Daarbij let ik er wel op dat mijn blog aansluit bij de doelgroep van mijn website.

Bezoekersaantallen met duidelijke pieken

In de afbeelding hierboven zie je de bezoekers van mijn website. Bij de verschillende pieken heb ik telkens een blog gepubliceerd. Het is voor potentiële bruidsparen leuk om die blogs te lezen en voor mij is de kans aanwezig dat zij op zoek zijn naar een fotograaf.

Deze extra content wordt opvallend veel gedeeld via Social media en ook van tijd tot tijd via een externe website gelinkt. Dat resulteert dan weer in een betere Google-ranking.

Focus op meer dan een website!

Om op 1 in Google te komen heb ik me niet enkel gericht op mijn eigen website maar heb ik  juist veel eromheen gedaan. Zo maakte ik een facebookpagina die specifiek gericht was op de doelgroep van mijn website. Ook op Youtube, Twitter en Pinterest opende ik accounts die ik volledig inrichtte voor mijn bedrijfspagina.

En niet te vergeten: Google Business! Dat is wellicht de meest gave optie die je zichtbaarheid in Google vergroot: hier kan je bedrijf toevoegen en gratis mooie zichtbaarheid creëren. Het is afhankelijk van de zoekterm of je bedrijf in die resultaten wordt getoond. Maar ook de locatie waarvandaan de zoekopdracht wordt gegeven speelt mee. Zo zal niet iedereen mijn bedrijf zien wanneer er wordt gezocht op ‘Goedkope Fotograaf‘, maar wordt mijn bedrijfspagina wel altijd getoond als er wordt gezocht op ‘Goedkope Fotograaf Apeldoorn‘. De bedrijfspagina wordt rechts weergegeven naast de zoekresultaten in Google (zie het voorbeeld hieronder).

Op 1 in google

Op 1 in Google kom je niet zomaar!

Wat ik in de afgelopen jaren heb geleerd is dat een goed gevonden website heel iets anders is dan een mooie (online) folder. Om goed gevonden te worden en te blijven, is het belangrijk dat je voortdurend aanpassingen doet aan je website. En dan heb ik het niet over het regelmatig updaten van WordPress en je gebruikte plugins, maar dan bedoel ik de inhoud van je site want ‘op 1 in google’ kom je echt niet zomaar!

Zelf een goede tip voor me?

Wanneer je zelf een goede tip hebt hoe je op 1 in Google komt dan lees ik dat graag. Deel jouw tip hieronder!




Servaas Raedts

Servaas is als Manager Klantbeleving bij Mijndomein (CCO) verantwoordelijk voor de ondersteuning aan alle klanten. Daarnaast is hij werkzaam voor MijndomeinAuto en een enthousiaste trouwfotograaf.



Uitgelicht