5 tips om nog meer uit je e-mail instellingen te halen

Tabitha 13 juni 2017

E-mailen is en blijft een handige manier van communiceren. Maar blijft het vaak niet bij enkel berichtjes versturen? Met deze handige opties gebruik jij jouw e-mail instellingen optimaal.

Er zijn genoeg redenen om e-mail te gebruiken vanaf je eigen domeinnaam. Bijvoorbeeld omdat je niet met overstappen van internetprovider steeds een ander e-mailadres wilt aanmaken. Of omdat je niet zeker bent dat jouw e-mail veilig is bij een gratis e-mailadres. Als wij mailen vanuit @mijndomein.nl in plaats van @gmail.com komt dat ook nog eens veel professioneler over. Deze slimme e-mail instellingen helpen daar ook bij.

Doorsturen

Heb je een vast e-mailadres waar je mee werkt, maar wil je ook bereikbaar zijn op andere e-mailadressen, dan kan je ervoor kiezen om je e-mail door te sturen. Je kunt dan voorbeeld@mijndomein.eu en voorbeeld@mijndomein.shop doorsturen naar voorbeeld@mijndomein.nl. Je krijgt dan alle e-mail binnen op 1 e-mailadres. Bij doorsturen slaan wij de e-mail niet op, waardoor je e-mailbox niet vol raakt.

Wil je dat wij de e-mail wel opslaan, kies dan voor de optie ‘kopie naar’. In het voorbeeld hierboven, slaan wij de e-mail wel op in voorbeeld@mijndomein.eu en sturen we door naar voorbeeld@mijndomein.nl. Je hebt dan altijd nog een back-up op onze servers staan. Dat is ook handig als blijkt dat een doorverwijzing niet goed werkt. Dan ben je je e-mail nooit kwijt.

Catch-all

Bij Mijndomein kan je onbeperkt e-mailadressen instellen op jouw domeinnaam. Handig, maar dat kan soms ook wat onoverzichtelijk zijn. Met catch-all gaan alle e-mailadressen die naar jouw domeinnaam worden gestuurd, naar 1 e-mailadres. Dus ook als iemand een tikfout maakt, voobeeld@mijndomein.nl in plaats van voorbeeld@mijndomein.nl, dan krijg je hem alsnog binnen. Dit is een van de meest handige e-mail instellingen, maar ook wel een risico. Want de kans is groter dat je SPAM ontvangt. Mijndomein heeft wel een goede spamfilter, maar alsnog maak je meer kans als je catch-all gebruikt.

Wachtwoord webmail

Wil je even snel je e-mail checken, dan kan je overal met internet inloggen op webmail. Dat kan via webmail.mijndomein.nl. Let er daarbij trouwens op dat de inloggegevens van je webmail niet hetzelfde zijn als die van Mijn Account. Daar krijgt onze klantenservice regelmatig vragen over namelijk. Als je het wachtwoord van Mijn Account aanpast, blijft die van webmail dus hetzelfde. Weet je het wachtwoord van je e-mailadres niet meer, dan kan je hem wel aanpassen.

Instellen op je apparaten

In plaats van steeds in te loggen op webmail, kan je je e-mail ook instellen op je tablet, smartphone, laptop of desktop. Let daarbij op dat je hem altijd instelt met IMAP. Hierover schreef ik eerder deze maand al een blog.

Veilige verbinding

Wat voor e-mails zitten er in jouw inbox? Wat als die informatie op straat komt te liggen? Veiligheid is belangrijk als het gaat om dit belangrijke communicatiemiddel. Zeker ook als je als bedrijf klantgegevens per mail verwerkt. Maak jouw e-mail zo  veilig mogelijk en gebruik een beveiligde SSL-verbinding.

Bij het instellen van je e-mail op je apparaat kan je vaak aangeven welke verbinding je wilt gebruiken. Geef dan altijd SSL aan. Op helpdesk.nl staat hoe je op verschillende apparaten e-mail instelt.

Meer weten over e-mail en e-mail instellingen

Voor de mensen die nog geen e-mail hebben, maar na dit artikel enthousiast zijn. Wie weet. Een e-mailadres aanmaken en wijzigingen doorvoeren doe je op Mijn account als je ons e-mailpakket aangeschaft hebt. Voor vragen en antwoorden kijk je verder op helpdesk.nl. Lees ook eens deze handige blog over e-mail (met video’s).




Tabitha

Tabitha is Content Marketeer bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, websites en ondernemen. Tabitha is kookgek, verslindt series, presenteert bij de lokale tv en is zelf ook ondernemer.



Uitgelicht