Website personalisatie: hoe doe je dat?

Tabitha 12 september 2017

Content op maat, relevant zijn voor de bezoeker en website personalisatie. Je hoort de termen regelmatig in de marketing en de bedoeling is dat je ermee meer conversie krijgt. Maar hoe werkt personalisatie nou precies? 4 manieren waarmee je een goede start maakt.

Website personalisatie per apparaat

Niet iedereen bekijkt je website meer vanaf een desktop pc. Mobiel wordt steeds belangrijker en tablet moeten we ook niet vergeten. Een responsive website of zelfs mobile first is nodig als je wilt dat ook mobiele bezoekers jouw website goed te zien krijgen. En dan vergeten we nog dat zoekmachines ook checken of je website responsive is als ze kijken wie ze bovenaan de zoekresultaten zetten. Maar we kunnen nog een stapje verder: je kunt website personalisatie doen op de verschillende apparaten.

Elk apparaat heeft zijn eigen voor- en nadelen. Hier kan je op inspelen door per apparaat te bekijken hoe je die optimaal inzet. Denk bijvoorbeeld aan een belknop voor mobiele apparaten. Zoek je een kapper op mobiel en kan je direct bellen om een afspraak te maken, dan is de kans groter dat iemand dat doet. Of als je een restaurant hebt met een belknop op je mobiele website, dan is reserveren ineens veel eenvoudiger geworden.

Website personaliseren bel ons knop

Belknop op mobiele versie van je website

Personaliseren op locatie

De plek waar iemand is als hij je website opent, kan je ook gebruiken om te personaliseren. Bijvoorbeeld door een Google maps kaartje te laten zien met de locatie van je winkel als iemand in het winkelcentrum je website opent. Want de kans is groot is diegene net op zoek is naar wat jij verkoopt. Je maakt het hem makkelijk door te laten zien waar hij moet zijn.

Als je een adviseur bent en vooral in je eigen gemeente wilt werken, dan kan je een afspraakplanner tonen voor mensen die binnen x kilometer van je af zijn als ze de website openen. Als je in Groningen zit, krijgt iemand in Rotterdam die afspraakplanner dan niet te zien.

Personaliseren op tijd

Je kan op verschillende data en verschillende tijden website personalisatie toepassen. Denk aan een speciale septemberactie die alleen in de maand september op je website te zien is. Of een homepage takeover zoals wij op Valentijnsdag deden.

Op tijd iets wel of niet tonen is ook een goed idee. Denk bijvoorbeeld aan je openingstijden. ’s Avonds en ’s nachts vermeld je dan in een balk bovenaan je website wanneer je weer open bent om klanten te ontvangen. Die melding is niet te zien als je wel open bent. Of juist andersom: “Wij zijn open! Kom naar xxx”. Zo zijn er veel mogelijkheden te bedenken voor website personalisatie op tijd.

website personaliseren op feestdag

Onze homepage takeover op Valentijnsdag

Website personalisatie op bezoeken

Je website houdt het online gedrag van een bezoeker in de gaten. Bijvoorbeeld hoe vaak iemand op je website komt. Wie er voor het eerst is, wil andere dingen weten dan als iemand er al vaker is geweest. Je kunt ervoor kiezen om beide soorten bezoekers een andere boodschap te brengen op de homepage.

Een nieuwe bezoeker kan je bijvoorbeeld een welkomstfilmpje laten zien. Of iemand die juist al 3 keer op je website is geweest een pop-up met de vraag of ze je ook willen liken op Facebook. Youtube doet dit personaliseren op bezoeken trouwens ook. Zo hebben wij voor nieuwe bezoekers een filmpje gekozen die we ze graag allemaal willen laten zien. Terugkerende bezoekers krijgen de nieuwste filmpjes te zien.

Combineren van personalisaties voor het beste resultaat

Als je zelf aan de slag gaat met het bedenken van een personalisatie, dan hoef je ze niet los te gebruiken. Juist door mogelijkheden te combineren, maak je ze sterker. Die belknop op mobiel kan je bijvoorbeeld alleen tonen als je open bent en het telefoontje kunt beantwoorden. Of je geeft iemand die in de buurt is en je website al vaker heeft bezocht een speciale aanbieding om hem net dat extra zetje te geven om langs te komen.

Voor meer ideeën, kijk eens in onze Websitemaker. Als je iets omlaag scrollt, kan je hem gratis proberen. Selecteer een sjabloon en ga dan in het linkermenu naar personaliseren. Op Frankwatching lees je nog meer tips en voorbeelden. Succes!




Tabitha

Tabitha is Content Marketeer bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, websites en ondernemen. Tabitha is kookgek, verslindt series, presenteert bij de lokale tv en is zelf ook ondernemer.



Uitgelicht