7 Simpele trucs voor betere SEO-teksten

Rutger Steenbergen 6 september 2017

Door teksten te optimaliseren voor zoekmachines verschijn je hoger in Google. Maar hoe doe je dat en waar moet je op letten? Dit zijn 7 onmisbare tips.

SEO bestaat grofweg uit 3 pijlers: techniek, content en links. Door je website technisch te verbeteren is hij beter doorzoekbaar voor Google en consorten. Met waardevolle content – op basis van de termen waar mensen mee zoeken – sluit je beter aan bij de behoefte van toekomstige bezoekers. Links en mentions op social media zorgen er tenslotte voor dat zoekmachines je zien staan. Je ‘verdient’ een plekje bovenin de zoekresultaten.

Zoekmachines zijn van oudsher tekst georiënteerd en nog steeds is tekst onmisbaar voor SEO. Door bewust zoektermen in pagina’s te schrijven snapt een zoekmachine wat je biedt. Zoekt iemand vervolgens op zo’n term, dan sluiten vraag en aanbod naadloos op elkaar aan. Je dingt mee naar de eerste plek in Google.

Tot zover de theorie, maar hoe werkt SEO-schrijven in de praktijk? En waar kun je rekening mee houden bij het optimaliseren van teksten voor zoekmachine optimalisatie. We geven je 7 onmisbare tips.

1. Kies de juiste zoektermen

SEO begint bij zoektermen, de woorden waar internetters mee zoeken. Welke mensen wil je bereiken, wat wil je ze vertellen en met welke woorden zoeken ze? Deze termen wil je strategisch in je belangrijkste pagina’s verwerken.

Zoektermen vind je onder andere via Google Suggest (langzaam typen in Google), keywordtool.io, een betaalde dienst als KWFinder.com (2 keer per dag gratis). De keywordplanner van Google was altijd een mooie gratis tool. Deze is echter dusdanig uitgekleed dat hij voor serieus zoekwoordenonderzoek niet meer volstaat.

Bij professionele keyword research-software zie je onder andere hoe vaak mensen op een bepaalde term zoeken en hoe groot de kans is dat je in de top 10 komt. Op deze manier zoek je de krenten in de pap: termen waar je op kunt scoren én veel mensen mee zoeken. Die brengen de juiste bezoekers naar je site.

2. Betere SEO-teksten? Stop met keyword spammen

Vroeger kon je zoekmachines eenvoudig voor de gek houden. Wilde je bijvoorbeeld scoren op de zoekterm ‘goedkope wieldoppen’ dan schreef je die combinatie simpelweg 10 keer in een tekst.

Tegenwoordig zijn zoekmachines een stuk slimmer. Zo kijkt Google dankzij een techniek genaamd Semantic Search steeds meer naar relaties tussen woorden. Als jij het woord wieldop gebruikt, verwacht hij ook termen als auto, velgen en het materiaal waar ze van gemaakt zijn.

Schrijf je tekst niet vol met steeds dezelfde zoekterm, want dat werkt averechts. Denk in plaats daarvan in clusters en gebruik bewust gerelateerde termen. Zo geef je waardevolle context aan.

3. Sluit aan bij de intentie van de zoeker

SEO begint bij de zoekresultaten. Een Google-gebruiker tikt 2 of 3 woorden in en kiest vervolgens in een fractie van een seconde op welk resultaat hij of zij klikt.

Sluit met je titel en meta-description (de korte pagina-omschrijving bij de zoekresultaten, kun je als het goed is zelf opgeven) zo precies mogelijk aan bij de intentie van de gebruiker. Waarom zoekt iemand met die specifieke woorden en hoe verleid je de bezoeker om op jouw zoekresultaat te klikken? Dit is extra belangrijk als je weet dat het doorklikpercentage ook meetelt voor je posities in Google. Kruip kortom in het hoofd van de zoeker.

4. Optimaliseer de SEO-titel en meta-omschrijving

De SEO-titel is de titel die Google-gebruikers als eerste zien bij de zoekresultaten. Verwerk hierin altijd de belangrijkste zoekterm waarop je op dié pagina gevonden wilt worden. Een voorbeeld.

Stel dat je wilt scoren op de zoekterm ‘wieldoppen 14 inch’, optimaliseer dan een pagina op je website voor deze combinatie. Verwerk de term onder andere in de titel, url en meta-omschrijving. Zo snapt Google exact wat jij biedt. Een goede titel wordt dan bijvoorbeeld:

Wieldoppen 14 Inch – 14” wieldoppen vanaf € 20,95‎

Deze pagina gaat overduidelijk over 14 inch wieldoppen. Door de prijs te benoemen trigger je bezoekers door te klikken: “Dat is goedkoop!” Zo please je zoekmachines en potentiële bezoekers.

De meta-omschrijving is de korte omschrijving die je ziet bij de zoekresultaten. Bij de meeste CMS’en kun je deze per pagina opgeven. Beschouw het als een advertentie en verleid mensen op jouw zoekresultaat te klikken. Dan krijg je bijvoorbeeld zoiets:

14 inch wieldoppen ✓Beste prijs, groot assortiment wieldoppen met snelle levering uit eigen magazijn

5. Gebruik doelbewust Headings

Zoekmachines en mensen houden van structuur. Deel pagina’s daarom zo logisch mogelijk in. Daarbij kun je extra gebruik maken van koppen (Headings), net als in Word. Door in deze koppen zoektermen te verwerken maak je nog duidelijker waar een pagina over gaat. Een voorbeeld:

14 INCH WIELDOPPEN

Tekst

Universele wieldoppen 14 inch

Tekst

Tekst

—–

In de tekst kun je dan aanverwante zoektermen gebruiken, zoals: wieldoppen monteren, inchmaat wieldoppen en losse wieldop. Op deze manier kun je ook op deze termen gevonden worden. Maar overdrijf niet en houd je pagina´s prettig leesbaar. Context is belangrijk, maar jaag bezoekers niet weg met onleesbare lappen tekst.

6. Verwijs naar gerelateerde pagina’s binnen en buiten je website

Zoekmachines kijken steeds meer naar context. Ze willen echt begrijpen waar je website en individuele pagina´s over gaan en laten zich steeds minder misleiden door trucjes als keyword-stuffing (steeds dezelfde zoekterm gebruiken). Zorg daarom voor voldoende variatie en denk echt in clusters. Maak groepjes pagina’s voor gerelateerde pagina´s en verwijs ze naar elkaar. Dan word je de specialist op jouw vakgebied.

Wees ook niet bang om naar andere websites te verwijzen. Links zijn de kern van internet en Google waardeert het als je naar relevante externe partijen linkt. Vaak wordt gezegd dat dit ten koste gaat van je eigen vindbaarheid, en je deze links het beste nofollow kunt maken. Dit lijkt echter een fabel te zijn.

7. Voeg echt iets toe en maak het leven van je lezers leuker

Last but not least: zet altijd je lezer op de eerste plaats. SEO draait weliswaar om het vergroten van je vindbaarheid, maar je hebt er niets aan als bezoekers geen actie uitvoeren. Je wilt dat ze een goed gevoel bij je krijgen, je vertrouwen en uiteindelijk een product bestellen of contact met je opnemen. Steek daar de meeste tijd en moeite in en maak het leven van je lezers leuker. Dat betaalt zich altijd terug.

Betere SEO-teksten schrijven: optimaliseer voor mensen én zoekmachines

Over het schrijven van SEO-teksten valt nog veel meer te vertellen, maar dit is alvast een goed begin. Onthoud dat een goede SEO-tekst begint bij het bewust kiezen van zoektermen en het strategisch verwerken in teksten. Verlies de bezoeker daarbij alleen nooit uit het oog.

Veel mensen op je website is leuk, maar als ze niets ‘kopen’ heb je er weinig aan. Combineer daarom vindbaarheid met doelgerichtheid en maak je website steeds een stukje succesvoller. Je bezoekers én zoekmachines zullen er blij mee zijn.

 




Rutger Steenbergen

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Rutger Steenbergen van SEO Zwolle bezorgt je ze alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en het delen van kennis.

Reageer op dit artikel

3 Reacties op "7 Simpele trucs voor betere SEO-teksten"

Abonneren op
avatar
Sorteren op:   nieuwste | oudste | meest gestemd
Fred Geers
Gast

Goede tips waarbij de lezer centraal staat én je het meest uit je content kunt halen voor je doel.

Gerard Berndt
Gast

Een videograaf binnen mijn netwerk zegt: “Met een professionele video scoor je hoger in Google!” Is dat zo? En hoe beoordeelt Google dat dan?

Rutger Steenbergen
Gast
Rutger Steenbergen
Dag Gerard, Met alleen een video niet. Google kan niet zien wat er in een video gebeurt. Zet je hem daarentegen op YouTube en voorzie je hem van een duidelijke titel en omschrijvingen (met zoektermen) dan is de kans al wat groter. Een video kun je ook embedden op je website, wat er weer voor zorgt dat mensen langer op je site blijven. Dat is weer een kwaliteitssignaal. Sowieso is de (SEO)-concurrentie voor video’s een stuk kleiner dan voor tekst. Om op je vraag terug te komen: met een professionele video ‘an sich’ scoor je niet hoger. Maar als je… Lees verder »
wpDiscuz


Uitgelicht