Betere Google Ads resultaten? Kwaliteitsscore boosters waar je nog niet aan had gedacht

Rik van Egdom 29 augustus 2019

Je hebt als ondernemer een mooie website opgebouwd en wilt uiteraard graag dat je doelgroep die bezoekt. Omdat SEO een lang traject is, besluit je ook op het gebied van SEA aan de slag te gaan. Na het maken van wat goed ingerichte campagnes, aangevuld met advertenties en bijbehorende zoekwoorden, staat niks het ontvangen van websitebezoek meer in de weg. Maar de resultaten blijven toch wat meer achter dan verwacht… 

Kwaliteitsscore

Je komt er al snel achter dat jouw advertenties niet zo vaak getoond worden dan de bedoeling is. En dat terwijl je niet te zuinig bent op de kosten per klik. Wat is er dan mis? De kans is groot dat je kwaliteitsscore te laag is. Deze kwaliteitsscore bepaalt, net als de kosten per klik, de positie van jouw advertenties. De kwaliteitsscore bestaat uit drie componenten en laat zien hoe relevant de bestemmingspagina op jouw website en je advertentie zijn, ten opzichte van de zoekwoorden die je hebt gekozen. 

Drie componenten

Stel, je verkoopt allerlei apparaten als koelkasten, vriezers en vaatwasmachines. Als een advertentie binnen een campagne over koelkasten als bestemmingspagina de homepage van de website heeft, zal het eerste component, ‘ervaring op de bestemmingspagina’, niet zo hoog scoren als mogelijk. Wanneer de bestemmingspagina expliciet over koelkasten gaat, zal die ervaring veel beter zijn en dat zal de kwaliteitsscore positief beïnvloeden. Zorg dus altijd dat je de meest relevante bestemmingspagina kiest. 

Het tweede component bevat de ‘relevante van de advertenties’. Wanneer je een algemene advertentie hebt gemaakt en die in alle advertentiegroepen kopieert, met alleen algemene tekst over de organisatie en de bijbehorende USP’s, zal dat van invloed zijn op de kwaliteitsscore. Maak in een advertentiegroep over koelkasten dus een advertentie specifiek gericht op koelkasten. Hoe specifieker, des de beter zal deze component beoordeeld worden. 

Dan is er nog een derde component, de ‘verwachte klikfrequentie’, ofwel de CTR. Hierbij wordt gemeten hoe groot de kans is dat er op jouw advertentie geklikt zal worden. Dit wordt gedaan op basis van eerdere klikprestaties van je advertenties. Hoger bieden kan bijdragen aan het verhogen van je CTR, omdat je advertenties op een betere positie worden weergegeven. De advertenties met jouw koelkasten erin, staan dan dus mooi hoog in de zoekresultaten. 

Verhoog je kwaliteitsscore

Om de kwaliteitsscore voor jouw advertenties te vergroten, zijn er een aantal quick wins die je kunt toepassen. Vergeet bijvoorbeeld niet je extensies te optimaliseren. Extensies geven je de mogelijkheid om aanvullende bedrijfsinformatie, zoals je adres, telefoonnummer, beoordelingen en extra links naar bepaalde webpagina’s bij je advertenties te tonen. Het gebruik van extensies laat sowieso al je klikfrequentie stijgen, maar ze moeten ook regelmatig geoptimaliseerd worden. Nadat je advertenties een tijd lopen, weet je welke extensies de beste resultaten opleveren. Op basis daarvan, kun je slecht presterende extensies, zoals sitelink-, promotie- en highlight-extensies, verwijderen of aanpassen. Net als met je advertenties. 

Een andere tip is het kritisch kijken naar je zoekwoorden en –termen en het blijven toevoegen van uitsluitingen. Uitsluitingen zijn zoekwoorden die je toevoegt, waar je níet meer op gevonden wenst te worden. Je wilt bijvoorbeeld wel dat mensen jouw advertentie zien die zoekwoorden als ‘koelkast kopen’ of ‘bepaald type koelkast kopen’ intypen, maar op mensen die alleen op ‘koelkast’ zoeken, wil je je niet per sé richten. Dit omdat zoeken op ‘koelkast’ van alles kan betekenen. Mensen die op ‘koelkast’ zoeken, zijn niet per definitie al concreet op zoek naar een koelkast. Deze korte, zogenaamde shorttail-zoekwoorden, kun je dus uitsluiten van je campagne, terwijl je de zojuist benoemde longtail-zoekwoorden juist wel tussen je zoekwoorden wilt houden. Zo krijg je advertenties, gericht op ‘(type) koelkast kopen’, maar met het exacte woord ‘koelkast’ als uitsluiting. Meer over longtail- en shorttail-zoekwoorden en keuzes daartussen, schreven we al eens eerder in deze gastblog.

SKAG

Wellicht de beste manier om relevantere advertenties te krijgen, is het toevoegen van SKAG’s. Dit zijn Single Keyword Ad Groups en ze onderscheiden zich van andere advertentiegroepen, omdat ze maar één, exact zoekwoord hebben, in plaats van de 10, misschien wel 20 zoekwoorden die je normaal in je advertentiegroepen hebt staan. De zoekwoorden die je kiest voor een SKAG moeten zeer relevant zijn voor je organisatie én idealiter ook goed converteren. Wanneer bij jou het zoekwoord ‘koelkast kopen’ bijvoorbeeld goed converteert, kun je ervoor kiezen om daarvoor een SKAG aan te maken. Je voelt het zoekwoord als exact zoekwoord toe: [koelkast kopen] en verder voeg je geen andere zoekwoorden toe. De advertentie wordt alleen getriggerd bij deze exacte term en je kunt ook je advertenties daarmee zo relevant mogelijk maken. Nu nog landen op een relevante landingspagina en je kwaliteitsscore schiet omhoog! 

Nog een paar andere, kleine tips op een rij:

  1. Bied bij de start van je nieuwe campagne gelijk wat hoger. Begin je namelijk met een te laag kosten per klik-bod, dan is de positie en je CTR lager en dat heeft een negatieve invloed op de kwaliteitsscore;
  2. Onderscheid je van de concurrentie met je advertentieteksten. Bekijk wat de concurrentie schrijft en doe iets anders. Praat bijvoorbeeld in de voordelen voor de gebruiker en gebruik een uitroep- of vraagteken als je concurrent dit niet doet. Maar kom uiteraard niet te schreeuwerig over;
  3. Zorg dat jouw zoekwoorden ook terugkomen in de advertenties. Zo wordt je advertentie relevanter en daarmee je kwaliteitsscore hoger;
  4. Verwijder zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore. Deze zoekwoorden zijn blijkbaar niet relevant genoeg, dus blijf hierin optimaliseren. Kijk regelmatig naar je zoekwoorden en wees kritisch; 
  5. Call to actions! Spoor mensen concreet aan tot actie. Dit kan ook met een wervend stukje tekst, die opvalt en aanzet tot doorklikken. 

Meer weten over Google Ads? 

Buiten het verbeteren van de kwaliteitsscore zijn er nog veel meer mogelijkheden om meer uit je Google Ads-account en je campagnes te halen. Ben je benieuwd hoe jouw Google Ads-account ervoor staat, of wil je juist graag aan de slag maar weet je niet hoe? We helpen je graag verder met bijvoorbeeld een gratis Google Ads-scan. Ook alle andere vragen over Google Ads beantwoorden we graag voor je, dus neem gerust contact met ons op.




Rik van Egdom

Rik van Egdom

Rik van Egdom is online marketeer bij Webleads, hét internetbureau voor web development en online marketing. Hij houdt zich bezig met allerlei facetten van online marketing, zoals SEO, SEA, social media en content.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op


Uitgelicht