Waarom jij jouw websitebezoekers centraal moet stellen stellen (en hoe)

Tabitha 16 september 2019

Wil jij meer bezoekers op je website en dat die bezoekers ook actie ondernemen en dus converteren? Bedenk dan eens of jij je websitebezoekers centraal stelt. Ik leg uit waarom dit zo belangrijk is en hoe je beter in de schoenen van je websitebezoekers kunt gaan staan.

Google stelt de bezoeker centraal

Een van de belangrijkste manieren om meer bezoekers op je website te krijgen, is via zoekmachines zoals Google. Belangrijk dus om die tevreden te houden zodat je hoger in de zoekresultaten terechtkomt. En juist Google vindt het vooral belangrijk dat een websitebezoeker een goede ervaring heeft op jouw website.

Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website?

Voor Google is het vooral belangrijk dat bezoekers van je site een goede ervaring hebben. Denk aan hoe eenvoudig ze kunnen navigeren en of ze snel hun weg vinden. Hoe meer bezoekers snel weer weg zijn (bouncen), hoe meer strafpunten je krijgt. Daar ga ik hieronder verder op in.

Gebruiksvriendelijk betekent ook dat je teksten goed leesbaar moeten zijn. Een paar jaar terug kwam je vooral hoog in Google door zoveel mogelijk zoekwoorden op een pagina te plaatsen. Maar Google is ook steeds slimmer en wil zoekwoorden spammen juist voorkomen. Daarom is het veel belangrijker dat teksten op je website aansluiten op de intentie van de bezoeker en dat hij antwoord vindt op zijn vraag. Of je dan verschillende woorden gebruikt voor dezelfde boodschap, is dus helemaal niet erg meer en juist goed.

Technisch gemak van jouw website

Naast de inhoud van je website, is de technische kant ervan ook belangrijk voor Google. Je website moet bijvoorbeeld snel laden zodat de bezoeker niet hoeft te wachten. Hij moet ook goed te bezoeken zijn op zowel desktop als op tablet en mobiel. Steeds vaker wordt mobiel zelfs het belangrijkst. Je hebt dus een responsive website nodig. Met dit soort gemaksopties maak je het je bezoekers makkelijker en daar is Google helemaal voor.

Een veilige website is betrouwbaar

Google kijkt ook naar hoe veilig een website is voor bezoekers. Als zij bijvoorbeeld gegevens achterlaten op je website en dat is niet beveiligd, dan kunnen criminele hackers meekijken en die gegevens stelen. Denk bijvoorbeeld aan je e-mailadres bij een contactformulier of zelfs betaalgegevens bij een aankoop.

SSL is het slotje met https voor de URL in je webbrowser.

Heb je SSL dan kunnen criminele hackers niet meer meekijken bij die gegevensuitwisseling omdat de informatie. SSL herken je door het slotje en https voor de url van je website in de adresbalk. Chrome, de browser van Google, geeft een felrode melding als een website geen heeft. Hiermee laat Google dus ook weer zien dat ze het belangrijk vinden dat je bezoeker een goede ervaring heeft op je website.

Minder bounce, meer conversie

Wist je dat een bezoeker in de eerste 10 seconden van zijn bezoek beslist of hij blijft? Zonde als je hem direct weer kwijt bent, want dan blijft die conversie uit en ben je weer terug bij af. Als je wilt weten hoe een bezoeker die keuze maakt, moet je weten hoe hij denkt.

Leef je in in jouw bezoekers

Er zijn verschillende soorten websitebezoekers. Bijvoorbeeld mensen die vooral informatie zoeken, mensen die jouw product of dienst overwegen en mensen die een keuze hebben gemaakt en willen kopen. Al deze mensen moet jij in die 10 seconden overtuigen om op jouw website te blijven. Door je websitebezoekers centraal te stellen, krijg je dat voor elkaar.

Probeer in kaart te brengen wie jouw websitebezoekers zijn en wat hun behoeftes zijn. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld hulpmiddelen als Google Analytics of vraag eens rond bij vrienden en familie. Een popup of pagina met een paar vragen aan je websitebezoeker is ook een optie. Mensen vinden het vaak leuker dan we verwachten om met ons mee te denken.

Heb je een beeld van de bezoekers van je website en weet je hun behoeftes, dan is de volgende stap een oplossing bieden. Als je jouw website opbouwt vanuit die gedachte, zet je jouw websitebezoekers centraal en krijg je meer traffic en meer conversie.

Je websitebezoeker sturen en overtuigen mag best, graag juist

Als je de bezoeker van je website op 1 zet en zijn wensen en behoefte in kaart hebt, dan kun je daar op inspelen. Niet alleen door antwoord te geven op zijn vragen of een oplossing te bieden, maar ook door de bezoeker op de juiste manier door jouw website te leiden.

Een van de manieren om jouw bezoeker door je website te leiden en een betere ervaring te geven, is personaliseren. Je toont dan onderdelen van je website op basis van informatie die je van de klant hebt. Laat bijvoorbeeld op je mobiele website een belknop zien zodat de bezoeker direct contact met je kan opnemen. Of plaats een introductievideo voor nieuwe bezoekers of een Facebook-like oproep voor terugkerende bezoekers. Genoeg ideeën, laat je hier inspireren.

Deze mobiele versie heeft een whatsapp-knop voor direct contact.

Om bezoekers van je website over te halen een adviesgesprek aan te vragen, zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, een product aan te schaffen of een andere conversie, moet je ze uiteindelijk wel overhalen. Een overtuigende website maak je met deze tips, maar als je jouw websitebezoekers daarbij niet centraal stelt, oftewel niet inspeelt op de behoefte van de bezoeker, dan is overhalen een stuk moeilijker.

Testen, testen, testen

Nu kun je nog zo goed je bezoeker proberen te leren kennen, pas als je website live staat kun je pas echt zien of het werkt. Gebruik bijvoorbeeld Google Analytics en tracking tools om te zien hoe bezoekers op je website navigeren en of je plannen werken. Dat kun je ook doen door bijvoorbeeld te a/b-testen met landingspagina’s. De pagina die het beste converteert, zet je uiteindelijk standaard op je website. Kortom, werk aan de winkel en blijf die bezoeker in het oog houden.




Tabitha

Tabitha is Content Marketeer bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, websites en ondernemen. Tabitha is kookgek, verslindt series, presenteert bij de lokale tv en is zelf ook ondernemer.



Uitgelicht