Storing Mijndomein: een terugblik

Tijdens een storing op dinsdagochtend 21 november was een groot deel van onze diensten ongeveer een uur niet beschikbaar. Veel klanten vragen zich af hoe het komt dat onze DNS-servers, die al jaren zonder downtime actief zijn, nu plotseling in de problemen kwamen. Wij gingen direct aan de slag om het probleem te vinden en te verhelpen.
Mijndomein bestaat al bijna 15 jaar en wij beheren bijna 600.000 domeinnamen. Dan is het belangrijk je systemen schoon te houden. Een paar weken geleden waren onze DNS-servers weer aan de beurt. Die kregen een herstart. We wisten toen niet dat er een tijd terug een handmatige aanpassing was gedaan die met de herstart verloren ging.
De instelling die veranderd was na de herstart van de DNS-servers, had te maken met een specifieke verdediging tegen DDOS-aanvallen. Tot nu toe hadden we die verdediging nog niet nodig, maar vanochtend kwam er een grote DDOS-aanval. Heel veel data kwam onze kant op en dat kon het systeem niet aan. Met als gevolg dat onze diensten tijdelijk niet beschikbaar waren.
Alles weer goed ingesteld
Inmiddels hebben we de DNS-systemen weer op de juiste manier ingesteld. Dat betekent dat we weer zo veilig mogelijk zijn voor DDOS-aanvallen. Die aanval van vanochtend is er trouwens nog steeds. Maar omdat alles weer goed werkt, houden onze filters het tegen. Onze klanten hebben nu dus geen problemen meer met hun DNS.
Onze eigen website doet het weer en we zijn blij dat die van onze klanten ook weer werken. We vinden het heel vervelend dat de storing ontstond en hebben ervan geleerd. We hebben ervoor gezorgd dat zoiets niet meer kan gebeuren. Net als op Twitter bieden wij ook hier namens alle Mijndomein-medewerkers onze oprechte excuses aan voor de overlast.
Jammer dat een klant van mij die al een week niet op zijn mail kan inloggen niet geholpen wordt. Absurde situatie ga klant maar adviseren andere provider te kiezen
Dag Ad,
Dat vindt ik erg vervelend om te horen! Heb je een ticketnummer voor mij? Dan ga ik mijn best doen om het vandaag nog op te lossen.
Dit noem ik nou vragen om problemen, wie wil ons testen of onze beveiliging nu beter is…
Hoi Marco, we doen ons best om alles zo veilig mogelijk te houden en dat willen we onze klanten ook beloven. Gelukkig zijn er genoeg ethische hackers die ons scherp houden en die bedanken we dan ook: https://www.mijndomein.nl/over-mijndomein/white-hat. Groet van Tabitha
Dit noem nou vragen om nog meer problemen, wie wil er testen of we het nu wel goed gedaan hebben…
Volgens mij is er nu wederom storing. Eerst niet inloggen. Nu na inloggen nergens heen kunnen. En mijn mail komt ook niet binnen (en ik weet dat het er is want ik heb ze eerder binnengehaald op een ander apparaat. Gewoon al UREN niet mogelijk.
Hoi Marcel, als er een storing of onderhoud is, dan vermelden we dat op https://twitter.com/MD_Actueel. Nu staat er niets vermeld. Misschien is er bij jou iets anders aan de hand. Kan je jouw probleem voorleggen aan onze helpdesk? Dat kan via kort.md/nieuwticket. Succes! Tabitha
Op 2 december kon ik geen mail versturen of binnenhalen. Ook was mijn website onbereikbaar. Nu op 3 december werkt alles weer. De storing heeft gisteren minstens 8 uur geduurd. De mail die in die tijd aan mij is gestuurd is waarschijnlijk nooit aangekomen want ik mis in deze periode ook alle mail.
Het is weer hetzelfde. Email doet het niet. Website werkt niet. FTP server onbereikbaar.
Hallo L.H., we hebben last van een DDOS aanval. Deze verstoring staat los van de eerdere storingen waar je mogelijk last van hebt gehad. Momenteel zijn we bezig dit verder te onderzoeken. We houden onze klanten op de hoogte via https://twitter.com/MD_Actueel. Groet van Tabitha
Gisteren problemen gehad, vandaag weer….. Slechte zaak dit. Nu een 2e ticket aangemaakt. Als dit zo door blijft gaan stap ik over.
Hallo Bart, dat is vervelend om te horen. We hebben last van een DDOS-aanval. Mijn technische collega’s werken hard aan een oplossing. We houden onze klanten op de hoogte via https://twitter.com/MD_Actueel. Tabitha
mijn website was uit de lucht en is vandaag weer terug: ik wil duidelijkheid en antwoorden hebben maar ik kan jullie telefonisch niet bereiken.
gezien het feit dat ik een save website graag wil, ontvang ik graag info hierover.
Hallo R., bedankt voor je bericht. Op dit moment ervaren we verstoring door een DDos-aanval. Hierdoor kan je website wisselend wel of niet bereikbaar zijn. Onze specialisten werken hard aan een oplossing. Houd https://twitter.com/MD_Actueel in de gaten voor de vorderingen. En je kunt ons altijd bereiken via social media of https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl hè 😉 Groet van Tabitha
Nou de storing s echt nog niet opgelost!!
Kan niet eens inloggen op mijn account, de website draait traag en mail komt niet of slecht binnen
Hallo R.J., we krijgen opnieuw berichten van verschillende kanten dat websites niet bereikbaar zijn. Ook onze eigen websites zijn moeilijk bereikbaar. Onze DNS-servers worden flink aangevallen. En misschien zijn ook andere organisaties de klos. Houd https://twitter.com/MD_Actueel in de gaten voor updates. Groet, Tabitha
ik zou heel fijn vinden als ik tenminste een antwoord zou krijgen op mijn klacht. dat vind ik absurd gezien het feit dat ik hiervoor betaal.
Hoi R., ik heb je op 4 december toch een reactie gestuurd? Als het goed is, is alles inmiddels opgelost. Als je nog steeds problemen hebt met je website dan kun je het beste even je vraag stellen aan mijn technische collega’s via https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl. Tabitha
Mijn fout, moet https://helpdesk.mijndomein.nl zijn.
kan al een poosje niet uploaden zeer vervelend dit,
moet niet telang duren want dan ga ik opzoek naar een andere aanbieder!!!
Hoi Gertjan, de storing van bovenstaand bericht is inmiddels voorbij, dus dit heeft daar als het goed is niets mee te maken. Je kunt het beste mijn technische collega’s om hulp vragen via https://kort.md/nieuwticket. Succes! Tabitha