Bereik met een lokale domeinnaam de juiste doelgroep (geotargeting)

Nog niet zo heel lang geleden hoefde je bij het kiezen van een domeinnaam enkel aan het deel voor de ‘punt’ te denken. Tegenwoordig is dat wel anders! Er zijn inmiddels honderden TLD’s (top level domains) om uit te kiezen. Zo kies je niet alleen wat voor de punt staat, maar ook wat je erachter wilt hebben. Met geotargeting kan je zelfs een lokale doelgroep beter bereiken.
Een specifieke TLD-groep is de ccTLD; dit staat voor Country Code Top Level Domain. Een ccTLD bestaat altijd uit twee letters en deze zijn gelijk aan de officiele landcodes. Zo heb je bijvoorbeeld .nl voor Nederland en .be voor België.
Lokale kracht
Wist jij dat zoekmachines kijken naar de ccTLD’s voor geotargeting? Dit betekent dat als je twee identieke sites hebt onder bijvoorbeeld voorbeeldsite.com en voorbeeldsite.nl dat je site in Nederland onder de domeinnaam voorbeeldsite.nl hoger zal scoren dan de .com.
Dit is voor internationale websites niet zo interessant, maar als jij lokaal gevonden wilt worden met bijvoorbeeld je restaurantpagina dan kan dit erg waardevol zijn. Stel dat je een restaurant met de naam ‘Happy Pancakes’ hebt, maar in Engeland bestaat een restaurant die iets populairder is met dezelfde of vergelijkbare naam. Zij zouden dan bij een search naar ‘happy pancakes’ bovenaan komen. Tenzij je de .nl extensie gebruikt. Dan heb je namelijk automatisch een klein stapje voor op een TLD zonder geotargeting en is de kans groter dat je bij zoekopdrachten uit Nederland boven het zoekresultaat van de site uit Engeland met dezelfde naam tevoorschijn komt.
Naast de ccTLD’s heb je tegenwoordig zelfs TLD’s die specifiek voor jouw stad of provincie ingericht zijn. In Nederland heb je bijvoorbeeld .amsterdam en .frl. Geotargeting werkt vooral op landniveau, maar met deze TLD’s maak je wel meteen duidelijk waar jouw winkel of event zich bevindt en straal je uit dat je trots bent op jouw locatie.
Weet waar je TLD voor staat
In sommige gevallen kan het (onwetend) gebruiken van een ccTLD ook tegen je werken. Heb jij de coole domeinnaam justdo.it dan denkt Google namelijk automatisch dat je in Italie zit. Geotargeting van een ccTLD kan namelijk niet aangepast worden. Dit zal niet altijd uitmaken, maar als jouw doelgroep in Nederland zit dan is het toch niet zo handig. Zorg dus dat je weet waar je TLD voor staat en hou er bij een ccTLD rekening mee dat de geotargeting automatisch aan het betreffende land gekoppeld wordt en je deze niet aan kunt passen.
Generieke ccTLD’s
Een aantal veelgebruikte ccTLD’s zijn door Google met de tijd omgedoopt tot generieke domeinnaam. Deze TLD’s werden zo vaak voor generieke websites gebruikt, dat de geotargeting niet meer klopte. Deze ccTLD’s vallen nu onder de noemer gccTLD (Generic Country Code Top Level Domain).
Ondanks dat deze TLD’s matchen met een land of regio worden deze niet meer automatisch ingesteld naar dat gebied voor geotargeting. Dit geldt voor de volgende veelgebruikte TLD’s: .eu, .asia, .ad, .as, .bz, .cc, .cd, .co, .dj, .fm, .io, .la, .me, .ms, .nu, .sc, .sr, .su, .tv, .tk, .ws
Domeinnamen met deze TLD’s kun je dus gerust gebruiken voor websites die niet land of regio specifiek zijn. Gebruik jij een .eu en wil jij wel Europa als geotarget instellen dan zul je dit zelf nog handmatig moeten doen. Dit doe je via het Rapport Internationale Targeting van Google.