Bloggen: zo bedenk je goede onderwerpen

Tabitha 20 april 2017

Het is tegenwoordig zo makkelijk om te bloggen, dat iedereen aan de slag is. Techniek is geen belemmering meer, maar het gestructureerd levendig houden van je blog is een stuk moeilijker. Want hoe bedenk je steeds weer nieuwe onderwerpen om je blog een beetje spannend te houden? Met deze handige tips kom je hopelijk een heel eind.

Heb je nu een bedrijf of een hobby, iedereen kan makkelijk of nog makkelijker een website met weblog starten. Als hobbyist is het vooral leuk om met gelijkgestemden in contact te komen. Door reactiemogelijkheden onder je posts, leer je mensen met jouw interesse kennen. Dat is trouwens ook interessant voor bedrijven, want die komen in contact met klanten. Wij hebben nu zelf geen reactiemogelijkheid, maar die komt straks wel als we de weblog hebben vernieuwd :). Verder is zakelijk bloggen handig voor de omzet. Dit levert je dat op:

  • Hoger in Google = meer sitebezoek = meer verkoop.
  • Jij wordt de autoriteit = meer sitebezoek/betrouwbaarder = meer verkoop.

Verder doe je inspiratie op met bloggen en dat kan weer goed zijn voor je werk. Hieronder ga ik hier dieper op in. Daarna krijg je tips van mij over hoe je onderwerpen bedenkt voor je weblog.

Meer bezoekers op je website

Doordat je blogt, gebruik je meer woorden waar mensen op zoeken in Google. Ze komen daardoor sneller bij jou terecht. Deel je blogs ook op social media en in je nieuwsbrief, waardoor er ook meer bezoekers naar je website toe komen. Bedenk trouwens ook dat Google websites die regelmatig vernieuwen voorrang geeft. Als jij niets verandert aan je website, verdwijn je naar de volgende zoekpagina waar niemand naar kijkt. Door zo nu en dan te bloggen en je weblog ook aan te melden bij Google Nieuws, kom je hoger in de zoekresultaten.

Autoriteit en leerzaam

Door informatie te delen over onderwerpen waar jij veel van weet, zien mensen jou als autoriteit en expert op dat gebied. Bezoekers vinden het vaak ook sympathiek dat je informatie deelt. Hebben ze iets nodig wat met jouw onderwerp te maken heeft, dan gaan ze sneller naar je toe.

Ook voor jezelf is het leerzaam. Door jezelf steeds te dwingen nieuwe onderwerpen voor je weblog te bedenken, word je creatiever. Je vindt nieuwe invalshoeken op jouw onderwerp en doet inspiratie op. Ook voor je bedrijf als je dat hebt.

Onderwerpen bedenken: inleven in de lezer

De eerste stap van het bedenken van onderwerpen om over te bloggen, is dat je je inleeft in degene die de blogs leest. Ofwel jouw doelgroep. Wat spreekt hen aan? Vind je het moeilijk om dat zelf te bedenken, vraag het dan gewoon. Stuur eens een vragenlijst uit in je nieuwsbrief. Of kijk naar de reacties op eerdere blogs of op social media. Gebruik je analysehulpmiddelen zoals Google Analytics of Hotjar, kijk dan eens welke onderwerpen goed gelezen worden. Als je dat doet, weet je wat de lezer interessant vindt en kan je daar op verder bouwen.

Bloggen hoeft niet veel tijd te kosten

Probeer structuur te brengen in de manier waarop je blogt. Daardoor krijg je routine in het bloggen en gaat het je makkelijker af. Niet alleen door momenten in te plannen om er even voor te gaan zitten. Juist door ook in de onderwerpkeuze houvast te vinden, kom je makkelijker op nieuwe onderwerpen. Bijvoorbeeld zo:

  • Werk met hoofdpilaren en kleine pilaren. De hoofdpilaar is een blogbericht waarin je uitgebreid en wat breder ingaat op een onderwerp. Kleine pilaren zijn deelonderwerpen van de hoofdpilaar die dieper ingaan op een kleiner onderwerp. Een hoofdpilaar kan bijvoorbeeld fitness zijn en de kleine pilaren dan cardio, krachttraining en warming-up. Let wel: probeer minimaal 300 woorden per blog te schrijven. Anders vindt Google je niet belangrijk genoeg. Nog beter is minimaal 600 woorden aan te houden voor een kleine blog en 1.500 voor een grote blog.
  • Gebruik vaste rubrieken. Bedenk hoe je jouw onderwerpen kunt groeperen. Wij doen dat bijvoorbeeld door berichten over onszelf, nieuws en helpdeskonderwerpen te splitsen in drie verschillende rubrieken. Over Mijndomein bevat onderwerpen als de Roparun waar we aan meedoen of dat we mogen spreken op een conferentie. De rubriek tips ondersteunt onze klanten bij hun producten en nieuws is eigenlijk wat het woord al zegt: nieuws. We zoeken dan een haakje met actualiteit en wat wij aanbieden. Bijvoorbeeld toen politiegeheimen op straat kwamen of toen Google een onzichtbare reCAPTCHA lanceerde.

Het is trouwens voor het overzicht ook handig om een lijst bij te houden met onderwerpen. Bedenk alvast een goede titel zodat je later gemakkelijk aan het schrijven kunt. Als ik iets tegenkom, dan schrijf ik het direct op.

Voor echte structuur is een contentkalender trouwens essentieel. Daarmee houd je bij wanneer je iets wilt plaatsen en wat de status is van een tekst. Neem op vaste momenten, bijvoorbeeld aan het einde van de maand, even de tijd om de blogposts voor de nieuwe maand in te plannen. Die onderwerpenlijst is daarbij handig, zodat je niet alles op het moment zelf hoeft te bedenken. Er zijn genoeg hulpmiddelen om je te helpen met een contentkalender, bijvoorbeeld Trello of Evernote.

Doe inspiratie op

Als je de basis hebt staan, dan is het tijd om daadwerkelijk onderwerpen te bedenken. Heb je even geen inspiratie, ga dan op zoek:

  • Eerst even terug naar het inleven in de lezer: vraag je klanten, kijk op social media en vraag je omgeving. Organiseer eens een brainstorm onder het genot van een lekker hapje en drankje.
  • Lees vakbladen of vakweblogs. Volg ze online via nieuwsbrieven of social media. Zelf houd ik verschillende marketingweblogs in de gaten via RSS met Feedly. Heel handig!
  • Formuleer de problemen die je lezers hebben en probeer die in je blogs op te lossen.
  • Gebruik je persoonlijke ervaring voor blogonderwerpen. Waar ben je zelf tegenaan gelopen en hoe heb je dat opgelost? Wat heeft jou geïnspireerd?
  • Speel in op actualiteit. Kijk bijvoorbeeld eens welke speciale dagen te maken hebben met wat jij doet. De Issuekalender is daarvoor wel handig. Of gebruik Google Alerts zodat je regelmatig een overzicht krijgt van bepaalde zoekopdrachten.
  • Spieken bij je concurrenten. Waarom niet? Je kunt altijd inspiratie opdoen door te kijken naar wat anderen doen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je informatie 1 op 1 overneemt ;).
  • Zie je een interessante video, dan kan je daar ook over bloggen. Verwijs ernaar en ga in op de inhoud. Probeer daarbij een duidelijke link te vinden met jouw expertise.
  • Nodig een gastblogger uit. Iemand anders schrijft altijd vanuit een andere invalshoek. Weer eens een frisse blik voor je lezers en daar kan jij ook weer inspiratie uithalen.

Maar vooral: gewoon doen

We kunnen nog zoveel nadenken over onderwerpen en planningen en inspiratie, maar soms moet je gewoon ergens beginnen. Al is het maar met een klein onderwerp. En als je begint met een blog: zet dan door. Houd niet op na een paar maanden, maar probeer echt elke maand minimaal 2 keer te bloggen. Daag jezelf uit door elke keer weer een onderwerp van een andere kant te bekijken, andere schrijfvormen te gebruiken en niet te vergeten: plaats leuke en toepasselijke foto’s en video’s. Ik ben inmiddels zelf een paar maanden bezig (dit was mijn eerste blogbericht voor Mijndomein) en het bevalt me goed. Jou moet het ook lukken. Zeker ook met deze blog over hoe je de perfecte blog schrijft. Succes!




Tabitha

Tabitha is Content Manager bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, webhosting en websites maken. Tabitha is kookgek, verslindt series en zit bij de lokale televisie en radio.

Reageer op dit artikel

2 Reacties op "Bloggen: zo bedenk je goede onderwerpen"

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Martje Beukering
Gast
Martje Beukering

Hoe worden mijn gekregen reacties zichtbaar op mijn website?



Uitgelicht