Solliciteren: zo val jij op tussen 100 concurrenten

Tabitha 25 september 2017

Je kent dat wel: een mooie brief, netjes cv, maar je wordt nooit uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Tja, als er naast jou heel veel kandidaten zijn, is de kans kleiner dat een bedrijf jou uitkiest voor een gesprek. Ga daarom online solliciteren en val op. Dat kan eenvoudig met je eigen website. 

Met een website die je met je sollicitatie meestuurt, laat je zien dat je je best doet om jezelf te laten zien. Een recruiter die al heel veel saaie brieven en cv’s heeft gelezen, vindt het daarnaast leuk om weer eens wat anders te zien. Als je je website goed opmaakt, kom je ook nog eens professioneel over. Maar wat zet je precies op je sollicitatiewebsite? Je kunt kiezen voor een portfoliowebsite, een digitaal cv of een combinatie daarvan. Hieronder ga ik in op deze verschillende opties en krijg je nog een paar extra tips waarmee online solliciteren jouw zoektocht naar werk eenvoudiger maakt.

Portfoliowebsite

Ben je een doener of een creatieveling en kan je dat laten zien, doe dat dan vooral met een portfoliowebsite. Hierin vertel je niet hoe goed je bent, nee, je laat het gewoon zien. Voorbeelden voor portfoliowebsites zijn overal te vinden. Bekijk bijvoorbeeld deze designersportfolio’s eens. Je kunt heel eenvoudig een digitaal portfolio maken met bijvoorbeeld deze WordPress-thema’s. Lees voor meer inspiratie ook eens onze blogpost over websitesjablonen.

CV-website

Je kunt een saaie cv maken in Word en die dan als bijlage toevoegen aan je brief. Je kunt ook kiezen voor iets moderners en iets wat meer opvalt. Op een cv-website plaats je de inhoud van je cv op een spannendere manier. Het handigst is daarvoor een onepager te gebruiken, dus een overzicht op 1 webpagina. Een goed voorbeeld is pascalvangemert.nl. Scroll naar beneden en lees alles wat je normaal in een cv ook tegenkomt. Een hele bekende en inspirerende cv-website is rleonardi.com. Daar moet je wel een website developer voor zijn, maar toch leuk om te bekijken.

http://www.rleonardi.com/interactive-resume/

Het interactieve cv van Robby Leonardi.

Goed online solliciteren is combineren

Het voordeel van internet is dat je niet vastzit aan regels. Je kunt je website maken hoe jij dat wilt. Verplicht kiezen voor een digitaal cv of een portfoliowebsite hoeft dus echt niet. Dat dacht Arjen Jelsma ook toen hij werk zocht. Hij heeft onderdelen van een portfoliowebsite gecombineerd met een online cv. Ik heb trouwens zelf ook een website gemaakt toen ik solliciteerde bij Mijndomein. Met, oeps, de hulp van een van onze concurrenten. Ach, it got the job done, dat is het belangrijkst toch ;). Een ander leuk voorbeeld is Niek die met zijn website Help Niek uit de WW een hele andere kant op gaat en de internetcommunity om hulp vraagt.

Voorbeelden genoeg, maar waar moet je zelf dan beginnen? Op een basis sollicitatiewebsite kan je de volgende onderdelen plaatsen:

1. Een overzicht van jouw sterkte punten

Internet is heel vluchtig en mensen lezen niet altijd alles. Houd je website daarom kort en krachtig en vermeld duidelijk wat jouw sterke kanten zijn. Waarom moet een recruiter jou uitnodigen voor een gesprek en niet een andere sollicitant? Vermeld dit in een paar kernwoorden die blijven hangen.

2. Je cv

Plaats je werkervaring en opleiding het liefst in een leuke opmaak op je website. De lezer ziet in één oogopslag of jij geschikt bent voor de functie. Gebruik liever geen PDF die iemand kan downloaden. Dan moet je namelijk klikken, wachten en er opent een nieuw scherm. Dat is op internet irritant en de kans is groot dat een recruiter daar geen zin in heeft.

3. Vertel wie jij bent

Maak je website wat persoonlijker door jezelf voor te stellen. Je stelt jezelf open en bent persoonlijk. Hierdoor heeft de recruiter het idee dat hij jou beter leert kennen en is hij (hopelijk) sneller geneigd je uit te nodigen.

4. Portfolio

Heb je een meer creatief beroep, plaats dan zeker ook een digitaal portfolio. Kies je beste werk en licht toe wat de opdracht was en hoe je dit hebt verwerkt.

5. Testimonials

“Referenties worden desgevraagd ter beschikking gesteld”. Tja, zo werkt dat niet online. Je wilt de recruiter een stapje voor zijn en al een aantal referenties vermelden op je website. Het liefst minimaal 3 mensen die in een zin of twee vertellen wat ze van hun samenwerking met jou vonden. Je kunt zelf nog zo goed vertellen hoe goed jij bent, maar als iemand anders dat zegt, dan komt dat veel sterker over bij een recruiter.

6. Contact!

Vergeet de contactmogelijkheid niet. Want dat wil je natuurlijk uiteindelijk: dat iemand contact met je opneemt voor een gesprek. Plaats je contactmogelijkheid of een verwijzing daar naartoe zo duidelijk mogelijk op je website. Het liefst meteen op de homepagina. Maak het een bezoeker zo makkelijk mogelijk om contact met jou op te nemen.

Dit zijn enkel een paar opties om je sollicitatiewebsite mee op te bouwen. Kijk ook eens op Pinterest voor meer inspiratie.

Zo gebruik je internet nog beter om te solliciteren

Staat je website eenmaal, dan hebben we nog een paar extra tips waarmee je online solliciteren naar het volgende niveau brengt. Daardoor wordt jouw website beter gevonden of val je meer op tussen alle andere sollicitanten.

Videosollicitatie

Video wordt steeds belangrijker op internet. Als je kijkt hoeveel filmpjes je tegenwoordig op Facebook voorbij ziet komen, dan is dat de normaalste zaak van de wereld. Waarom dan niet solliciteren met video? Zo moeilijk is het niet met deze handige tips van Frankwatching:

Maak zo’n leuke video, plaats hem op je website en stuur hem mee met je sollicitatie. Moet jij eens kijken hoeveel meer uitnodigingen voor gesprekken je krijgt.

Ga bloggen

Bedenk wat jouw specialisme is en schrijf daar blogs over. Je laat daarmee extra zien dat je weet waar je het over hebt en recruiters zijn sneller geneigd je uit te nodigen voor een gesprek. Daarnaast ziet Google ook dat je website regelmatig nieuwe content krijgt, waardoor je hoger komt in de zoekresultaten. Gevolg: meer mensen vinden jouw website en wie weet zit er wel eentje tussen die op zoek is naar jou. Meer tips hierover in eerdere blogs over onderwerpen bedenken en goede blogs schrijven.

Gebruik social media

Nog een manier om meer bezoekers op jouw website te krijgen, is hem te delen op je eigen social media kanalen. Vraag jouw volgers het bericht te delen en steeds meer mensen krijgen jouw website te zien. Wie weet wat dat oplevert! Zelf heb ik een ik-zoek-werk-Facebookpagina aangemaakt en ik heb mijn volgers gevraagd die pagina te liken en te delen. Op die pagina hield ik volgers op de hoogte van mijn zoektocht naar een baan en promootte ik mezelf en mijn website.

Even praktisch: hoe maak je je eigen website?

Wil je aan de slag met een sollicitatiewebsite? Schaf dan een domeinnaam aan met webhosting en start je eigen WordPress-website. Of kies voor onze Websitemaker, een klik&klaar-systeem nog eenvoudiger dan WordPress. Met jouw domeinnaam kan je ook direct zoveel e-mailadressen aanmaken als je wilt. Maak daar gebruik van: een persoonlijk e-mailadres komt professioneler over dan @Gmail of @Outlook. Je laat zien dat je echt je best hebt gedaan voor de sollicitatie en wordt misschien wel eerder uitgenodigd. Zo maak je een e-mailadres aan:

Heb jij ook nog tips om goed online te solliciteren? Laat ze dan hieronder achter.




Tabitha

Tabitha is Content Manager bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, webhosting en websites maken. Tabitha is kookgek, verslindt series en zit bij de lokale televisie en radio.

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
wpDiscuz


Uitgelicht