Waarom e-mailmarketing automation wel voor iedereen is weggelegd

Sean Barten 26 oktober 2021

Een welkomstmailtje voor een nieuwe klant. Een verjaardagsfelicitatie met leuke korting. Of iemand die al een tijdje niets gekocht heeft even laten weten dat je er nog voor hen bent. E-mailmarketing automation lijkt vaak alleen weggelegd voor de grote jongens, maar niets is minder waar. Ook voor kleinere bedrijven is het interessant. Want het hoeft niet allemaal direct groots opgezet.

Wat is marketing automation?

Wikipedia heeft geen Nederlandse uitleg van marketing automation, maar wel een Engelse: “Marketing automation refers to software platforms and technologies designed for marketing departments and organizations to more effectively market on multiple channels online (such as email, social media, websites, etc.) and automate repetitive tasks.”

Kortom, je kunt wel handmatig een marketingsms naar een klant sturen of een social post maken. Maar met marketing automation ga je een stapje verder, want je gebruikt een tool om het te automatiseren. De meest bekende vorm van marketing automation is e-mailmarketing automation. Je verstuurt dan niet alleen maar handmatig nieuwsbrieven meer, maar je stelt automatische e-mails in die verstuurd worden. Dat gebeurt vaak naar aanleiding van een trigger: de klant is 1 jaar bij je, verstuur een e-mail. De klant heeft opgezegd, verstuur een e-mail. Als je dit goed instelt met een goede tool, dan hoef je hier niet meer over na te denken en automatiseer je jouw marketing.

Hoe begin ik met e-mailmarketing automation?

Nu hoor ik je denken, jeetje, maar dat is voor mij als kleine mkb’er toch veel te ingewikkeld en te duur. Nee, uiteindelijk kan het je juist tijd besparen. Je hoeft niet alles te automatiseren. Kijk welke investering in tijd en geld jou het meeste opbrengt (ROI). Hieronder geef ik je een aantal voorbeelden van e-mailmarketing automation om mee te starten.

Maar wat heb ik eigenlijk nodig om te starten met e-mailmarketing automation?

Allereerst heb je e-mailadressen nodig. In de regel zou ik zeggen, als je 1.000 e-mailcontacten hebt die je mag mailen dan is het interessant om te automatiseren. Klanten mag je in bepaalde gevallen gewoon mailen, lees hier hoe dat zit.

Dan heb je nog een tool nodig om je e-mailmarketing te automatiseren. Bij zo’n dure term als marketing automation denken we vaak al aan dure systemen, maar in feite doet zo’n tool niets anders dan het automatiseren van marketingprocessen. Afhankelijk van hoe ver jij wilt gaan, heb je goedkopere maar ook duurdere systemen. Ook hier geldt weer: houd rekening met je ROI. Gebruik je trouwens het Webshoppakket van Mijndomein, dan heb je toegang tot een aantal leuke geautomatiseerde e-mails. Denk aan een feedbackverzoek na aankoop en een herinnering om favoriete producten te bestellen.

De welkomstcampagne kan iedereen maken

Ja en waar start je dan. Je moet ergens beginnen. Mijn advies: begin met een welkomstcampagne. Dat kan iedereen invullen voor hun eigen bedrijf – en moet iedereen eigenlijk doen vind ik. Een nieuwe aanmelding voor je nieuwsbrief stuur je bijvoorbeeld een leuke welkomstmail met kortingscode. Heb je een nieuwe klant? Heet die dan welkom met een of meer e-mails waarin je jouw bedrijf voorstelt en de klant extra informatie geeft over het product dat ze hebben aangeschaft. Mijndomein doet dat bijvoorbeeld als iemand een nieuw pakket aanschaft. Dan krijg je in de dagen na aanschaf informatie over hoe je je e-mailadres aanmaakt, hoe je een goede website bouwt of welke stappen er nodig zijn om je webshop live te krijgen. Een andere suggestie om in je welkomstcampagne te delen: stuur suggesties voor nieuwe bestellingen mee in de bevestigingsmail van je webshop. Bij Mijndomeins webshopmaker stel je dit eenvoudig in. Lees hier hoe je een goede welkomstmail maakt.

Deel gerelateerde producten in je bevestigingsmail; ook dat is e-mail marketing automation.
Deel gerelateerde producten in je bevestigingsmail

Cadeautje! Vier de verjaardag en klanten vergeten je niet

Een andere relatief eenvoudig in te stellen automatisering, is de jubileumsmail. Stuur een bericht als iemand jarig is en geef een cadeautje. Ja het kost je korting die je weggeeft, maar je wilt niet weten hoe goed deze e-mails altijd presteren. Want zo’n bericht vindt de klant vaak sympathiek en ze vergeten je niet. En het verkoopt ook goed. Stel je de e-mail goed in met een mooie korting en misschien zelfs wel relevante suggesties, dan is de klik naar je site zo gemaakt.

Heb jij vooral b2b-klanten? Dan is de klantrelatie een leuk haakje. Een cadeautje als iemand x jaar klant is. Je kunt er zelfs voor kiezen om meer korting te geven als ze langer klant zijn. Iets om over na te denken.

E-mail marketing automation voorbeeld: jubileumsmail
Voorbeeld van een jubileumsmail met korting

We hebben je al een tijdje niet meer gezien: heractiveer klanten

Je stuurt jouw e-mailbestand vast regelmatig nieuwsbrieven en misschien ook wel leuke acties. Maar wat nou als er contacten tussen zitten die de e-mails niet openen of nooit klikken? Stuur ze een of meer e-mails met informatie die misschien wel interessant is of met leuke kortingen.

Let er trouwens wel op dat de informatie over wie een e-mail wel of niet opent de laatste tijd niet altijd meer betrouwbaar is. Dat komt door een update van Apple vanwege privacy.

Interesse van een websitebezoeker gewekt? Tijd voor lead nurturing

Stel iemand bezoekt je website en het ziet ernaar uit dat ze interesse hebben. Maar ze doen niets en gaan weg. Wat nu als je op je website downloads aanbiedt? Informatie waar de bezoeker interesse in heeft zoals een whitepaper. Om die te downloaden, vult de bezoeker naam en e-mailadres in. En bam! Je hebt een lead die je kunt benaderen per e-mail. Een interessante manier om contentmarketing en marketing automation te combineren.

Met lead nurturing probeer je dus iemand die interesse heeft te overtuigen om ook echt jouw dienst of product aan te schaffen. Misschien heb je nog wel een interessant whitepaper of e-book op de plak liggen, zet die dan op deze manier in. Anders zul je wat tijd moeten investeren in het schrijven van zoiets, of iemand moeten inhuren. Natuurlijk kiest zeker niet elke bezoeker van je website om de gegevens achter te laten. Deze manier van e-mailmarketing automation is dus alleen interessant als je genoeg verkeer naar je website krijgt.

Verlaten winkelmandje? Stuur een herinnering!

Stuur je echt op conversie en verkopen, dan is de verlaten winkelmandje e-mail automatisering het best presterend. Hoe het werkt? Een klant start een aankoop in je webshop, maar stopt halverwege. Als jij later een herinnering per e-mail stuurt, dan is de kans groot dat de verkoop alsnog doorgaat.

Het nadeel van zo’n verlaten winkelmandje e-mail is dat je vaak een koppeling nodig hebt tussen je website en je e-mailmarketing automatiseringstool. Sommige cms’en, zoals Magento, kunnen dat gewoon. Kijk anders eens naar een derde partij zoals Squeezly voor de koppeling. De webshopmaker van Mijndomein heeft trouwens ook iets wat hierop lijkt. Daarmee kun je een herinnering sturen als iemand producten als favoriet heeft aangevinkt.

Stuur een herinnering als iemand de aankoop niet heeft afgemaakt
Stuur een herinnering als iemand de aankoop niet heeft afgemaakt

Tip: je hebt toestemming nodig om iemand te e-mailen. Zodra iemand tijdens het aanmeldproces de optin-checkbox heeft aangevinkt, heb je die toestemming. Dan kun je een verlaten winkelmandje e-mail sturen.

Winback

Klanten terugwinnen. Er zijn wat regels aan verbonden. Maar vaak mag je oud-klanten een aantal maanden na opzegging nog contacteren. Zeker optin-klanten. Wat nu als je een of meer e-mails opstelt waarin je de klant overtuigt om terug te komen? Bijvoorbeeld door te herinneren aan jouw voordelen of (is-ie weer) een mooie korting aan te bieden.

Stap voor stap

Een mooi rijtje met voorbeelden, maar je hoeft ze natuurlijk niet direct allemaal in te voeren. Probeer het eens stap voor stap en begin met de welkomstmail of jubileumsmail. Zo groei je steeds een stukje verder in automatisering van je e-mailmarketing en je zult zien: het werkt. Natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw ervaringen. Deel ze gerust hieronder!

Foto door Mikhail Nilov via Pexels.

2 1 vote
Artikelbeoordeling



Sean Barten

Sean is Client Service Director bij Tripolis, een internationale aanbieder van e-mail marketing automation oplossingen. Hij is ook voorzitter van de E-mail Research Commissie van de branchevereniging voor data en marketing DDMA.

Subscribe
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments


Uitgelicht

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x