Waarom je klanten misloopt zonder bedrijfswebsite

Tabitha 4 juli 2017

De wereld wordt steeds digitaler en bijna iedereen is online. Is jouw bedrijf dat ook? Tijd om er wat mee te doen. Want: met een bedrijfswebsite kan je meer verkopen, en je hebt hem al met een paar tientjes per jaar in de lucht.

Volgens cijfers van het CBS is 94,4% van alle Nederlanders online. Kopen wordt ook steeds makkelijker voor consumenten: ruim 7 op de 10 Nederlanders shopt online. Dat is tussen 10 jaar geleden en nu meer dan verdubbeld. Je ziet het ook aan de omzetstijging van webwinkels met wel 18% in april alleen al. Er is online dus veel te halen. Maar waarom heeft 70% van de zelfstandigen nog geen bedrijfswebsite? Je hoeft geen webwinkel te hebben om te kunnen verkopen. Dat kan ook door jezelf gewoonweg online te presenteren.

Dat moet ik even googlen

Kijk eens naar hoe jij internet. Hoe vaak heb jij al iets opgezocht vandaag? Hoe vaak heb jij Google gebruikt? Zo werkt het ook met mogelijke klanten. Als die via via van je horen, dan gaan ze naar je zoeken. Dan moet jouw online visitekaartje er wel netjes uitzien. Een goede website geeft vertrouwen en haalt geïnteresseerden over om jouw product of dienst af te nemen.

Dat geldt trouwens ook voor mensen die specifiek zoeken naar wat jij aanbiedt. Als iemand nu wil weten of er een bakker in de buurt zit, een fitnesscentrum of hypotheekadviseur, Google komt bijna altijd om de hoek kijken. Als jouw website dan bovenaan in de zoekresultaten zit, kan je je klantenkring uitbreiden.

Bespaar tijd

Met jouw bedrijfswebsite kan je mensen die nog twijfelen over je product of dienst beter overtuigen. Veel mogelijke kopers kijken even op je bedrijfswebsite om te zien wie je bent en wat je doet. Dat bespaart trouwens ook tijd, want in plaats van per klant mondeling toelichting te geven, kunnen ze gewoon zelf op je zakelijke website kijken.

Lage drempel

Jij bent dat niet, logisch, maar jouw website is altijd bereikbaar voor een bezoeker. Het is voor iemand die misschien iets van je wil kopen fijn dat hij op zijn eigen tijd naar jouw producten kan kijken en kan kiezen wat hij wil. Gebruik je bedrijfswebsite om de bezoeker te overtuigen te doen wat jij wilt.

Resultaten meetbaar

Met een krantenadvertentie kan je vaak moeilijk meten hoe goed de advertentie is geslaagd. Dat is met een bedrijfswebsite stukken eenvoudiger. Je kunt meten of het werkt of niet. En wat er dan wel en niet werkt. Welke webpagina’s worden goed bekeken, hoe lang blijven bezoekers op je website, waar kijken ze naar? Dat kan je allemaal meten en verbeteren.

En nu aan de slag met een bedrijfswebsite

Hopelijk heb ik je overgehaald om een bedrijfswebsite te maken. Dan nu de volgende stap: je website maken. Denk goed na over hoe je dat doet en wie je daarvoor nodig hebt. Een domeinnaam en webhosting, een goed systeem om je website mee te bouwen en misschien wel iemand die je daarbij helpt? Hoe dan ook, neem eens een kijkje naar wat wij te bieden hebben. Misschien kom je met bijvoorbeeld webhosting of onze Websitemaker (ook voor dummies!) een heel eind.




Tabitha

Tabitha is Content Marketeer bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, websites en ondernemen. Tabitha is kookgek, verslindt series, presenteert bij de lokale tv en is zelf ook ondernemer.



Uitgelicht