De over ons pagina op je website: do’s en don’ts

Hoe schrijf je een over ons pagina? Je kunt een leuk stukje schrijven over jezelf, maar is dat goed genoeg? Een goede over ons pagina wekt sympathie op en overtuigt de bezoeker van je website. Een overzicht van de do’s en don’ts mét leuke voorbeelden uit onze websitemaker.
Do: denk vanuit de bezoeker
Wie bezoekt je over ons pagina eigenlijk? Heb je daar weleens over nagedacht? Mensen komen op je website en zien wat je te bieden hebt, maar niet wie erachter zit. Dat is wat ze graag willen weten als ze de over ons pagina bezoeken. De belangrijkste vragen van een bezoeker van deze pagina:
- Wie zit er achter deze website?
- Waarom doet deze website dit?
- Wat heb ik eraan?
Het is dus belangrijk dat je op de over ons pagina laat zien wie je bent, wat je doet en vooral ook waarom je dat doet. Bedenk: wat heeft de bezoeker van je site eraan? Je mag dus best vertellen wat je doet, daar beginnen wij ook mee op onze over ons pagina. Het vertelt kort en krachtig wat je de bezoeker biedt. Maar ga daarna snel door met waarom je dat doet en wie je bent.

Gebruik de over ons pagina om een bezoeker te overtuigen dat hij of zij bij jou aan het juiste adres is. Of je nu een webwinkel, bedrijfswebsite, blog of iets anders hebt, met een goede over ons pagina bind je bezoekers aan jou.
Don’t: je missie en visie plaatsen
Ja, het is belangrijk dat je op de over ons pagina laat zien waar je voor staat en waarom je doet wat je doet. Maar nee, het werkt niet om gewoon de missie en visie van je organisatieplan te copy pasten. Missie en visie zijn vaak droog en saai en spreken niet tot de verbeelding. Een goed verhaal wel.
Do: vertel je verhaal
We hebben niet allemaal zo’n mooi verhaal te vertellen als chocoladefabrikant Tony’s, maar dat hoeft ook niet. Ook jij doet wat je doet om een reden. Vertel wat jouw website voor jou betekent. En ja, daar komt zeker wel een stukje missie en visie bij kijken, maar maak er een goed leesbaar verhaal van waar de lezer wat mee kan.

Do: onderbouw je verhaal met bewijsstukken
Hoewel de over ons pagina vaak vol gevoel zit, met bijvoorbeeld een verhaal over waarom je doet, mag je er best wat feitjes in gooien. Graag zelfs, want met feiten en voorbeelden onderbouw je jouw verhaal. Wij bij Mijndomein zeggen bijvoorbeeld dat we eigenwijs zijn. We staan voor vrijheid van meningsuiting en een open internet. Mooi verhaal, maar kunnen we dat ook onderbouwen? Ja, door te strijden voor het behoud van een open internet en het onderwerp onder de aandacht te brengen op het NOS Journaal. Kortom, onderbouw je verhaal om het zo meer kracht bij te zetten.

Do: maak het persoonlijk
Vraag 1 van de bezoeker die je over ons pagina bezoekt: wie zit er achter deze website? Want internet is heel makkelijk en toegankelijk, maar soms wel wat afstandelijk. Laat daarom zien dat er echte mensen achter je website zitten. Spreek in de wij-vorm als je over jezelf vertelt en spreek de bezoeker ook persoonlijk aan met je of u.

Do: laat in beeld zien wie je bent
Niets is persoonlijker dan letterlijk laten zien wie je bent. Maak bijvoorbeeld foto’s of een filmpje van hoe het er bij je website achter de schermen aan toe gaat.

Een teampagina is ook altijd leuk. Als je een bedrijf hebt en klanten hebben contact met een van je medewerkers, dan weten ze ook echt wie ze aan de lijn hebben. Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan door je medewerkers elk een persoonlijke pagina geven.


Don’t: buiten je eigen stijl stappen
Humor gebruiken op je over ons pagina maakt hem persoonlijker. Maar bedenk wel dat de pagina moet uitstralen wie jij bent. Stel, je bent een accountant en werkt vooral met zakelijke klanten, past humor dan wel? Belangrijker is om op de over ons pagina uit te stralen wie je bent als website of bedrijf. Werk vanuit je eigen waarden. Want juist als je authentiek bent, krijgt de bezoeker een gevoel van wie je bent.


Don’t: ophemelen en overdrijven
Denk nu niet: de pagina moet over mij gaan, dus ik maak er een fantastisch verhaal van waarin ik helemaal geweldig ben. Nee, wees gewoon eerlijk. Ben je een eenpitter, doe je dan niet voor als een groot bedrijf. Vertel niet zelf hoe goed je bent, maar laat anderen dat doen. Met testimonials vertellen klanten, lezers of andere bezoekers van je website wat ze van je vinden. Dat komt beter over dan als je het zelf vertelt. Of kies voor logo’s van andere bedrijven of organisaties die jou onderschrijven.


Do: eindig je over ons pagina met de volgende stap
De call-to-action, daar is hij weer. Wat wil je dat de bezoeker doet als hij of zij de over ons pagina heeft gelezen? Een andere pagina van je website bekijken bijvoorbeeld. Zet dan een knop daar naartoe onderaan de pagina. Een andere slimme optie is in te spelen op de behoefte van de lezer. Die wilde meer over jou weten. Door zich te abonneren op je nieuwsbrief, bind je de lezer daadwerkelijk aan je website.

Of misschien wil je dat de bezoeker nu contact met je opneemt. Plaats dan je contactgegevens of een formulier onderaan de pagina. Waar je ook voor kiest, zorg ervoor dat de bezoeker met een goed gevoel de over ons pagina verlaat.
Zeker handige tips! Bedankt!
helder duidelijk, to the point. kortom: prima ! 🙂
Helder, duidelijk, to the point, kortom: prima ! 🙂
Waarom in de wij-vorm praten over jezelf? Ik ben een éénpitter.
Hallo Joland, jij kunt gewoon in de ik-vorm schrijven hoor 🙂
Tabitha
Bedankt voor deze duidelijke tips. Goed verhaal!
kun je ook een blogspot schrijven hoe je het op je site regelt dat mensen zich in kunnen schrijven voor een blog of nieuwsbrief. Ben beginner in website maken
Hoi Marion, er komt binnenkort waarschijnlijk nog een blog over formulieren op je website en daarin nemen we dit mee. Houd de blog dus in de gaten 😉
Tabitha
Don’ts: typefouten, zoals in deze blog… ‘Bezoekre’ en ‘de copy pasten’. Niet dat ik met een stofkam door de tekst ben gelopen, maar deze sprongen nogal in het oog.
Ha Jaap, dat is niet netjes nee. Dank dat je het meldt. Ik heb het meteen aangepast. Tabitha
Heel waardevol artikel! Ik heb mijn pagina ”over” meteen aangepast, https://gigologezocht.be/over/
Hoi Alessio, fijn dat we je konden helpen! Lijkt het jou ook leuk om binnenkort eens Website van de Week te worden op Facebook? Tabitha
Hey Tabitha, Het lijkt me zelfs bevredigend om deze eer toe te krijgen! Leuk om appreciatie te krijgen voor het harde werk de laatste maanden. Liefs, Alessio
Hoi Alessio, is je website wel van jou? Ik zie niet jouw gegevens bij ons geregistreerd. Daarnaast klinkt jouw antwoord als slecht uit het Engels vertaald. Ben je wel Nederlands? Tabitha
Goedemiddag Tabitha, Ja hoor! Misschien doordat het Vlaamse dialect anders geïnterpreteerd wordt dan de Nederlandse taal? Deze naam is een pseudoniem, als je mij een privé berichtje stuurt dan zend ik jouw mijn officiële gegevens door. Liefs, Alessio
Hi Alessio, duidelijk. Ik heb de gegevens die bij je domeinnaam horen. Ik neem via die weg contact met je op. Groet, Tabitha