De over ons pagina op je website: do’s en don’ts

Hoe schrijf je een over ons pagina? Je kunt een leuk stukje schrijven over jezelf, maar is dat goed genoeg? Een goede over ons pagina wekt sympathie op en overtuigt de bezoeker van je website. Daarom krijg je van ons een overzicht van de do’s en don’ts mét leuke voorbeelden uit onze Websitemaker.
Do: denk vanuit de bezoeker
Wie bezoekt je over ons pagina eigenlijk? Heb je daar weleens over nagedacht? Mensen komen op je website en zien wat je te bieden hebt, maar niet wie erachter zit. Maar dat is wel graag wat ze willen weten. De belangrijkste vragen van een bezoeker van deze pagina:
- Wie zit er achter deze website?
- Waarom doet deze website dit?
- Wat heb ik eraan?
Het is dus belangrijk dat je op de over ons pagina laat zien wie je bent, wat je doet en vooral ook waarom je dat doet. Bedenk: wat heeft de bezoeker van je site eraan? Je mag dus best vertellen wat je doet, daar beginnen wij ook mee op onze over ons pagina. Het vertelt kort en krachtig wat je de bezoeker biedt. Maar ga daarna snel door met waarom je dat doet en wie je bent.

Gebruik de over ons pagina om een bezoeker te overtuigen dat-ie bij jou aan het juiste adres is. Of je nu een webshop, bedrijfswebsite, blog of iets anders hebt, met een goede over ons pagina bind je bezoekers aan jou.
Don’t: je missie en visie plaatsen
Ja, het is belangrijk dat je laat zien waar je voor staat en waarom je doet wat je doet. Maar nee, het werkt niet om gewoon de missie en visie van je organisatieplan te copy pasten. Zo’n missie en visie zijn vaak droog en saai en spreken niet tot de verbeelding. Een goed verhaal wel.

Do: vertel je verhaal
We hebben niet allemaal zo’n mooi verhaal te vertellen als chocoladefabrikant Tony’s, maar dat hoeft ook niet. Ook jij doet wat je doet om een reden. Vertel wat jouw bedrijf voor jou betekent. En ja, daar komt zeker wel een stukje missie en visie bij kijken, maar maak er een goed leesbaar verhaal van waar de lezer wat mee kan.

Do: onderbouw je verhaal met bewijsstukken
De over ons pagina zit vaak vol gevoel en emotie, met bijvoorbeeld een verhaal over waarom je doet wat je doet. Maar je mag er best wat feitjes aan toevoegen. Graag zelfs, want met feiten en voorbeelden onderbouw je jouw verhaal. Wij bij Mijndomein zeggen bijvoorbeeld dat we staan voor samen, simpel en slim. We staan voor vrijheid van meningsuiting en een open internet. Mooi verhaal, maar kunnen we dat ook onderbouwen? Ja, door te strijden voor het behoud van een open internet en het onderwerp onder de aandacht te brengen op het NOS Journaal. Kortom, onderbouw je verhaal om het zo meer kracht bij te zetten.

Do: maak het persoonlijk
Vraag 1 van de bezoeker die je over ons pagina bezoekt: wie zit er achter deze website? De eerste vraag die iemand stelt op je over ons pagina: wie zit er achter deze website? Want internet is heel makkelijk en toegankelijk, maar soms wel wat afstandelijk. Laat daarom zien dat er echte mensen achter je website zitten. Spreek in de wij-vorm als je over jezelf vertelt en spreek de bezoeker ook persoonlijk aan met je of u.


Do: laat in beeld zien wie je bent
Niets is persoonlijker dan letterlijk laten zien wie je bent. Maak bijvoorbeeld foto’s of een filmpje van hoe het er bij je bedrijf achter de schermen aan toe gaat.


Een teampagina is ook altijd leuk. Als klanten contact hebben met je medewerkers, dan weten ze ook echt wie ze aan de lijn hebben. Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan door je medewerkers elk een persoonlijke pagina geven.


Don’t: buiten je eigen stijl stappen
Humor gebruiken op je over ons pagina maakt hem persoonlijker. Maar bedenk wel dat de pagina moet uitstralen wie jij bent. Stel, je bent een accountant en werkt vooral met zakelijke klanten, past humor dan wel? Belangrijker is om op de over ons pagina uit te stralen wie je bent als website of bedrijf. Werk vanuit je eigen waarden. Want juist als je authentiek bent, krijgt de bezoeker een gevoel van wie je bent. Wees creatief.


Don’t: ophemelen en overdrijven
Denk nu niet: de pagina moet over mij gaan, dus ik maak er een fantastisch verhaal van waarin ik helemaal geweldig ben. Nee, wees gewoon eerlijk. Ben je een eenpitter, doe je dan niet voor als een groot bedrijf. Vertel niet zelf hoe goed je bent, maar laat anderen dat doen. Met testimonials vertellen klanten, lezers of andere bezoekers van je website wat ze van je vinden. Dat komt beter over dan als je het zelf vertelt. Of kies voor logo’s van andere bedrijven of organisaties die jou onderschrijven.






Of misschien wil je dat de bezoeker nu contact met je opneemt. Plaats dan je contactgegevens of een formulier onderaan de pagina. Waar je ook voor kiest, zorg ervoor dat de bezoeker met een goed gevoel de over ons pagina verlaat.
Zet ‘social proof’ in
Social proof is een psychologisch fenomeen waarbij mensen de acties van anderen als richtlijn gebruiken om te bepalen wat juist is in een bepaalde situatie. Het is een krachtig concept dat je kan gebruiken op je ‘Over ons’ pagina om je merk te versterken en je klanten te overtuigen. Door bijvoorbeeld beoordelingen, reviews, user-generated content, video’s en aantal volgers te tonen, vergroot je het vertrouwen van bezoekers en potentiële klanten. Je kunt ook een case study gebruiken om een uitgebreide analyse te maken van jouw bedrijf, de producten die je aanbiedt en de resultaten die klanten hebben behaald door het gebruik van je producten.
Do: voeg een call-to-action toe
Een call-to-action op je over ons pagina toevoegen is een slimme zet. Het geeft bezoekers de mogelijkheid om direct actie te ondernemen. Door een link naar je webshop toe te voegen, contactgegevens of een formulier te plaatsen verleid je bezoekers om contact met je op te nemen. Het voegt meerwaarde toe en maakt je pagina een stuk interactiever. Zorg ervoor dat je call-to-action aansluit bij de verwachtingen van de bezoekers: wil je dat ze contact met je opnemen? Laat dan je contactgegevens zien. Wil je dat ze je nieuwsbrief abonneren? Plaats dan een formulier. Vergeet ook niet om je call-to-action te meten, zodat je weet of deze effectief is.
De beste positie voor je call-to-action is aan het einde van je over ons pagina. Je kunt ook een call-to-action herhalen aan het einde van de pagina, zodat je zeker weet dat je bezoekers deze ook zien. Gebruik krachtige en overtuigende woorden die de bezoeker verleiden om te klikken.
Waarom is de over ons pagina belangrijk?
De over ons pagina is erg belangrijk voor een website. Het geeft bezoekers op een snelle manier meer informatie over het bedrijf of de persoon die de website beheert. Via deze pagina komen klanten en geïnteresseerde meer te weten en over de missie, waarden en doelen van je bedrijf. Het is daarnaast ook een goede plek voor belangrijke contactgegevens en een lijst met aangeboden services. Het helpt om meer zichtbaarheid te creëren én om een persoonlijke verbinding te maken met potentiële klanten. Daarnaast is de kans groot dat klanten ook specifiek naar deze pagina zoeken. Uit onderzoek is gebleken dat 50% van de klanten deze pagina leest voor ze een aankoop doen, en dat tot 70% van de klanten de website verlaat als er geen ‘Over ons’-pagina te vinden is. Zorg er dus zeker voor dat je een eigen ‘Over ons’ pagina hebt, zodat je de kans vergroot dat je klanten terugkeren naar je website.
Dit artikel is gemaakt in 2019 en herzien in 2023. Headerfoto door cottonbro via Pexels.