De over ons pagina op je website: do’s en don’ts

Tabitha 21 januari 2019

Hoe schrijf je een over ons pagina? Je kunt een leuk stukje schrijven over jezelf, maar is dat goed genoeg? Een goede over ons pagina wekt sympathie op en overtuigt de bezoeker van je website. Een overzicht van de do’s en don’ts mét leuke voorbeelden uit onze websitemaker.

Do: denk vanuit de bezoeker

Wie bezoekt je over ons pagina eigenlijk? Heb je daar weleens over nagedacht? Mensen komen op je website en zien wat je te bieden hebt, maar niet wie erachter zit. Dat is wat ze graag willen weten als ze de over ons pagina bezoeken. De belangrijkste vragen van een bezoeker van deze pagina:

  1. Wie zit er achter deze website?
  2. Waarom doet deze website dit?
  3. Wat heb ik eraan?

Het is dus belangrijk dat je op de over ons pagina laat zien wie je bent, wat je doet en vooral ook waarom je dat doet. Bedenk: wat heeft de bezoeker van je site eraan? Je mag dus best vertellen wat je doet, daar beginnen wij ook mee op onze over ons pagina. Het vertelt kort en krachtig wat je de bezoeker biedt. Maar ga daarna snel door met waarom je dat doet en wie je bent.

over ons pagina vertel waarom
Vertel kort en krachtig waarom iemand voor jou moet kiezen

Gebruik de over ons pagina om een bezoeker te overtuigen dat hij of zij bij jou aan het juiste adres is. Of je nu een webwinkel, bedrijfswebsite, blog of iets anders hebt, met een goede over ons pagina bind je bezoekers aan jou.

Don’t: je missie en visie plaatsen

Ja, het is belangrijk dat je op de over ons pagina laat zien waar je voor staat en waarom je doet wat je doet. Maar nee, het werkt niet om gewoon de missie en visie van je organisatieplan te copy pasten. Missie en visie zijn vaak droog en saai en spreken niet tot de verbeelding. Een goed verhaal wel.

Do: vertel je verhaal

We hebben niet allemaal zo’n mooi verhaal te vertellen als chocoladefabrikant Tony’s, maar dat hoeft ook niet. Ook jij doet wat je doet om een reden. Vertel wat jouw website voor jou betekent. En ja, daar komt zeker wel een stukje missie en visie bij kijken, maar maak er een goed leesbaar verhaal van waar de lezer wat mee kan.

over ons pagina vertel je verhaal
Vertel je verhaal op de over ons pagina

Do: onderbouw je verhaal met bewijsstukken

Hoewel de over ons pagina vaak vol gevoel zit, met bijvoorbeeld een verhaal over waarom je doet, mag je er best wat feitjes in gooien. Graag zelfs, want met feiten en voorbeelden onderbouw je jouw verhaal. Wij bij Mijndomein zeggen bijvoorbeeld dat we eigenwijs zijn. We staan voor vrijheid van meningsuiting en een open internet. Mooi verhaal, maar kunnen we dat ook onderbouwen? Ja, door te strijden voor het behoud van een open internet en het onderwerp onder de aandacht te brengen op het NOS Journaal. Kortom, onderbouw je verhaal om het zo meer kracht bij te zetten.

over ons pagina onderbouw je verhaal met bewijs
Onderbouw je verhaal met feiten en cijfers

Do: maak het persoonlijk

Vraag 1 van de bezoeker die je over ons pagina bezoekt: wie zit er achter deze website? Want internet is heel makkelijk en toegankelijk, maar soms wel wat afstandelijk. Laat daarom zien dat er echte mensen achter je website zitten. Spreek in de wij-vorm als je over jezelf vertelt en spreek de bezoeker ook persoonlijk aan met je of u.

over ons pagina een persoonlijk verhaal werkt
Vertel waar je vandaan komt en maak het persoonlijk

Do: laat in beeld zien wie je bent

Niets is persoonlijker dan letterlijk laten zien wie je bent. Maak bijvoorbeeld foto’s of een filmpje van hoe het er bij je website achter de schermen aan toe gaat.

over ons pagina geef een kijkje in de keuken
Geef een kijkje achter de schermen

Een teampagina is ook altijd leuk. Als je een bedrijf hebt en klanten hebben contact met een van je medewerkers, dan weten ze ook echt wie ze aan de lijn hebben. Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan door je medewerkers elk een persoonlijke pagina geven.

over ons pagina stel je team voor
Laat zien wie er achter je bedrijf of je website zitten
over ons pagina vertel iets over je team
Vertel iets over je medewerkers of laat ze dat zelf doen

Don’t: buiten je eigen stijl stappen

Humor gebruiken op je over ons pagina maakt hem persoonlijker. Maar bedenk wel dat de pagina moet uitstralen wie jij bent. Stel, je bent een accountant en werkt vooral met zakelijke klanten, past humor dan wel? Belangrijker is om op de over ons pagina uit te stralen wie je bent als website of bedrijf. Werk vanuit je eigen waarden. Want juist als je authentiek bent, krijgt de bezoeker een gevoel van wie je bent.

over ons pagina stel je team voor en humor mag
Humor mag best, als het bij je past
over ons pagina vertel iets over je team in je eigen stijl
Ben je zakelijk gericht, blijf dat dan ook

Don’t: ophemelen en overdrijven

Denk nu niet: de pagina moet over mij gaan, dus ik maak er een fantastisch verhaal van waarin ik helemaal geweldig ben. Nee, wees gewoon eerlijk. Ben je een eenpitter, doe je dan niet voor als een groot bedrijf. Vertel niet zelf hoe goed je bent, maar laat anderen dat doen. Met testimonials vertellen klanten, lezers of andere bezoekers van je website wat ze van je vinden. Dat komt beter over dan als je het zelf vertelt. Of kies voor logo’s van andere bedrijven of organisaties die jou onderschrijven.

Laat je klanten of websitebezoekers vertellen hoe goed je bent
Andere bedrijven die met jou samenwerken verhogen je betrouwbaarheid

Do: eindig je over ons pagina met de volgende stap

De call-to-action, daar is hij weer. Wat wil je dat de bezoeker doet als hij of zij de over ons pagina heeft gelezen? Een andere pagina van je website bekijken bijvoorbeeld. Zet dan een knop daar naartoe onderaan de pagina. Een andere slimme optie is in te spelen op de behoefte van de lezer. Die wilde meer over jou weten. Door zich te abonneren op je nieuwsbrief, bind je de lezer daadwerkelijk aan je website.

over ons pagina nieuwsbrief call-to-action
Inschrijven voor een nieuwsbrief

Of misschien wil je dat de bezoeker nu contact met je opneemt. Plaats dan je contactgegevens of een formulier onderaan de pagina. Waar je ook voor kiest, zorg ervoor dat de bezoeker met een goed gevoel de over ons pagina verlaat.




Tabitha

Tabitha

Tabitha is Content Manager bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, webhosting en websites maken. Tabitha is kookgek, verslindt series en zit bij de lokale televisie en radio.

15
Reageer op dit artikel

avatar
7 Comment threads
8 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
AlessioTabithaJaapmarionWim Kooijman Recent comment authors
  Subscribe  
Abonneren op
Pascal
Gast

Zeker handige tips! Bedankt!

Charles Hagens
Gast
Charles Hagens

Helder, duidelijk, to the point, kortom: prima ! 🙂

Joland
Gast

Waarom in de wij-vorm praten over jezelf? Ik ben een éénpitter.

Wim Kooijman
Gast
Wim Kooijman

Bedankt voor deze duidelijke tips. Goed verhaal!

marion
Gast

kun je ook een blogspot schrijven hoe je het op je site regelt dat mensen zich in kunnen schrijven voor een blog of nieuwsbrief. Ben beginner in website maken

Jaap
Gast
Jaap

Don’ts: typefouten, zoals in deze blog… ‘Bezoekre’ en ‘de copy pasten’. Niet dat ik met een stofkam door de tekst ben gelopen, maar deze sprongen nogal in het oog.

Alessio
Gast

Heel waardevol artikel! Ik heb mijn pagina ”over” meteen aangepast, https://gigologezocht.be/over/



Uitgelicht