Een website of social media: 6 mythes

Tabitha 12 februari 2019

Als je een bedrijf begint, heb je veel keuzes te maken. Wat je online doet, is een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen. Vaak kiezen ondernemers voor een website of social media. Wat is beter? Wij geven je 6 stellingen die we vaak horen maar niet altijd kloppen.

“Ik heb genoeg werk dus een site is niet nodig.”

Je hebt een goed lopend bedrijf en een mooie klantengroep. Nu zeker, maar wat als er onverhoopt iets gebeurt en jij je daar niet op hebt voorbereid? Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen en ervoor zorgen dat je online goed te vinden bent. Als je een mooie online basis hebt staan, dan kun je dat uitbouwen als je het echt nodig hebt. Want hoewel je het nu niet erg vindt om klanten mis te lopen, als het nodig is, zijn ze makkelijker te vinden.

Niet alleen met een visie op de toekomst is het belangrijk om online zichtbaar te zijn. Ook voor je bestaande klanten. Want die vinden het prettig om bevestiging te krijgen dat ze bij een goede partij zitten. Vraag je klanten eens of ze jou al gegoogeld hebben, het zal je verbazen wat het antwoord is. Klanten willen graag weten met wie ze te maken hebben, dus een goede ‘over ons’ pagina op je eigen website is een slimme optie.

Een persoonlijke ‘over ons’ pagina is beter op een website dan op social media.

“Social media is gratis.”

Ja, je kunt gratis een Facebook bedrijfspagina maken. Maar het is ook steeds moeilijker om als bedrijf bereik met je posts te krijgen. Facebook wil geld verdienen en daarom kun je adverteren. Dat is tegenwoordig de enige optie als je in beeld wilt komen bij mogelijke klanten. Hoe gratis is social media dan nog?

Er is trouwens wel een voordeel aan betaalde posts op Facebook: je kunt steeds specifieker adverteren op social media en je doelgroep steeds beter bereiken. Maar daar moet je dan dus wel wat budget voor uittrekken.

“Met een Facebook website ben ik te vinden, dat is voldoende.”

Zo lang mensen maar iets van jou tegenkomen als ze je googlen. Heb jij jezelf wel eens opgezocht? Gebruik een incognito venster om objectieve zoekresultaten te krijgen. In Chrome kan dat door in de rechterbovenhoek te klikken op meer > nieuw incognitovenster. Misschien komt je Facebook bedrijfspagina wel bovenaan te staan, maar achter een inlog. Mogelijke klanten zonder Facebook (ja, die zijn er nog) ben je nu al kwijt. Social media is dus niet altijd even toegankelijk.

Zoek je op Mijndomein, dan zie je als eerste ons website in de zoekresultaten.

Vraag: ben je eigenlijk wel écht goed te vinden?

Daarnaast heb je nu daadwerkelijk op je bedrijfsnaam gezocht. Maar ben je ook te vinden op andere zoekwoorden in Google? Want veel mensen die iets willen weten, zoeken dat online op. Zoekmachines zijn de belangrijkste manier om gevonden te worden. Dit kun je sturen door zoekmachineoptimalisatie (SEO). Op Instagram, Snapchat of andere kanalen bijna geen mogelijkheden om je zoekmachineresultaten te verbeteren.

Vind je het belangrijk om echt goed zichtbaar te zijn en wil je dat ook kunnen beïnvloeden? Kies dan voor een website en gebruik hulpmiddelen om je SEO te verbeteren. Jelmer in de video hieronder merkte ook dat hij gevonden werd toen hij een website had.

“Op social media kan ik vertellen wat ik wil vertellen.”

Social media is een goede manier om in contact te komen met je doelgroep. Juist door het sociale karakter creëer je een band en dat is heel goed voor je merkbeleving. Maar wie ben je als bedrijf nou echt? Je kunt alleen met je posts, video’s en afbeeldingen een gevoel geven van wie jij bent. En alleen in de omgeving van het medium. Je hebt je aan een stramien te houden en kunt daar niet vanaf stappen.

Met een website maak je keuzes over wat je laat zien in content en vormgeving en daarmee laat je dus veel beter zien wie je bent. Dat deden Luuk en Jurgen in de video hieronder ook.

Nog iets anders om over na te denken: wat als het social medium dat je gebruikt iets verandert? Had je net dat mooie overzicht van je producten gemaakt, haalt Facebook het weg. Je kunt dan niet anders dan daarin meegaan. Of wat als het medium verdwijnt? Dan ben jij al je posts en je online zichtbaarheid kwijt. Over een website beslis je altijd zelf en wat erop staat en die blijft, zeker als je backups maakt, altijd beschikbaar.

“Een website bouwen is ingewikkeld.”

Dat was vroeger zo, maar tegenwoordig echt niet meer. Ja, je moet je misschien even inlezen over domeinnamen en websites. Maar met een simpel CMS zoals WordPress of ons Websitemaker pakket, heb je het echt zo voor elkaar. Heb je geen zin of tijd om hem zelf te maken, huur dan een websitebouwer in. De kosten zijn afhankelijk van wat je wilt, maar voor een paar honderd euro heb je al een mooie basiswebsite en een goede start om online gevonden te worden.

“Op social media kan ik ook verkopen.”

Kanalen als Instagram en Facebook bieden steeds meer mogelijkheden om je producten te verkopen binnen hun kanaal. Zeker een interessante optie om uit te testen, maar niet genoeg. Social media is vaak veel vrijblijvender. Heb je een website, dan kan je mogelijke klanten veel beter naar een aankoop begeleiden. Waar je bijvoorbeeld je call-to-action neerzet. Zie je de call-to-action bij ons op de website?

Call-to-action op de website van Mijndomein
Op je website kun je de bezoeker beter begeleiden naar de call-to-action.

Daarnaast heb de meeste social media https://goo.gl/forms/nWAVm2FAtuqBzyi1kanalen maar beperkte analysemogelijkheden. Ja, je kunt goed zien wie je posts liken en hoeveel mensen je bereikt, maar meer is het vaak niet. Heb je een website en gebruik je bijvoorbeeld Google Analytics, dan kun je veel meer bijsturen. Bijvoorbeeld hoe iemand over je website navigeert, waar hij op klikt en waar hij stopt met het bezoek. Op basis daarvan kun je jouw website zo verbeteren dat de actie tot aankoop hoger wordt. Die mogelijkheden heb je niet op Twitter of Instagram.

Het is niet een website of social media, het is én!

Na de 6 foute stellingen eindigen we met een goede. Want een website en social media hebben allebei sterke kanten. Een website is een goede basis voor je online activiteit waarmee je kunt sturen op aankoop. Social media zorgt voor meer verkeer naar je website. Dat is ook waar Rudienne in het filmpje hieronder achter kwam.

Daarnaast kunnen social media kanalen een rol spelen in het bouwen van je merk. Gebruik het sociale karakter en bouw een relatie op met je doelgroep. Des te sneller gaan ze naar je site om je product of dienst te kopen. Kortom, gebruik de sterke kanten van een communicatiemiddel en zet die optimaal in. Win-win!




Tabitha

Tabitha

Tabitha is Content Manager bij Mijndomein. Ze neemt je mee in de wereld van domeinnamen, webhosting en websites maken. Tabitha is kookgek, verslindt series en zit bij de lokale televisie en radio.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op


Uitgelicht